Az 1930-as évek Párizsának legnagyobb nonfiguratív művészcsoportja, az Abstraction-Création tagjai – mások mellett Kandinszkij, Calder, Arp, Hélion, Kupka és Moholy-Nagy – mintegy száz művét mutatja be a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ október 3-tól látható kiállítása.
Olyan intézmények találták méltónak a Modemet arra, hogy kölcsön adják ide műveiket, mint a párizsi Pompidou Központ és Galerie La Minotaure, a bécsi mumok és Belvedere, a budapesti Szépművészeti Múzeum vagy a Musée d’arts de Nantes, a tárlat több nyelvű katalógusához pedig olyan neves szerzk adták a nevüket, mint a brit Sarah Wilson – mondta el Vizi Katalin, a Modem ügyvezető igazgatója. A Modem a régióban egyedülálló és meghatározó művészeti tér, amelyben hatalmas potenciál rejlik.
Csaknem ötven év után ez az első nagy nemzetközi tárlat, amely az Abstraction-Création csoportot helyezi a fókuszba
– árulta el Mészáros Flóra, a kiállítás kurátora.
A művészettörténész 2007-ben kezdte a téma kutatását és a feltárt mintegy kétszáz új forrás részben más megvilágításba helyezte az Abstraction-Création történetét. Sikerült például kimutatni a szürrealizmus és az absztrakció szoros kapcsolatát – ezt külön terem is feltárja majd a Modemben -, de a kiállítás kitér az első dimenzionista művek születésére is.
A nemzetközi kiállítást több mint három éve szervezik a Modemmel, és a legfontosabb csúcsművek közül is többet sikerült megszerezni, de azoknak az alkotóknak a munkái is világszínvonalúak, akik neve most még nem mindenkinek ismerős.
Az Abstraction-Création 1931 és 1936 között működött Párizsban, amely akkor a művészeti világ középpontjának számított. A csoport saját galériát és folyóiratot működtetett, és csaknem száz tagot tömörített, húsz országból, mások mellett Vaszilij Kandinszkij, Alexander Calder, Jean (Hans) Arp, Auguste Herbin, Jean Hélion, Frantisek Kupka is csatlakozott.
A tárlat nem feledkezik meg a csoport magyar alkotóiról sem, a világhírű Moholy-Nagy László, Alfred Reth (Réth Alfréd) és Étienne Beöthy (Beöthy István) azonban nem származásuk, hanem műveik kvalitásai révén kerültek a válogatásba – tette hozzá Mészáros Flóra.
Az Abstraction-Création csoport történetét feldolgozó, nagyszabású tárlat nem utazó kiállítás, hanem komoly tudományos kutatás eredménye, amely részben átírja a nemzetközi és a magyar művészettörténetet is – hangsúlyozta videóüzenetében a kiállítás budapesti sajtótájékoztatóján Puskás István, Debrecen alpolgármestere.
A debreceni Modem nagyszabású, mintegy 1500 négyzetméteres, számos rendezvénnyel kísért tárlata 2021. október 3. és 2022. január 30. között lesz látogatható.