Egy olasz kutatás választ adott arra a kérdésre, hogy miért szeretnek a hegedűművészek régi hangszereken játszani. A Firenzei Egyetem kutatói ugyanis nemrég felfedezték, hogy az úgynevezett fantomhangok erősebbek és jobban hallhatóak ezeken a hangszereken, ezzel bizonyítva, hogy az antik hegedűk valóban szebben szólnak.
A leghíresebb fantomhangok a Tartini-hangok, amelyeket terzo suono, azaz harmadik hangoknak is neveznek. Ezeket Giuseppe Tartini olasz zeneszerző és hegedűművész fedezte fel 1714-ben. A Tartini-hangokat még a közelmúltban is csupán hallási illúziónak tekintették, úgy gondolták, hogy a belső fülben keletkeznek a különböző frekvenciák torzulása révén.
„Ez egy nagyon lágy, harangszerű rezgés, az a lényege, hogy mindig ugyanaz a hang szólal meg, attól függően, hogy milyen akkordot játszunk” – mondta Christian Lloyd, a The Strad magazin vezető szerkesztője.
„Azért érdekes a zenészek számára, mert csak akkor lehet hallani, ha teljes összhangban szólaltatják meg a két hangot.”
Giovanni Cecchi, a Firenzei Egyetem munkatársa kollégáival felfedezte, hogy a fülön kívül is érzékelhetők és rögzíthetők azok a rezgések, amelyek ezeknek a hangoknak a létrehozásáért felelősek, ha a két hangot egyszerre ugyanaz a hegedű játssza. További vizsgálataik során kiderült, hogy egyes hegedűkön sokkal jobban érzékelhetőek a fantomhangok, mint másokon.
A kutatócsoport egy hivatásos hegedűművészt kért fel egy sor két hangból álló kombináció, az úgynevezett kettőshangok eljátszására, öt különböző hegedűn, melyek között szerepel egy 1700-as Tononi-hegedű és egy modern, gyári hangszer is.
Giovanni Cecchi elmondta, hogy legerőteljesebben a régi olasz Tononi-hegedűn szólaltak meg a harmadik hangok, míg a gyengébb minőségű hangszereken szinte elhanyagolhatóan kis mértékben voltak csak hallhatóak. Kutatásuk eredménye szerint tehát a régebbi és jobb minőségű hegedűkön érzékelhetőek könnyebben ezek a hangok.
A kutatás vezetője elmondta, ez a felfedezés megváltoztatja az eddig uralkodó nézetet, miszerint a kombinált hangok nem szólnak elég erősen ahhoz, hogy hallhatóak legyenek. Hozzátette, ennek köszönhetően a zenei élmény is megváltozik, gazdagodik, hiszen a harmadik hangok hozzáadnak a megszólaló harmóniához.
Christian Lloyd szerint is jelentős ez az eredmény, bár ő úgy gondolja, hogy a modern technológia fejlődésével képesek lehetünk Stradivari és Guarneri hangszereivel egyenrangú hangszereket készíteni, így nemcsak a régebbi hegedűk lehetnek képesek a kombinált hangok megszólaltatására.
Terveik szerint Cecchi és kutatócsapata a jövőben arra törekszik majd, hogy meghatározza a hegedűk azon tulajdonságait, amelyek a kombinált hangok előállításáért felelősek, ennek érdekében nagyobb számú és eltérő fajta hangszereket fognak vizsgálni.
(via The Guardian)