„A zene fenséges ajándéka Istennek” – idézte Luther Mártont Cselovszky Ferenc esperes, evangélikus lelkész 2021 -ben a Budapesti Operettszínház Ave Maria című gálája előtt. Az Operettszínház április 7-én, a nagypénteki Feltámadás koncerten tovább folytatja lélekemelő misszióját. Az ünnepi műsor második részében – a tavalyi hatalmas sikerre való tekintettel – újra elhangzik Webber Requiemje, az első részben pedig klasszikus alkotások részletei fognak felcsendülni.
A koncerten fellépnek a teátrum sztárjai: Fischl Mónika, Ninh Duc Huang Long, Süle Dalma, Vadász Zsolt és Pete Ádám, a Budapesti Operettszínház Zenekara és Énekkara, valamint a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola növendékei. A koncertet Pfeiffer Gyula, a Budapesti Operettszínház főzeneigazgatója vezényli majd.
„A Budapesti Operettszínház repertoárját a sokszínűség, diverzitás jellemzi, Az egyik legsikeresebb musicalszerző, A.L. Webber halotti miséje mind zenei, mind hangi, előadói szempontból egy jelentősen igényes alkotás. Nagy büszkeséggel tölt el, hogy társulatunk művészei, beleértve a zenekari, énekkari és szólista művészeket, egyaránt igen magas színvonalon képesek megszólaltatni e remekművet. Szinte leírhatatlan az a felemelő érzés, amely azáltal hatotta át az embert, hogy ebben a szakrális térben és a liturgiai környezetben hangzott el az alkotás. Külön köszönet Kanonok Úrnak, Zoltán Atyának, hogy megágyazott a darab első magyarországi templomi bemutatójának” – nyilatkozta Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója tavaly, halottak napján, amikor Magyarországon először csendült fel egy templomban Andrew Lloyd Webber: Requiem című gyászmiséje az Operettszínház művészeinek előadásában.
A mise és a koncert ötlete már előző évben felmerült, a nagysikerű Ave Maria gálán, ahol Magyarország történelmi egyházainak képviselői is jelen voltak. A katolikus egyházat Horváth Zoltán atya képviselte, aki jelezte a színház vezetői felé, hogy régi vágya teljesülhetne, hogyha Webber halotti miséje a liturgia részeként csendülhetne fel a Terézvárosi Avilai Nagy Szent Teréz templomban.
„Az oratóriumokat, ugyanúgy ahogyan a miséket is a neves zeneszerzők nem elsősorban koncertelőadások céljára írták, hanem azért, hogy a templomi liturgiákban és szertartásokban hangozzanak el. Ezért azok szövegei megegyeznek a liturgia imádságaival” – említette Horváth Zoltán protonotárius kanonok, esperes és plébános atya. Zoltán atya a mise celebrálása mellett arról is beszélt, hogy egy szomorú vietnámi háborús történet adta a fő inspirációt a szerzőnek a mű megalkotásához.
A gondviselés úgy hozta, hogy a Requiem első magyar templomi környezetben történő felcsendülésekor a Budapesti Operettszínház primadonnája, Fischl Mónika mellett az est másik szólistája a Vietnamban született és nevelkedett Ninh Duc Hoang Long. A fiúszoprán szóló részeit a Kodály Zoltán Kórusiskola növendékei, Bor-Fejérváry Péter és Elek Leon énekelték.
Az elsősorban musicalszerzőként ismert Andrew Lloyd Webber (Jézus Krisztus szupersztár, Az operaház fantomja, Macskák, Evita) egyébként az édesapja halálának emlékére írta Requiem című művét. A nemzeti gyásznapon, november 4-én újra felcsendült a mű, ezúttal az Operettszínházban. A teátrum a hatalmas sikerre, a koncertet követő könnyes állótapsra való tekintettel folytatja lélekemelő misszióját és a Feltámadás című koncerttel. A Requiem a szakrális koncert második felében hangzik majd el. Az első részre tervezett, az ünnephez kötődő klasszikus művekről Pfeiffer Gyula főzeneigazgató így nyilatkozott:
„Nagyszerű énekkarunk van, sokan közülük diplomás énekesek, akik igénylik és megérdemlik a megfelelő kihívást jelentő munkát és azt, hogy megmutathassák képességeiket. Így tehát kézenfekvő volt, hogy a koncertet elsősorban rájuk építsük. Bach János passiójának nyitókórusával indítunk, majd Verdi I lombardi című művéből is felcsendül a Jeruzsálem kórus. Előadunk egy részletet Kodály Zoltán Jézus és a kufárok című acapella kórusművéből is. Érdekesség, hogy ezt a járványhelyzet előtt már megtanulta az énekkar, de nem volt alkalmuk előadni.”
„Mozart c-moll miséjéből is elhangzik majd a Laudemus te ária, nagyszerű koloratúrszopránunk, Süle Dalma előadásában, Vadász Zsolt pedig Dvořák Stabat materéből énekel egy áriát. Liszt Krisztus oratóriumából Jézus monológja hangzik majd el, Pete Ádám előadásában, illetve egy francia zeneszerző, Dubois Krisztus hét szava a keresztfán című művéből is hallhat részleteket a közönség” – tette hozzá.
„Szakmailag komoly feladatot jelent a Feltámadás című koncert, hiszen ezek a művek (J. S. Bach János-passiója, Mozart c-moll miséje, Kodály Zoltán Jézus és a kufárok című kórusműve és Andrew Lloyd Webber Requiemje) nem a színházi repertoár részét képezik. Amellett, hogy ezek a feladatok nekem személyesen külön élményt és szakmai kihívást jelentenek, úgy látom, az énekkar is szívesen vesz részt bennük, hiszen ezek a művek muzikálisan is nagyon fejlesztőek. És igen, nekem hívő emberként valóban plusz örömöt jelentett az adventi és jelent most a Feltámadás koncert. Számomra ez olyan, mintha a gyökereimhez térnék vissza, hiszen ezeket a műveket én magam is tanultam, elemeztem, énekeltem főiskolai, egyetemi tanulmányaim alatt, vezényeltem gyülekezeti énekkarnak, épp ezért egészen másképp kapcsolódom hozzájuk.” – mondta el Szabó Mónika, a Budapesti Operettszínház karigazgatója.