A Kieselbach Galéria 130 tételt felsorakoztató tavaszi kortárs árverése újabb rekordokat és meglepetéseket hozott április 21-én a budapesti Hotel Marriottban. Az árverés legnagyobb szenzációját Vajda Lajos Gyertyás lány című 1936-os remekműve érte el, ami beállította a kortársak előfutárának számító Vajda életműrekordját, több mint 20 százalékkal múlva felül a korábbi legmagasabb leütési árat. A kalapács 48 millió forintnál koppant Vajda legnagyobb méretű magánkézben őrzött olajképénél.
A galéria tulajdonosa, Kieselbach Tamás elmondta: „nemcsak kulcsfontosságú modern művész, hanem az egyik legjelentősebb szereplője a 20. századi képzőművészetnek. Vajda 1945-ben már több éve nincs az élők között, életműve viszont ekkor hat igazán, az örökösök és tanítványok titkos világában, megtermékenyítve a kortárs magyar művészetet. Ennek analógiája, ahogy Szinyeit csak a nagybányás új nemzedék fedezte fel, évtizedekkel a Majális születése és kudarcos fogadtatása után.”
A Kieselbach Galéria tavaszi kortárs árverésén érzékelhetően színre lépett egy új nemzedéket képviselő gyűjtői kör, aminek tagjai bátran választanak a modernitás absztrakt világából. Az aukción olyan – közelmúltban elhunyt – kortárs klasszikusok szerepeltek kiemelkedő módon, mint Bak Imre, Hencze Tamás, Haraszty István vagy Fajó János.
Azoknak az alkotóknak az esetében, akiknek munkásságát a közelmúltban nagy kiállítás dolgozta fel, érezhetően megélénkült az érdeklődés. Frey Krisztián a tavalyi Ludwig Múzeumos bemutatója után több mint megnégyszerezte indulási árát, Deim Pál nagy méretű alkotása életműrekordot ért el (9,5 millió forint), Mácsai Pál a még most is zajló, Kiscelli Múzeum-beli különleges kiállítása után fehér rózsás csendéletével négyszeresére emelte az induló árát, visszahozva az elfeledettségből a realista mestert.
A sokszínű válogatásban az elmúlt 78 év háború utáni és kortárs művészetéből különféle izgalmas művek szerepeltek, a Kádár-kornak görbe tükröt álltó Méhes László-féle Langyosvíztől kezdve, a szürnaturalizmus most felbukkant, 60-as évekbeli Korga György-féle fő művein keresztül Bíró Ica Pauer Gyula által készített pszeudó gipszszobor-lenyomatáig.
A Kieselbach Galériában a kortárs anyag után májusban közeledik a május végi klasszikus aukció, hiszen az aukciósház folyamatosan befogadja a műveket az újabb árverésekre.