„Lábujjhegyen” címmel indított közös ismeretterjesztő előadás-sorozatot tavaly ősszel Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető a Nagymező utcai Mozsár Műhelyben.
Tánc és zene: első látásra (és hallásra) elválaszthatatlanok egymástól. Mégis, koreográfusok és komponisták viszonya meglehetősen viharosan és hullámzóan alakult az elmúlt évszázadok folyamán. Az első balettek zeneszerzői, például Jean-Baptiste Lully vagy Jean-Philippe Rameau még megbecsült alkotók voltak. Később, a cselekményes balett születésével a zeneszerző fő feladatává az vált, hogy alávesse magát a táncmester igényeinek.
Még maga Mozart sem volt kivétel: az egyetlen balettzenéjére készült előadás színlapján fel sem tüntették a nevét. A romantikus balettek idején a legtöbb zeneszerző már csak megélhetési munkaként gondolt a tánczene-komponálásra – kivéve egyvalakit: bizonyos Pjotr Iljics Csajkovszkijt.
A következő fordulatot Szergej Gyagilev hozta el, aki Orosz Balettjéhez a kor legjobb komponistáit hívta meg, hogy aztán a huszadik század második felére végre ismét egyenrangú felekként állhasson egymás mellett zene és tánc.
Bősze Ádám, a Bartók Rádió népszerű műsorvezetője már több alkalommal lépett fel nagy sikerrel a Mozsár Műhelyben, így született meg a kifejezetten erre a helyszínre megálmodott estek ötlete Megyeri Léna tánckritikussal együtt. A sorozat kilenc részen keresztül idézi fel a két művészeti ág közös történetének legendás együttműködéseit, nagy versengéseit és felforgató mesterműveit – a Napkirály udvarától egészen napjainkig.
A február 1-jei est a klasszikus balett talán máig legnagyobb hatású korszakába, a 19. századi romantikus balettek világába kalauzol. Ki ne ismerné – és szeretné – Csajkovszkij legendás dallamait, amelyeket a Diótörőhöz vagy a Hattyúk tavához komponált? És melyik balettrajongót ne nyűgözné le a „fehér balettek”, mint a Giselle vagy A szilfid meseszerű világa? Az előadáson nem csak annak járunk utána, hogy miért a fehér lett ezeknek a baletteknek az emblematikus színe, de az is kiderül többek közt, hogy miért egy olasz mesternek köszönhetjük az orosz balett forradalmát. Nagy érzelmek és csupa misztikum – ez vár azokra, akik február 1-jén ellátogatnak a Mozsár Műhelybe a Lábujjhegyen következő epizódjára.
A sorozat további előadásai:
- március 1. Bűvöljetek el! – Sztravinszkij vs. Nyizsinszkij
- április 5. Broadway melodies – Amerika is táncol
- május 3. Tornacipőben – posztmodern kalandok
- június 7. A jövő tánca – zenés-táncos kortársaink