Egy brit kutatás a világ száz legjelentősebb zenekarának 2021/22-es évadát vizsgálta meg, amelyből kiderült, hogy több szempontból is nagy mértékű az egyenlőtlenség a koncertrepertoárban – írta meg a Classic FM. A koncertműsorok 5 százaléka köthető csak női zeneszerzőhöz.
Az Egyenlőség és sokféleség a koncerttermekben című munkát a Donne jótékonysági alapítvány készítette, amely a zeneiparban is tapasztalható nemi egyenlőtlenség ellen küzd. Céljuk, hogy felhívják a figyelmet a női zeneszerzők és műveik jelentőségére.
A kutatásban a világ legnagyobb zenekarai, huszonhét ország száz együttese szerepelt: többek között a Londoni Szimfonikus Zenekar, a Berlini, a Bécsi és a New York-i Filharmonikusok, illetve a Budapesti Fesztiválzenekar is.
Külön vizsgálták, hogy hány koncerten szerepel női szerző műve, és hogy a koncertműsorok hány százaléka köthető női szerzőhöz. Az eredmények azt mutatták, hogy 4857 koncertből 4031-en egyáltalán nem hangzott el ilyen típusú darab, ami 11,45 százalékot jelent. A koncertműsorokban szereplő 14747 zenemű közül pedig csak 747-et írt nő, vagyis az ő kompozícióik mindössze 5 százalékban vannak jelen.
A tíz leggyakrabban előforduló zeneszerzők a következők: Beethoven, Mozart, Richard Strauss, Brahms, Csajkovszkij, Schumann, Mahler, Ravel, Sibelius és Dvořák.
A kutatás az afroamerikai és ázsiai szerzők műveire is kiterjedt. Az ebbe a csoportba tartozó nőkre 1 százalék, a férfiakra pedig 2 százalék jött ki.