• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Intermezzo Könyv

Gurubi Ágnes: „Minden szereplő belőlem született meg, a férfiak is”

Szerző: Borbély Zsuzsa2022. október 12.
Facebook Twitter E-mail
Gurubi Ágnes - fotó: Bazánth Ivola
Gurubi Ágnes - fotó: Bazánth Ivola

Házasságon kívüli viszony, gyász, apa-lánya kapcsolat. Második regényében Gurubi Ágnes nem riad vissza a nehéz kérdésektől. Főhősével egy gyászmunka állomásait járhatjuk be – más nézőpontból pedig egy viszony hullámzását élhetjük át. A Másik Isten című könyv kapcsán Gurubi Ágnessel beszélünk arról, hogy birkózott meg a Szív utca személyességével, miért nehezebb második könyvet írni, de kiderül, hogyan találkozik Igor, Ikarosz és Pán Péter.

– Tisztában vagyok vele, hogy a lírai én és az író saját élete/személyisége nem esik egybe…
– A dolog közepébe!
– …, de neked a Szív utca miatt, amely vállaltan saját családod történetéből építkező könyv volt, adódik a kérdés, hogy itt mennyire merítettél a saját életedből?
– A mostani regénynél annyiban személyes, hogy: nő vagyok, van férjem, voltak férfiak az életemben, van gyerekem, van apám, anyám – az apám egyébként él -, tehát nem tudom miben rokonítani. De minden szereplő belőlem született meg, a férfiak is, nemcsak a női főszereplő.

– Megbántad a kitárulkozást?

– Sokat gondolkoztam azon, hogy túl sokat engedtem látni magamból a Szív utca kapcsán. Nem bántam meg, hogy vállaltam a személyességet, de onnantól egy csomó olyan bélyeget ragasztanak rám, vagy a könyvre is, ami nem adekvát.

Azt tapasztaltam, hogy ez a közeli kapcsolat köztem és a regény között nagyon sérülékennyé tett. És ez az elmúlt két év, főleg a Szív utca megjelenése utáni, fél-egy év ebből a szempontból elég nehéz volt. Nagyon sok mindenben megváltozott az életem, az életmódom, a családi dinamikáink. Lehetett volna ezt okosabban csinálni, nem ennyire őszintén és naivan.

– A Szív utcánál szerinted beléd láttak többet, vagy a történetbe?

– A leggyakoribb az volt, hogy meg sem kérdőjelezték, hogy a történet a sajátom, egyenlőségjelet tettek közém és a főhős közé. Nem kérdéssel fordultak hozzám – talán az túl intim lett volna – hanem kijelentő módban. Azt mondták: az én nagymamámmal is ez történt, az én apám, az én férjem is ilyen. Kevesen gondoltak bele, hogy nem véletlen, hogy hiába írok egyes szám első személyben, elnevezem a főhőst Annának, hiszen ő mégiscsak egy karakter.

Gurubi Ágnes - fotó: Máté Péter /Helikon Kiadó 2022
Gurubi Ágnes – fotó: Máté Péter /Helikon Kiadó 2022

A Szív utcában szerepelnek személyes élmények vagy történések, szimbólumok, motívumok az életemből, de én egy történetet akartam akkor megírni, nem az volt a cél, hogy terápiás céllal kiírjak magamból, vagy feldolgozzak egy problémát. Egyszerűen izgalmasnak tartottam egy történetet, amihez volt, hogy hozzáadtam, volt, hogy elvettem.

A Másik Istenben egy olyan sztorit írtam meg, ami foglalkoztatott, ami szerintem nagyon sok emberrel megtörténik, de ez fikció.

– A Szív utcánál a női oldal, az anyák szála jelent meg. Itt pedig az apa története, az apa-lány kapcsolat van a középpontban. Mennyire volt tudatos, hogy az anya után az apa felé léptél?

– Amikor még nem jelent meg a Szív utca, belekezdtem egy sztoriba. Tudtam, hogy egy nőről akarok írni, de úgy, hogy a többi szereplő férfi legyen. Rajtuk, négy-öt meghatározó párkapcsolatán keresztül akartam bemutatni abba a kontextusba helyezve, hogy milyen volt az apjával a viszonya – mert szerintem az hat leginkább egy nő választásaira.

Ahogy elkezdtem kiderült, hogy sokkal izgalmasabb számomra az apaszál, hogy milyen a viszonya az apjával, mi történik velük, milyen nő ez a Juli. Abban biztos voltam, hogy az apa meghal – innen kezdődik a történet -, és hogy a halálesetnek a hatására, hogyan változik meg a nő maga és a kapcsolatai. Most nem a nőkkel akartam foglalkozni, hanem egy nővel és a számára meghatározó férfi személyiségekkel.

– Az apa mellett a szerető, Igor a másik meghatározó férfikarakter az új regényben. Vele adsz egy második esélyt, hogy Juli az apjával lévő kapcsolatát valahogy újraélje, helyrehozza?

– Közel jársz az igazsághoz. Nem tudom, hogyan lehet ezt szépen megfogalmazni, de Igor valójában az apa erőteljes projekciója, Julinak az apa iránt érzett szerelmének a kivetülése.

– Vagyis az abban a kapcsolatban letiltott dolgok élhetőek meg vele.

– Ez a jó megfogalmazás. Az a fajta szexualitás, vágy, vagy vonzerő, ami nagyon-nagyon közel áll a halálélményhez, a halálhoz, hogyan valósul meg a szeretői viszonyban az apa barátjával. Ez a feszültség az, ami miatt gyakorlatilag Julinak szinte elmegy az esze.

– Nekem Juli és a pszichológus beszélgetésénél támadtak kétségeim, hogy ezek a dolgok a nő fantáziájában történtek csak meg, vagy valójában. A terapeutának nem merte bevallani az igazat a viszonyáról vagy a találkákat csak kitalálja?

– Akkor elértem a célomat. Az elejétől kezdve lebegtetni akartam, hogy valójában mi történt. Szerintem sokszor egy hajszálvékony csík választja el az embert az őrülettől, főleg, amikor krízishelyzetbe kerül, például elveszti egy közeli hozzátartozóját. Annyira keveset tudunk az agyunkról, hogy bárkivel előfordulhat az élete folyamán, hogy egyszerűen beborul. Nem tudja eldönteni egy idő után, hogy mi az, ami a valóság és mi a fantáziája játéka. Egy idő után már azt hiszi, hogy ez valójában megtörtént. Engem nagyon érdekelnek ezek a dolgok: mi az, ami kibillent valakit a valóságból? Miért az billenti ki? Hogyan reagál rá? Hogyan reagál a környezete?

Gurubi Ágnes - fotó: Bazánth Ivola
Gurubi Ágnes – fotó: Bazánth Ivola

– Az, hogy a főhős végig tartja magát, nem hajlandó kilépni a házasságából, az a valóságkontrolljának a része? Ez tartja meg, hogy ne adja át magát az őrületnek?

– A három gyerekkel jócskán sokat jártam játszótérre, amiknek van egy nagyon sajátos mikroklímája, -közege. Filmek, regények játszódna ebben a helyzetben, ahol egy nő évekre – de akár elég néhány hónap is – kikerül a felnőtt vérkeringésből. Szükségszerűen átvedlik az anyaszerepbe, amit igazából semmihez nem lehet hasonlítani. Ettől ő még ugyanúgy megmarad nőnek, vannak vágyai, vágyik arra, hogy szeressék, szerethetőnek lássák, de életének ez a szeglete háttérbe szorul.

Azt figyeltem meg – ezt statisztikák is bizonyítják -, hogy a legtöbb válás az első gyerek születése utáni első három évben következik be. A szülők fáradékonyak, kialvatlanok, ingerültek, sokat veszekednek. Gyakori, hogy egy szerelmi házasság esetében a nagy szerelmen túl nincs tudatosság, nincs valódi önismeret, a másikat sem ismerik. Amikor pedig beüt egy krízis, egy változás például a gyerek születése, akkor azok, akik nincsenek felszerelkezve a kellő önismerettel, tudatossággal – képtelenek felnőtt módjára kezelni a problémákat. A másik pedig, hogy egyáltalán nem tudnak egymással kommunikálni ezek a házastársak.

Ott vannak a játszótéren ezek a nagyon sokszor frusztrált anyukák, apukák és innen nagyon hamar bele lehet csúszni abba, hogy mindenféle pótcselekvésekhez fordulnak. Ilyen pótcselekvés a szerető is, de ez lehet a vásárlás, az evés, vagy az ivás. Julin is ezt figyelhetjük meg. A krízisre adott válasza az, hogy belemenekül egy szeretői viszonyba. Hiszen nem arról van szó, hogy ne szeretné a férjét. Csak valahogy nem mer őszinte lenni, se magához, se a férjéhez. És mivel az ő szülei is elváltak, pontosan tudja, milyen úgy felnőni, a saját gyerekét szeretné ettől a traumától megvédeni. A kérdés az, hogy melyik a nagyobb trauma: a válás vagy egy boldogtalan házasság.

– Igen, számomra furcsa volt, hogy miközben a szülei elváltak, ő az átéltek miatt nem akarja ezt meglépni. Pedig látta és érti, hogy miért jutottak erre a döntésre: az apja folyton csalta az anyját. Nem volt jó házasság.

– Hát nem, de ő egy olyan nő, akinek elég sok illúziója van. Ebből is látszik, hogy meg van rekedve a kiskamasz vagy fiatal kamasz szintjén. Folyamatosan ki-be ugrál az illúziók, az elvárások, meg a valóság között. Fenntart egy látszatot a kertvárosban, ahol a felszínen minden rendben van, és közben van egy másik élete. Először ezt szántam a címének: A másik élet, ami utal Juli belső világára, az ott megéltekre. A nagy kérdés az, ha eljut oda, hogy ezt a belső világot megossza először mondjuk a férjével, akkor abból mi lesz? Mert ahogy a könyv halad, ő egyre jobban vonul be ebbe a belső világba, és egyre kevésbé látja annak a lehetőségét, hogy ezt felvállalja a férje előtt.

Gurubi Ágnes - fotó: Máté Péter /Helikon Kiadó 2022
Gurubi Ágnes – fotó: Máté Péter /Helikon Kiadó 2022

– Az is erősíti a múltba fordulásnak, a gyökerekhez való visszanyúlásnak az érzetét, hogy a belső világáról szóló részek a múltjában játszódnak. A szülei régi lakásában vagy a saját gyerekkorából.

– Egy ilyen veszteség esetében, egy halálesetnél az ember önkéntelenül elkezdi végiggondolni a kapcsolatát az elhunyttal. A gyászfolyamat jó esetben erről szól. Ezt ösztönösen jól csinálja Julit: elébe megy, elkezd erről gondolkozni, segítséget kér, nem akarja ezt kezeletlenül hagyni. Emiatt van ez a sok emlék, meg a múlt. Így göngyölíti föl spirálba az apjával kapcsolatos érzéseit.

– Említetted, hogy Juli megragadt egy a kamasz érzelmi szintjén, erre utal a Pán Péter történet emlegetése?

– Igen, a Pán Péter is, ez a soha nem felnövő fiú. Igazából a Csingiling-Pán Péter szerelem miatt hoztam be a bejegyzésekbe, és csak utána olvastam el, hogy létezik egy úgynevezett Pán Péter-szindróma. Ez annak az esete, amikor íróként valamit nem akarok szándékosan, és mégis tökéletesen beleillik a sztoriba.

– Ezen kívül is számos irodalmi utalás található a regényben. Ez olyasmi, ami tudatosan kerestél, vagy rád találnak írás közben?

– Ez is, az is. Például az Ikaroszról szóló részlet még nagyon az elején jött velem szembe. Talán éppen egy festmény volt, ahogy Daidalosz ráerősíti a szárnyat Ikaroszra, és együtt állnak egy sziklán. Annyira gyönyörű volt az a kép, hogy újra elolvastam a történetet. Benne van minden abban az apai viszonyban, ami hasonlatos egy mester-tanítvány kapcsolathoz is: hogyan készíti föl apa a fiát, hogyan akarja túlhaladni a fiú az apját, milyen a bizalom köztük és miért következik be végül a tragédia.

– Nemcsak könyvek, hanem a zenék is kapcsolódnak a regényhez, sőt, a lejátszási listádat is meg lehet hallgatni.

– A Helikon Kiadónál összeállítottak egy Spotify listát. A pr/marketinges, Pál András kigyűjtötte a regényből az összes zenei vonatkozást – hihetetlenül alapos! Emellett pedig Dolgozószoba címen létre hoztak egy csatornát, ahol azokat a zenéket lehet meghallgatni, amiket írás közben hallgattam. Szerintem a zene nagyon inspirálóan hat az írásra.

Ide kapcsolódik:
„Félretettem az egómat, és helyébe lépett az irgalom” - Interjú Gurubi Ágnessel

– Első vagy második könyvet volt nehezebb írni?

– Másodikat sokkal nehezebben.

– Azt szokták mondani, hogy a második a várakozás miatt nehezebb, de ezt az első könyvhöz kapcsolódó gyűjtés, utazás, közösségi összefogás miatt már szintén megtapasztalhattad.

– A Szív utca megjelenése előtt néha eszembe jutott, hogy mi van akkor, hogyha ennyien várják, elolvassák, és azt mondják, hogy „Ezt vártuk?!” Hogy csalódás lesz.

Gyakran úrrá lesz rajtam a kétség, a bizonytalanság az írással kapcsolatban. Aztán van, hogy el tudom engedni ezt az érzést. Van az a Presser-szám, amit gyakran ismételgetek: Nem szerethet mindenki. Nem tudok mindig mindenkinek megfelelni. Biztos vagyok benne, hogy lesz olyan olvasó, akinek a második könyv nem jön majd be, valamiért nem fogja érteni. Azt fogja mondani, hogy ő a Szív utcát szerette, de lesznek új olvasók, akik az elsőt még nem olvasták.

Gurubi Ágnes: Másik Isten

– Miért volt nehezebb?

– Egészen más egy fiktív történetet elhelyezni. Jóval átgondoltabban írtam, vannak benne utalások, motívumok, visszatérő szimbólumok – akár a Szív utcára -, fontos volt, hogy mindez üljön szerkezetben, stílusban, a szereplők, a karakterek, az elbeszélői mód. Játszom az idővel is, abban mondjuk ne legyen logikai hiba. A valóság azért mindig fogódzó. Ebből most jóval kevesebb volt.

Nem siettem, nem volt külső kényszerítő elvárás, inkább magamnak adtam határidőket. Úgy nagyon nehéz szerintem könyvet írni, hogy közben ezer más dolgot kell csinálnom, mert valamiből meg kell élnem. Itt van a család, van munkám, nem is egy, a vendégháztól kezdve a kávézóig. Ahhoz, hogy egy sztoriban benne legyek, ahhoz idő kell, tényleg sok minőségi idő. Viszont, ha túlságosan beleásom magam, annak is megvan a hátránya, mert akkor valahogy így én is egy kicsit eltűnök a valóságból, és ez azért mindig veszélyes.

interjú író regény gurubi ágnes szív utca másik isten
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElhunyt Angela Lansbury
Következő bejegyzés Közvetítés – Zubin Mehta berlini Turandotja az ARTE műsorán

Ajánlott Bejegyzések

Az apostol - forrás: Collegium Hungaricum Berlin
Intermezzo

Berlinben mutatkozott be Szilágyi Bálint Az apostol című darabja

2023. június 7.1 perc olvasás
Selma Selman: Mercedes Matrix
Promóció

Az acb Galéria is kiállít idén az Art Baselen

2023. június 7.3 perc olvasás
Keller András - fotó: Cseke Csilla
Intermezzo

Megalakult a Magyar Muzsikusok Szövetsége

2023. június 7.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Selma Selman: Mercedes Matrix Promóció

Az acb Galéria is kiállít idén az Art Baselen

nyelvtanulás Promóció

Érdemes külföldön nyelvet tanulni? – Az utazók szerint egyértelmű igen a válasz!

Ünnepi Könyvhét - forrás: MKKE Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

VEB 2023
FOTON Audiovizuális Centrum - fotó: Pesthy Márton VEB 2023

Megnyílt a FOTON Audiovizuális Centrum a veszprémi Várban

- forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál VEB 2023

Indul az idei Magyar Mozgókép Fesztivál

Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.