A mai gyerekek folyton a neten lógnak. Nincsenek is valódi barátaik, minden kapcsolatuk virtuális. Csak magukkal vannak elfoglalva. És ha a gyerek ezzel pénzt keres? Vajon gyerekmunkának számít, ha egy 14 éves a hobbijával eltartja a családját? Lehet fegyelmezni azt, aki a kenyérkereső a családban? Hogy hat ez a helyzet a szülőkre és a gyerekre? Közhelyek áradatával harcol valódi válaszokkal a Csajbanda/ Girl Gang című dokumentumfilm, amelyben egy 14 éves influenszert, Leonie-t és családját ismerhetjük meg.
- hirdetés -

Leonie Balys többszázezer online követővel rendelkezik hála azoknak a posztoknak, amelyeket mondjuk a matekleckéje előtt feldob. A német kamaszt hozzá hasonló tinédzserek egyre növekvő tábora követi istenként. A kedves, átlagos lány nem extremitásokkal vagy furcsa tartalmakkal vonzza a követőit, hanem pont azzal, hogy olyan, mint ők – könnyű vele azonosulni. Az élete is nagyjából úgy folyik, ahogy bármelyik korabeli lányé: Berlin külvárosában él a szüleivel, a macskájával és a kutyájával. Iskolába jár és szabadidejében a neten lóg.
Susanne Regina Meures dokumentumfilmes 4 évig követte kamerájával Leonie és családja napjait. Az eredménye egy érzékeny és empatikus film, ami bemutatja az online jelenlét mögötti rengeteg munkát. Az alkotó Leonie szemmagasságában helyezte a kamerát egyenrangúként kezelve őt.
Leonie a forgatás kezdetekor félmillió követővel rendelkezett, ami mára 1,6 millióra növekedett. Ebben pedig a lánynak rengeteg munkája van: gyakorlatilag 10 perc alatt profin be tud világítani egy fürdőszobát is, folyamatosan kísérletezget a kamerával (ahogy bármelyik profi filmes is kezdte a pályáját), készségszinten kezeli a Photoshopot, amolyan egyszemélyes cég. Olykor nehéz is meglátni a kamaszlányt Leonie-ban, amikor komolyan és szótlanul koncentrál a feladatára. Közönségtalálkozóra utazik, ahol még a gépen is dedikál, posztol, dolgozik. Ott bukkan fel egy pillanatra gyereki énje, amikor meglátja a rá váró rajongókat. A sztárallűrök helyett egy őszintén örülő és meglepett lány, aki órákat mosolyog végig, hogy a miatta érkezők elégedettek legyenek.

Csajbanda/Girl gang jelenet a filmből – forrás: Youtube – a film előzetese
A film a követőiet is emberközelbe hozza. Egy konkrét rajongó, Melanie szélsőséges érzelmi reakcióin keresztül követhetjük, milyen szorosan is kapcsolódnak érzelmileg Leonie-hoz, akinek az életét tökéletesnek látják. A saját javított verziójuknak tekintik az online képét, amihez például a termékek vásárlásával próbálnak a lehető legközelebb kerülni.
Hamar kiderül, hogy Leonie-t nem a szülei tanították neki ezeket a dolgokat, hiszen ő maguk legtöbbször a lánytól kérnek segítséget még egy fotó posztolásához is. Leonie profin és természetesen mozog ebben a közegben, ahol a szülei láthatólag teljesen elveszettek.

Melanie, a rajongó – Csajbanda/Girl gang jelenet a filmből – forrás: Youtube – a film előzetese
Tétova kísérleteket tesznek arra, hogy szülőként viselkedjenek és számon kérjék a lány feladatait, kötelességeit, de ezek mind az online celebséghez kapcsolódnak, amelyet korábban egyedül is ellátott. Feladat- és naptáregyeztetéseik, a partnerekkel való kapcsolattartásuk alapján a menedzseri munkájuk inkább tűnik látszatelfoglaltságnak, hogy igazolják helyüket és szerepüket a folyamatban – a gyakorlatban mindent Leonie csinál. A tartalom kitalálása, gyártása, utómunkázása és posztolása, majd a rajongói rendezvények, dedikálások, stb, mind az ő vállát nyomják. A szülők sürgetése egyik vagy másik tartalom elkészítése vagy posztolása kapcsán felesleges fontoskodásnak tetszik csupán, amit a lány hol csendes türelemmel, hol nyűgős felcsattanással visel.

Csajbanda/Girl gang jelenet a filmből – forrás: Youtube – a film előzetese
Könnyű elfelejteni, hogy egy tizenéves kamaszlányról van szó, akinek a suli, a fiúk, a barátok körül kellene, hogy a forogjon az élete. Az apa ki is mondja: lányának a kapcsolatokról kell lemondania a karrierje kedvéért, a barátokról, osztálytársakkal való lógásról, de a férfi úgy véli, ez nem nagy ár. Az apa, aki korábban pultos volt élvezi a helyzetet, elmondása szerint „a lánya álmában él” és nem is akar visszamenni a korábbi életéhez. Az anya úgy fogalmaz „a lánya számára álmodik”. „Ha fizetni akarnak neki a posztért, hülyék lennének visszautasítani” – egyeznek meg a szülők és a termékajánlások nyomán az épp hogy működő Kiából egy BMW városi terepjáró lesz a film végére, ahogy a műanyag kerti medence helyett is rendes csempézett, süllyesztett kerül az udvarra.
A szülő-gyerek viszony teljesen zavaros a családban. A dokumentumfilmben számos olyan erős mondat hangzik el, aminél kényelmetlenül fészkelődünk a székünkben. Mint amikor a kamasz egyik felcsattanása után a szülők arról egyeztetnek, hogy úgy tűnik kevés neki a 6 óra alvás, emelniük kell 7-re. (Csak emlékeztetőül: a kamaszkor az, amikor az ember a legtöbbet alszik, akár 12+ órát.)

Csajbanda/Girl gang jelenet a filmből – forrás: Youtube – a film előzetese
Szembetűnő, hogy semmilyen valódi beszélgetést nem látunk a családon belül. Minden a lány online karrierje körül forog. A közös időtöltések jó része ennek szolgálatában áll. Pedig Leonie-nak lenne igénye a gyerekkénti kapcsolódásra, ahogy az első közös csiklandozós birkózásban látható. Máskor pedig az iskolai apró-cseprő ügyeket akarja megosztani anyjával, aki ehelyett a szemöldöke formáján aggódik. A szülei a rosszkedve láttán nem azt kérdezik meg, hogy van, mi a baj, hanem azon aggódnak, hogy nem tud eleget tenni a vállalt marketing kötelezettségeinek.
Valójában a szülőket is zavarja ez a felállás. Az édesanya jövővel kapcsolatos bizonytalansága fakadhat abból, hogy jelenleg teljes mértékben a lánya tartja el, semmilyen önálló keresetük nincs. Az apa folyamatosan próbál betolakodni az online világba hol a lánya képein, hol ő maga is tartalmat próbál gyártani, amihez gyerek segítségét kérni. Ezekben a jelenetekben inkább tűnnek a nővérüket utánzó kisebb testvéreknek, mint szülőknek. Az, hogy ők maguk is Insta-karrierbe fognak, megmutatja önállóságukat, gyerekes hozzáállásukat, ahogy a kamaszlányukat utánozzák.

Csajbanda/Girl gang jelenet a filmből – forrás: Youtube – a film előzetese
Abban, amit Leonie és a fiatal többi internet influenszer csinál tulajdonképpen csupán a platform új. Maga a mechanizmus nem ismeretlen. 2020-ban nagy port kavart A showbiznisz gyermekei című dokumentumfilm, amelyben egykori gyereksztárok meséltek arról, milyen is volt valójában az életük. Mit adott – vagy épp vett el tőlük a hírnév? Hogyan élték meg azt, hogy dolgozniuk kell és rájuk nehezedik a család eltartásának súlya? És mit gondolnak most, felnőtt fejjel?
A film nem festett hízelgő képet a kívülről csillogónak tűnő világról, de ami talán a legmeglepőbb volt, hogy az érintettek többször felvetették a szüleik felelősségét a folyamatban. Azokét a szülőkét, akik jófejek voltak és nem álltak a gyerekük álmainak útjába, hittek bennük és engedték, hogy mást válasszanak – vagy más értelmezésben: akik nem álltak ki mellettük, nem védték meg őket, mert gyakran saját maguk is épp olyan elveszettek voltak ebben a közegben. Elvarázsolta őket vagy épp megilletődtek, de nem viselkedtek felnőttként és védelmezőként. Hagyták, hogy a gyerekeiket kizsákmányolják – anyagilag és néha szexuálisan is (amire Corey Feldman évtizedek óta próbálta felhívni a figyelmet.)

Csajbanda/Girl gang jelenet a filmből – forrás: Youtube – a film előzetese
Ahogy 50-100 éve a mozi vagy a zeneipar varázsolta el az embereket és a gyerekek filmsztárok vagy rockzenészek akartak lenni – amire válaszul a szülők legnagyobb része leteremtette őket, hogy találjanak valami rendes szakmát – úgy napjainkban a gyerekek arról ábrándoznak, hogy az interneten futnak be karriert. Influenszer, TikTok-celeb vagy a szabadon választott új platform üdvöskéjeként. Ahogy a fentiekből látszik, a filmipar buktatói az elmúlt 100 évben szép lassan napvilágra kerültek. Bár hiába statuált példát és hoztak törvényt a harmincas években az egyik első gyereksztár, a Chaplin A kölyök című filmjének címszerepét alakító Jackie Coogan esete nyomán, akit a saját szülei semmiztek ki, Macaulay Culkinnak ugyanilyen problémákkal kellett szembe néznie a 2000-es években.
Az olyan különösen kényes kérdésekről, mint a gyerekek szexualizálása a vásznon szinte csak az utóbbi 1-2 évben kezdődött meg a nyílt párbeszéd. Ennek része többek közt Brook Shields Drew Barrymore-nak (mindketten gyerekként kerültek a szakmába) adott őszinte interjúja, ahol azt vetette fel, hogy édesanyja csak látszólag védelmezte őt azzal, hogy jelen volt a forgatásokon, valójában akár meztelenül is engedte volna őt szerepelni, ha ezt kérik tőle egy szerephez. Mindez nagyban árnyalja az anya-menedzserekről kialakult képet, akik közül Teri Shields számított az egyik elsőnek.
A jelenleg 18 éves Leonie még mindig a szüleivel él és továbbra is aktív influenszer. Biztosítja családja anyagi biztonságát – a felvételek szerint nagyon kényelmes színvonalon. A látottak alapján (fenntartva, hogy a filmesek válogattak a jelenetek között) felvetődik, hogy mennyire van felvértezve érzelmileg. Milyen – elsősorban érzelmi – biztonsági hálót tudnak nyújtani számára a szülei?
Az Európai Filmdíjra jelölt Csajbanda (Girl Gang) című dokumentumfilmet Csopakon, a Plul Malom kertjében vetítik le egyszeri alkalommal, július 22-án szombaton 20:30-kor a Pont Csopak programsorozat keretében. A filmvetítés előtt 19 órától a Digitális dilemmák című kerekasztal-beszélgetésen Hajós András vitatja meg Markó Rebeka influenszerrel, A Pszichológus Pasi Tóth Dániellel és Gyurkó Szilvia gyermekvédelmi szakemberrel a közösségi média kérdésének komplexitását: azt, hogy hogyan lehetünk boldogok ebben a végletekig digitalizált világban, és hogy mit tartogat számunkra a jövő.