A világ legjobb csellóművészei között számon tartott Varga Tamás lép fel a Pannonhalmi Főapátság nagyböjti koncertjén. A járványhelyzet miatt személyesen nem, csak az online térben hallgathatják a zenekedvelők a hangversenyt március 19-én 19 órától. A koncertet a Papageno felületein is élőben lehet követni.
Évek óta hagyomány, hogy nagyböjt idején koncertsorozatot szervez a Pannonhalmi Főapátság. Az is megszokott már, hogy minden évben a három alkalomból álló sorozat egyik estjét egy szólóhangszernek szentelik. Az azonban rendhagyó, hogy a hangverseny alatt a zeneművész egyedül, közönség nélkül játszik a Szent Márton Bazilikában.
A hallgatóság most ugyanis élő, online közvetítéssel kapcsolódhat be a koncertbe. A főapátság zenei főtanácsadója, Erdődy Orsolya szerint a járványhelyzet szülte kényszermegoldás ugyanakkor – a zenei mellett – különleges vizuális élményt is nyújthat, amikor március 19-én Varga Tamás egyedül ül és játszik a páratlan szépségű és akusztikájú Bazilikában.
Ahogy a nagyböjt, úgy ez az élmény is – hogy egyedül vagyunk a térben és a világban – elmélkedésre sarkallhatja a hallgatóságot. Arra, hogy átgondoljuk az életünket – véli Erdődy Orsolya.
Bach – aki a lipcsei Tamás-templom karnagyaként számos egyházi művet komponált – a csellószvitjeit nem egyházi megrendelésre készítette, ennek ellenére ezek a szólódarabok is jól illeszkednek a vallási ünnepekhez, így a nagyböjthöz is – fejti ki Orsolya, miért esett a választás éppen a német zeneszerzőre. „Nincs is talán felemelőbb, mint szólócsellót hallgatni a Szent Márton-bazilikában. Varga Tamás pedig a világ egyik legjobb csellóművésze” – mondja.
Nem egy „homlokráncolós” előadásmódra, hanem nagyon is élő és élvezhető Bach interpretációra számíthat a közönség.
Varga Tamás a Liszt Ferenc Zeneakadémián végzett. Több mint húsz éve a világ legjobb három komolyzenei formációja között számon tartott Bécsi Filharmonikusok szólócsellistája, aki az összes kontinensen megfordult már. Olyan világhírű karmesterekkel lépett fel, mint Giuseppe Sinopoli, Pinchas Steinberg vagy éppen Fischer Ádám. Kamarazenészként is elismert, számos európai fesztiválon, egyebek mellett a Bécsi Ünnepi Heteken és a Salzburgi Ünnepi Játékokon is fellépett. A barokk zene és előadásmód nagyon közel áll hozzá. Bach szvitjeit barokk és modern csellón is felvette. Mielőtt Bécsbe költözött sokat dolgozott Vashegyi Györggyel és az Orfeo Zenekarral, valamint Jordi Savall karmesterrel és zenekarával is.
A nagyböjti koncerten Bach hat szvitjéből hármat szólaltat meg a Szent Márton-bazilikában. Varga Tamásnak – mint mondja – nagyon szoros és hosszú évekre visszamenő kapcsolata van Bachhal. Rengetegszer játszotta a zeneszerző darabjait különböző változatokban. A csellóművész az elmúlt évtizedekben több mint harminc CD-t vett fel, de Bach hat szvitje az egyetlen, amelyet kétszer is rögzített. A márciusi koncerten ezekből hármat játszik majd, de volt olyan alkalom is, hogy egyben adta elő mind a hatot. Ahogy fogalmaz, maratoni koncert volt, két és fél óra tiszta zeneidővel.
A szvitek hat tételből állnak. Az első a bevezetés, ráhangolódás, utána – bár Bach nem azért írta, hogy majd táncolnak rá – öt úgynevezett tánctétel következik. Varga Tamás játékában pedig ezt tartja szem előtt. Így a közönség nem egy túlbonyolított előadásra számíthat, hanem egy felszabadult, könnyed „elmesélésre”.
A csellóművész szerint ugyanis egy koncert mindig arról szól, hogy elmesél valakinek egy történetet.
A mese azonban egy éve másként szól. A járványhelyzet miatt a művészek többsége egyáltalán nem, vagy csak online tud fellépni. Ahogy Varga Tamás is. Sokkal nehezebb így. „Fizikálisan ugyanazokat a hangokat játszom el, de arra is figyelnem kell, hogy közönség nélkül is személyes maradjon a történet. Előadás közben kell magam elé képzelnem a hallgatóságot, akiknek mesélek” – vázolja a márciusi 19-i, pannonhalmi szólóest nehézségeit. A zeneszeretők ugyanis a pandémiás korlátozások miatt nem ülhetnek be a Szent Márton-bazilikába, hanem az interneten, élőben követhetik a koncertet. Mindezek ellenére azonban Varga Tamás hálás a lehetőségért, hogy egyáltalán játszhat.
„Az ilyen alkalmakkal tartjuk a közönségben és magunkban is a lelket, hogy ne adjuk fel a reményt, hogy lesz még élő koncert.”
A csellista szerint a Bach-darabok jól illeszkednek a Bazilika ezeréves falai közé. A maga nemében mindkettő páratlan érték: egy zeneszerző olyan műveket alkotott, amelyeket évszázadokkal később is játszanak. Egy építész pedig olyan épületet hozott létre, amelyet egy évezred után is felkeresnek az emberek és megcsodálják. „Mindkettő az esztétikát képviseli, a zene a hallhatót, a Bazilika a láthatót” – fejti ki.
Varga Tamásnak nem a márciusi fellépése lesz az első Szent Márton hegyén. Szinte napra pontosan hat évvel a mostani nagyböjti koncert előtt tartott a Pannonhalmi Bencés Gimnázium diákjainak egy zártkörű hangversenyt. Unokaöccse ugyanis itt tanult akkor. Még gyerekként pedig évekig fellépett a Magyar Rádió gyermekkórusával a bazilikában karácsonykor, akkor még énekesként. Bár ennek már majd negyven éve, az élmény ma is élénken él benne. „Emlékszem, ahogy a cókmókunkat fogva sétálunk fel a várhoz. Előttem a Bazilika lépcsője, amin állva énekeltünk. Azt sem felejtem, ahogy a fellépés után buszozunk hazafelé a behavazott falvakon keresztül, miközben a házak ablakain benézve, mindenhol a feldíszített karácsonyfákat látjuk. Különleges hangulata volt és érdekes lesz újból itt játszani és megélni ezt a gyönyörű környezetet és átélni az akusztikát”.