Március 25. és 31. között sem szűkölködünk különleges koncertekben: az ország legnagyobb egyetemének hallgatóiból és oktatóiból álló ELTE Zenei Együttesei ünnepelnek, az év 88. napján pedig a zongora kerül fókuszba.
Ingyenes zenei programok március 25. és 31. között
március 25.
18.00 FSZEK Zenei Gyűjtemény – Hole Anna és Olgyay Gergő fuvola-gitár estje
18.00 BMC, Könyvtár – Zenei örökségünk, zenész örökösök, személyesség a zenében
19.00 Zeneakadémia, Solti terem – Tavaszi hangok (a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem japán és magyar hallgatóinak kamaraestje)
22.00 BJC- LFZE Monday Open Jam: Pázmándi Gergely Triomárcius 26.
19.00 Zeneakadémia, Solti terem – Erlensdóttir Audur Edda (klarinét) diplomakoncertjemárcius 28.
18.00 Benczúr Ház – Fenyvesi Szilvia és Lénárt Martina koncertjemárcius 27.
19.30 Zeneakadémia, Nagyterem – Sándor Balázs (klarinét) diplomakoncertje
22.00 BJC- Wednesday Open Jammárcius 29.
19.00 Régi Zeneakadémia, Kamaraterem – Pataki Ádám (harmonika) diplomakoncertjemárcius 30.
22.30 BJC – BJC Jam Session: Pecek Lakatos András Triomárcius 31.
10.30 MOMkult – Hangszerek világa
19.00 Zeneakadémia, Solti terem – A Detmoldi Zeneművészeti Főiskola Budapesten
Az ELTE Zenei Együtteseinek koncertje – Kovács László karmester 10 éve az együttes élén
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bartók Béla Énekkarának és Egyetemi Koncertzenekarának művészeti vezetője Kovács László karmester, Liszt-díjas érdemes és kiváló művész, az ELTE „Eötvös” Művészeti Együttes igazgatója. Az egyetemi ének- és zenekar nem hivatásos együttes, tagságát jelenlegi és egykori egyetemi hallgatók, oktatók alkotják. Repertoárjukon barokk, klasszikus, romantikus és kortárs művek, a cappella kórusművek, oratóriumok, versenyművek, szimfóniák egyaránt szerepelnek, de szívesen kalandoznak a könnyűzene és a komolyzene határterületeire is. Hivatásuknak tekintik a 20. századi zene kiemelkedő szerzői, köztük Bartók és Kodály műveinek tolmácsolását, de koncertrepertoárjukból nem hiányozhatnak a kortárs, elsődlegesen magyar szerzők alkotásai sem. Orbán György, Tóth Péter, Szokolay Sándor, Petrovics Emil, Lendvay Kamilló, Jeney Zoltán, Kocsár Miklós, Dubrovay László, Vajda János, Gyöngyösi Levente, Oláh Kálmán, Kovács Zoltán számos zenekari és kórusművet írt részben egyetemi megrendelésre, az együttesnek és karnagyainak ajánlva. A Baross Gábor által 1948-ban alapított énekkar és 1957-ben létrehozott, jelenlegi formájában vonós együttesként működő zenekar az elmúlt évtizedekben számos hazai és külföldi nemzetközi versenyen és fesztiválon nyert díjakat. A március 25-i hangversenyen a Zeneakadémián olyan művészek működnek közre, mint Horti Lilla, Schöck Atala, Boncsér Gergely és Hámori Szabolcs.
Piano Day
A Piano Day 2015 óta minden év március 29-én a zongorát hivatott ünnepelni – azért ekkor, mert ez az év nyolcvannyolcadik napja, és ennyi billentyűje van a klasszikus hangszernek. Ezen a napon az egész világon a zongora áll reflektorfényben, s a magyarországi események a Müpa szinte minden terét betöltik. A kezdeményezés a Müpában idén két telt házas koncertet is adó modern klasszikus zeneszerző és előadó, Nils Frahm, valamint a számára is hangszereket építő, világhírű zongorakészítő, David Klavins nevéhez fűződik, akik azzal a céllal álmodták meg ezt a napot, hogy a hangszeren túl a zongoristákat, a zongorára komponáló szerzőket, a zongorakészítőket, -hangolókat, -szállítókat és persze a zongorarajongó hallgatókat is ünnepeljük. Az esti koncert kivételével ingyenes, de részben regisztrációhoz kötött programok egyik szereplője a Magyarországon élő és alkotó David Klavins lesz, aki bemutatja innovatív hangszerét, az Una Cordát, amelyet napközben – amikor éppen nem szerepel a hivatalos programban – a közönség is kipróbálhat. Délután a ház különböző tereiben zenél Gyöngyösi Gábor, a Fender Rhodes elektromechanikus zongora kiválósága, valamint két olasz tehetség a kortárs modern klasszikus élmezőnyből: a termékeny és sokszínűen dolgozó Luca Longobardi és a puritánabb, ambientes vénájú Ed Carlsen. Az esti koncerten a modern klasszikus stílus jeles hazai képviselői, vaghy és az iamyank Live Ensemble vezeti be a Magyarországon először fellépő, ukrán Lubomyr Melnyk műsorát. Melnyk a posztminimalizmus legendás alakja, a continuous music, azaz a folyamatos zene atyja. A lélegzetelállító tempóban játszó Melnyket sokan „a zongora prófétájának” tartják, ritka élő fellépéseinek egyike garantáltan a Piano Day 2019 fénypontja lesz.
Puccini: Krizantémok / Lidércek
Káel Csaba rendezésében, a Pécsi Balettel kiegészült Pannon Filharmonikusok és a Kodály Kórus Debrecen közös produkciójában március 31-én a Müpában elevenedik meg két Puccini-ritkaság, amelyek a korszakos mester remekművekkel kecsegtető korai szárnypróbálgatásaiba engednek bepillantást. A karmester Alberto Veronesi.
UMZE Kamaraegyüttes: Kék örvény
Tihanyi László így ajánlja a március 31-i BMC-beli koncertet: „Az egész világ egyetlen kék örvény” – mondja egy ismeretlen, régi hindu költő, s vele új kompozícióm szólistája. Alessio Elia új művének ihletője az ekpirózis, a kozmosz ciklikus megsemmisülése – majd újjászületése –, Ivan Fedele művét az ókori Levante – a mai Közel-Kelet – inspirálta, Luca Francesconi darabjának címe pedig azt sugallja, mindig minden kezdődik elölről: „Da Capo”. Talán ma, amikor a szüntelen napi gondok centiméterekre szűkítik gondolkodásunk perspektíváját, különösen fontos megidézni a művészi látásmód fényéves távlatait. Ahogyan az is, hogy néhány példával bemutassuk, hogyan szólnak hozzánk annak az országnak zeneszerzői, amely hosszú ideig formálta Európa történelmét, és amelynek neve sokáig egyet jelentett a művészetekkel, így a zenével is.”