A színházi látványtervezés és szcenográfia kiemelkedő nemzetközi eseménye az 1967 óta négyévente megrendezett Prágai Quadriennálé, amely idén június 8. és 18. között várja az érdeklődőket a cseh fővárosban.
Magyarország szinte a kezdetek óta részt vesz a nemzetközi kiállításon, ahol idén is képviselteti magát mind az Országok és Régiók, mind a Diákszekció, mind pedig a Fragmentumok II kiállításaiban. A Prágai Quadriennálé témája ezúttal a „RITKA” (RARE) hívószó köré épül, amely a pandémia utáni megváltozott életünk különös pillanataira utal, másrészt a művészetnek az emberek közötti kapcsolatok újrateremtésében betöltött szerepére kérdez rá.
Ahogyan a művészeti program kiírása fogalmaz: „A válság ráébresztett bennünket emberi kiszolgáltatottságunkra, a távolság – a hozzánk közeli és távoli dolgok újragondolásának jelentőségére, a közvetlen környezetünkhöz és a világhoz fűződő viszonyunk minőségére, valamint saját mobilitásunk lehetőségeinek vizsgálatára. Az emberi, személyes és bensőséges szinten való közvetlen találkozás ritkává és egyedivé vált. Ezen a szinten születik meg a művészet.”
Országok és Régiók
Az Országok és régiók szekció installációja Devich Botond látványtervező és Tarnóczi Jakab rendező közös alkotása, amely az Örkény István Színházban futó előadás, a Winterreise produkciójának díszlete alapján készült. Az alkotók megfogalmazása szerint a Borsi-Balogh Máté főszereplésével és Kákonyi Árpád zongorakíséretével játszódó zenés monológ Franz Schubert Téli utazás dalciklusán keresztül mutatja be az Y generáció magányát és a négy fal közötti emberi létezés maradványait. A winterreise.box nézője tizenkét részből álló videó-installáción keresztül követheti végig a főhős magányos és mozdulatlan utazásának állomásait. Borsi-Balogh Máté előadásai a winterreise.box című installációban június 8-án, 9-én, 11-én és 12-én – 12:30-14:00 között, valamint június 10-én 12:00-13:30 a H11-es pavilonban tekinthető meg.
Fragments II – Magic of Scale
Kentaur (Erkel László) nemzetközileg is elismert multimédia-művész, látvány- és jelmeztervező, festő és zenész, aki az 1990-es évek óta számos műfajban alkot mind a magyar, mind pedig a nemzetközi színházi közegben. A Prágai Quadriennálé Fragments II. kiállításán bemutatott makettjét Alain Boublil és Claude-Michel Schönberg darabjához, A nyomorultak című musicalhez tervezte, amelyet elsőként 2015-ben a Szegedi Szabadtéri Játékokon,2016-ban pedig a Madách Színházban mutattak be. Kentaur monumentális díszlete olyan vizuális keretet teremt, amely realisztikusan idézi meg Victor Hugo művének történeti korát, miközben a darab karakterjegyeihez is illeszkedik. A látvány filmszerű megoldásokkal vezeti végig a néző tekintetét a gyorsan váltakozó eseményeken és helyszíneken, miközben olyan szimultán játékteret teremt, amely a történetet egészében igyekszik láttatni.
Diákszekció | az MKE, MATE – Rippl-Rónai Művészeti Intézet és a MOME közös projektje
2023-ban ünnepeljük Madách Imre születésének 200. évfordulóját. Az 1862-ben megjelent Az ember tragédiája magyar drámairodalmunk azon RITKA remekműve, mely, bár mélyen a magyar irodalomban gyökerezik, az emberiség egészét érintő problémákat elemez. A diákinstallációban egy, a hagyományostól eltérő, középpont nélküli labirintus szimbolizálja Ádámnak az emberiség meghatározó történelmi korszakain keresztüli bolyongását. A főszereplő egy állandó mozgásban levő útvesztőben bolyong, ahol olyan élettapasztalat-fragmentumokkal találkozik, amelyek mindig csak az út egy részét, töredékét mutatják meg számára. Ezeket a mozgás-töredékeket installációnkban a kívülálló is láthatja a kamerák által felvett és a külső panelekre kivetített képeken.
A magyar részvételről a Prágai Quadriennálén ide kattintva érhetők el részletes információk.