Hanoch Levin egyik leghatásosabb darabja, a Krum tele van életszeretettel és humorral, miközben fájdalmasan őszintén beszél a legfontosabb dolgokról: a fiatal generáció kiúttalanságáról, a szerelemről, a magányról, az élet élhetetlenségéről és a be nem teljesített vágyakról.
Bár a színdarab 1975-ben íródott, de semmit nem veszített frissességéből és aktualitásából, így az utóbbi években újra felfedezték maguknak nagy európai színházak, és több országban is sikerrel játsszák. Valló Péter rendezését, mely a darab magyarországi ősbemutatója lesz, október 7-én mutatják be a Pesti Színházban. A főbb szerepekben Wunderlich József, Nagy-Kálózy Eszter, Ötvös András, Hegyi Barbara, Seress Zoltán és Szilágyi Csenge látható.
Hanoch Levin az izraeli drámairodalom és színház legnagyobb alakja rövidre szabott életében roppant intenzíven alkotott: 55 évet élt és 56 színdarabot írt, ezen kívül dalok, prózai művek, versek és jelentős színpadi rendezések őrzik nevét. Művei már hosszú ideje részei a Vígszínház életének, hiszen 2013-ban mutatta be a színház az Átutazókat a nagyszínpadon, és 2006 óta töretlen sikerrel játsszák az egyik leghíresebb és legnépszerűbb művét, Az élet mint olyan című tragikus komédiát a Házi Színpadon. Az egyik legizgalmasabb művét, a Krum című tragikomédiáját még nem játszották Magyarországon. Hazai ősbemutatója október 7-én lesz a Pesti Színházban.
Krum külföldről tér haza. Nem keresett pénzt, nem lett boldog, nem ismert meg senkit, nem jutott előre, nem hozott semmit, nem szerzett semmit. Mert bárhol is történik az élet, az nem ott van, ahol ő van… Krum története a 20. század végén és a 21. század elején élő fiatalok története.
A főhős és a kortársai élete az örök várakozásról szól, arról, hogy valaki majd megoldja helyettük a problémáikat, de csak beleragadnak a tehetetlenségbe, a középszerű tengődésbe, és képtelenek a boldogságra. A Krum címszerepét a Pesti Színházban Wunderlich József játssza.
„Krum 33 éves. Nagyon akar küzdeni és szeretni, vár valamit az élettől, de valamiért ezekben a nagy akarásokban már az elején elakad. Nem gondolja magát különlegesnek, sőt, úgy érzi, elrontotta az életét. Mégis küzd. Valamiért. Talán egy igazi életért. Szeretnénk olyan hitelesen ábrázolni ezeket az élethelyzeteket, hogy mindannyian magunkra ismerjünk, és tudjunk egy kicsit nevetni is. A darabban egymást követik a drámai és komikus pillanatok, bízom benne, hogy meg tud történni a színház egyik csodája: hogy az egyik pillanatban sírunk, a másikban nevetünk.”
Krumot az édesanyja várja otthon, amikor hazatér külföldi útjáról, és az előadás egy pontján tőle búcsúzik, hogy újra szerencsét próbáljon, és elinduljon a tengerentúlra. „Az anya szerepe a legtragikusabb ebben a darabban. De már önmagában tragikomikus az a helyzet – ami sokaknak ismerős lehet –, hogy azt kérdezgetjük egymástól a korombeliekkel: a te harmincvalahány éves gyereked mégis mi lesz, ha majd nagy lesz. A darabban visszaköszönnek az anyákra jellemző érzelmi-zsarolós mondatok, és azok a helyzetek, amiket ezáltal teremtenek otthon. Ezek sokaknak ismerősek és emiatt komikusak lesznek” – meséli az Anyát alakító Nagy-Kálózy Eszter.
A Krum magyarországi ősbemutatóját Valló Péter állítja színpadra. „Ez a darab lényegében azt a kiüresedést, kiábrándultságot mutatja be fiatalok történetén keresztül, amit az 1968-as diáklázadások és az azt követő folyamatok okoztak a világban.
Furcsa mód ez a történet, ezekről a jövőkép nélküli, motiválatlan fiatalokról manapság újra a legégetőbb problémává vált. Erősen reflektál arra, ahogy az Y és Z generáció, hogyan válik kilátástalanságot érző, sokszor antidepresszánsokon élő nemzedékké. De azt sem hagyja figyelmen kívül, hogy ebben a folyamatban mi a feladata és felelőssége a szülők nemzedékének.
A szerző különös képessége, hogy ez a nehéz történet mégis humorral van tálalva, és csodálatos szerepek vannak beleírva. Abban bízom, hogy ez az előadás a drámaisága mellett élvezetes, szórakoztató és sokrétű színházi estét ad majd a nézőknek.”
A Krum az egész évadban látható a Pesti Színházban, októberben 7-én, 8-án, 12-én, 19-én és 31-én, illetve novemberben 12-én és 16-án. Az előadás a „The Hanoch Levin Institute of Israeli Drama” engedélyével jött létre.