• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű Oroszlánkörmök Színház Címlap

Borsi-Balogh Máté: „Boldog vagyok, hogy gyakorolhatom a szakmámat”

Szerző: Papp Tímea2020. január 23.
Facebook Twitter E-mail
Borsi-Balogh Máté - fotó: Horváth Judit

Borsi-Balogh Máté 2019-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, első szerepét, Macbethet még egyetemistaként játszotta el az Örkény Színházban. Azóta a színház tagja lett, az idei évadban már két bemutatója volt: Ficsor házmestert és Patikárius Jancsit játssza az Édes Annában, Menáhemet a Lót – Szodomában kövérebb a fű című előadásban. Amikor találkozunk, épp csak elkezdte próbálni az Andromakhét (abban Pürrhoszt alakítja), de még az évad végére is jut majd neki egy premier, a Hermann csatája.

– Négy premier egy évadban. Ez sok, kevés, épp elég, szerencse, kivételezett helyzet?

– Hogy szerencsés vagy kivételezett helyzet-e, hogy valaki egy budapesti művészszínház tagja? Nem tudom, de én erre vágytam. Nagyon örülök annak, hogy ennyit dolgozhatok, pláne pályakezdőként és az Örkény Színházban. Azt nem tudom, hogy szerencse-e, ha valaki egy színházhoz szerződik, mindenesetre biztonságot ad, mert tudom, hogy számítanak rám, bíznak, gondolkodnak bennem. Boldognak érzem magam, hogy nem hatalmas színészek mögött állok statisztaként a színpadon, akiket figyelhetek és akiktől tanulhatok, hanem én magam is gyakorolhatom a szakmámat olyan szerepeken keresztül, amelyek valós emberi érzelmekről szólnak. Elemezni ezeket a figurákat, megtalálni a rétegeiket, egyáltalán: a színészmesterséggel foglalkozni.

Borsi-Balogh Máté (Macbeth) – fotó: Horváth Judit

– Mennyire volt nehéz rátalálni Patikárius Jancsira?

Érthető figura, érthető szándékokkal és célokkal – ebből a szempontból könnyen ment, mégis nagyon sokat kellett rajta dolgozni. Az egyik közönségtalálkozón feltették a kérdést, hogy milyen egy ennyire gonosz karaktert játszani. Én egyáltalán nem érzem gonosznak, mert abban a három napban, amikor Annával egyedül marad, ez a fiú valóban szerelmes lesz. Azt szerettem volna megfejteni, mi történik vele ezalatt és ezután. Azt, hogy hogyan jön rá arra, hogy a külvilág, a társadalom elvárásai miatt nem lehetséges egy ilyen kapcsolat, és aztán hogyan tör ki ebből. Az előadásban női ruhában látjuk viszont, viccet csinálva magából, de inkább kigúnyolva Vizyéket és a saját barátait. A regényben Jancsi megszervezi a saját temetési buliját, amit én úgy értelmeztem, hogy eltemeti az egyik énjét, azt, amelyik szerint vannak a gazdák és a cselédek, aztán pedig elmegy Nyugatra, ahol nagyobb eséllyel vállalhat fel egy ilyen szerelmet. Ez a fiú szerintem sokat változik, tanul magáról.

– Macbeth és Menáhem egészen másféle karakterek, az egyes történetekben a súlyuk is más, de közös bennük, hogy rettenetesen, sőt rémisztően ismerősek a közéletből. Ezek a minták mennyire segítenek, hogy megtaláld a figurát, vagy el kell vetni ezeket, és valahonnan egészen máshonnan kell indulni?

– Nem keresek, nem is szabad keresni direkt áthallásokat, és ebben a tekintetben teljesen mindegy, hogy egy klasszikus vagy egy kortárs szövegről van-e szó. Persze, az embernek akaratlanul eszébe jut közben egy-egy politikus vagy közéleti szereplő, de a Macbeth próbafolyamata közben nem egy konkrét személy hatalomvágyából indultam ki.

Sokkal izgalmasabb, ha úgy tetszik, tanulságosabb, ha az általánosat keressük, azt, ami bárkire vonatkozhat, ráadásul az adott darab keretei, szabályai között.

Nem tudod, mit csinálnál, ha belebegtetnék előtted, tiéd a hatalom. Macbethben ez az érdekes. A harc után, útban hazafelé, kap egy jóslatot egy idegentől, hitetlenkedik, de mégis felébred benne a kétely annak igazságtartalmát illetően és a vágy, hogy az beteljesüljön.

Menáhem más szempontból volt nehéz: ezt a karaktert Térey János nem ilyennek, nem ekkorának írta. Volt egy Menáhem az első verzióban, de alig volt jelen. A népből egy ember, és semmi több. Kovalik Balázs viszont azt gondolta, hogy érdemes lenne a figurát továbbvinni, kibontani. Nem hangzik el tőlem olyan mondat, amit ne Térey írt volna, de gyakorlatilag minden mástól került hozzám, és Balázzsal együtt próbáltuk felfejteni a karaktert. Aki a színpadon látható, a közös munkánk eredménye. Menáhem is ismerősnek tűnhet, de őt sem a mai magyar valóságból próbáltuk megfogalmazni.

Borsi-Balogh Máté (Lót – Szodomában kövérebb a fű, Gálffi Lászlóval) – fotó: Horváth Judit

– Tudjuk, hogy a bemutató későbbre volt tervezve, és Térey János halála miatt került az idei évadra. Egy ilyen tragikus esemény tesz plusz felelősséget a vállakra?

– Nem hiszem, mert egyébként is jót kell csinálni. Ugyanazzal a tisztelettel álltunk ehhez a darabhoz is, mint bármi máshoz. Balázs azt mondta, neki ez szívügy. Egy izgalmas kísérlet, hogy a nyers anyagból, ebből a valójában béta verziójú szövegkönyvből hogyan tudunk izgalmas előadást létrehozni úgy, hogy csak magunkra támaszkodhatunk, a szerző nem tud segíteni. Az viszont nem érdekli, hogy siker vagy bukás lesz a vége, mert egy jót dolgoztunk.

– A ti osztályotok már dolgozott Kovalikkal az egyetemen is, de milyen volt ez a munka?

– Sajnos, én abból a kurzusból kimaradtam, ezért is volt különleges ez a találkozás. Balázs egészen kivételes intellektus és egészen kivételes érzéke van a színházhoz. Hihetetlen képek, gondolatok vannak a fejében, és képes arra, hogy ezeket érthetően átadja. Elképesztően békés volt a próbafolyamat, nyugodt, tiszta.

Ide kapcsolódik:
Kovalik Balázs: „János egy mai Lót-történetet írt”

– Miközben vannak alkotók, akik szerint csak a konfliktus tud megtermékenyíteni.

Ez borzasztó, teljes baromság. Nem hiszek a konfliktusok övezte színházban. Sokkal konstruktívabb egy olyan próbafolyamat, amiben az emberek örülnek egymásnak, szeretik egymást, és közösen akarnak alkotni. Alig vagyok a pályán, ezért nincs túl sok tapasztalatom, de nem hiszem, hogy attól válna valaki jobb színésszé, hogy görcsöltetik, megalázzák, vagy attól válik jobbá egy előadás, ha az így jön létre.

örkény színház macbeth édes anna lót - szodomában kövérebb a fű
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBella Mátét látja vendégül a Capriccio stábja
Következő bejegyzés Kulka János is rész vett a Madách MOST projekteben – Videó

Ajánlott Bejegyzések

Elmārs Seņkovs - fotó: Ilja Smirnov
Budaörsi Latinovits Színház

Apák, akik sörösdobozokból építenek robotokat – Interjú Elmārs Seņkovsszal

2023. március 31.2 perc olvasás
Zalán János - fotó: Juhász Éva
Intermezzo

Babáknak szóló előadásokkal készül a Magyar Színház – Interjú Zalán Jánossal és Nagy Petrával

2023. március 31.7 perc olvasás
Göttinger Pál
Minden, ami opera, minden, ami Szeged

Göttinger Pál: „A kalóz története a mai világban is megállja a helyét”

2023. március 31.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.