Kilencedik kiadásához érkezett a BMC, a Katowice JazzArt és a Lengyel Intézet közös szervezésében megvalósuló Polska Jazz Fesztivál az Opus Jazz Clubban. A november 10. és 13. között rendezett lengyel minifesztivál célja, hogy felvonultassa a nagy múltú és erős hagyományokkal rendelkező jazz szcéna leginnovatívabb és legfiatalabb formációit, akik kompromisszumok nélkül és progresszív szemlélettel alkotnak. Az idei alkalom minden eddiginél gazdagabb, hiszen négy nap alatt hat formáció reprezentálja a lengyel jazz sokszínűségét.
A fesztiválon a női instrumentalisták is nagy számban képviseltetik magukat, amennyiben a sorozatot Lengyelország két úttörő női formációja, a Kamila Drabek Tercet és a O.N.E. Quintet nyitja november 10-én. A nagybőgős Kamila Drabek szerzeményeit játszó trió az énekelhető melódiákat ötvözi a folk zenei elemekkel, a rock energiáját a fiatalos bájjal, míg a O.N.E. Quintet a kortárs műfajokból, a hip-hopból legalább annyit merít, mint a lengyel népzenéből, miközben az amerikai és brit jazz legújabb trendjeit is szem előtt tartva hoz létre friss és aktuális zenét.
A fesztivál második napján, november 11-én a Paweł Mańka Semiotic Quintet és a Mateusz Pałka Trio mutatkozik be. A Semiotic Quintet a kompozíciót és az improvizációt teljesen egyenértékűként kezeli, ami szokatlan formákban és rendkívül változatos szólókban ölt testet, míg a tradíciók és a kortárs hangzás egyedi ötvözéséről híres Mateusz Pałka Trio karakteres, szláv hangulatával hozza lázba a közönséget.
A harmadik este fellépője a három Wójciński-fivér és a Krzysztof Szmańda dobos alkotta avantgárd formáció, a Wójciński / Szmańda Quartet lesz november 12-én. A formáció egyik legizgalmasabb tulajdonsága, hogy szakít a ritmusszekció tradicionális szerepével, és a dobot, valamint a bőgőt a trombitával és zongorával teljesen egyenrangú szerepbe helyezi.
A sorozatot november 13-án három különböző nemzetiségű zenész ironikus felhangoktól sem mentes zenei projektje, a Hang Em High zárja. A formáció zenéje földközeli és eksztatikus, dalaik többsége rockzenei szerkezetet követ. Bond és Alfred Vogel buja ritmusokat fektetnek le, amelyekre nyers témák épülnek – mindezt Lucien Dubuis klarinétszólamai koronázzák meg, sokszor katarzisig nyújtott, improvizált szólók során.
A koncertek a NIEPODLEGŁA 2017-2022 többéves program társfinanszírozásában, az Adam Mickiewicz Intézet „Kulturális hidak” támogatási programjának részeként valósulnak meg.