Újragondolta Várkonyi Mátyás Händel Messiás című oratóriumát. Az Erkel Ferenc-díjas zeneszerző úgy véli, hogy a rockoratorikus passió megnevezéssel nemcsak pseudo műfajt teremt, hanem – a szokványos oratorikus előadás helyett ezúttal a szcenírozott formában megvalósuló, magyar nyelvű feldolgozást hoz létre, amellyel a közönség szélesebb rétegeihez is eljuthat Händel remekművének üzenete.
A produkció honlapja itt érhető el
A Messiás.ma című megaprodukció Händel halhatatlan remekművét dolgozza fel. Az ünnepi előadást 2017. április 25-én a Művészetek Palotájának Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében mutatták be a Reformáció Emlékbizottság támogatásával, a Reformáció 500. évfordulója alkalmából megrendezett emlékév keretében.
A Várkonyi Mátyás Színtársulás hamarosan magyarországi turnéra indul. 2018. március 26-án Pécsett, a Kodály Központban, április 16-án a békéscsabai Csabagyöngye Kulturális Központban, április 17-én Nyíregyházán az Egyetem Kodály-termében mutatják be a produkciót, de a nyár folyamán az Agria Nyári Játékok keretében Egerben is láthatja a nagy sikerű művet a közönség.
Az átdolgozás hagyományos és mai, elektronikus hangszerekkel, digitális hanghatásokkal kombinált rockoratorikus passió, amelyben a bibliai szöveg új, magyar fordításban hangzik el.
Várkonyi Mátyás, a produkció megálmodója és megvalósítója a Rock Színház egykori alapító igazgatója nem először nyúl ehhez a örökérvényű bibliai témához újító szándékkal. A Jézus Krisztus Szupersztár magyarországi ősbemutatója is ezt a témát dolgozta fel 1986-ban. „Meghatározó volt az a korszak az életemben, ezért ebből is építkezem” – mondta. „Olyan művet szeretnék létrehozni, amely a közönség különböző rétegeihez juthat el, azokhoz, akik nem annyira járatosak a komolyzenében, sőt, nem is nagyon szeretik. És fontos számára az is, hogy azok is befogadják, akik rajongói a barokk muzsikának. Szerintem ezeket a korokat és műveket csak az anyagi érdekek állítják szembe, felállítva álértékeket és álkategóriákat. A zene lehet jó vagy rossz, sikeres vagy sikertelen, de az üzlet az egészen másról szól! – A pénzről!
Kiemelte: Händel Messiásában a legfőbb érték a barokk életérzés, amitől nem fog elszakadni, viszont dramaturgiailag átszerkeszti, amivel a mába helyezi a művet.
A Messiás oratórium története minden időben megállja a helyét, de az a célom, hogy megmutassam, hogyan lehet ezt a történetet a mai korba átültetve érzékletesen színpadra vinni. A darabban fontos szerepet kapnak majd mindennapjaink digitális eszközei, a mobiltelefonok.
Fontos eleme a remekmű újragondolásának a hangszerelés. A Rock Theater Band közreműködésével olyan hangszerek, hangzások és elektronikus effektek is kerülnek a műbe, amelyekkel egy valóban izgalmas cross-overszerű zenei világ jön létre. A közreműködő művészek azzal teszik különlegessé az eseményt, hogy egymástól látszólag elütő, távoli műfajokból érkeznek, létrehozva egy új, fúziós, összművészeti produkciót. A barokk hangzást a világhírű Liszt Ferenc Kamarazenekar, valamint az Új Liszt Ferenc Kamarakórus képviseli, míg az oratórium klasszikus vonulatát a négy vezető szólista Rácz Rita (szoprán), Balogh Eszter (alt), Csengeri Attila (tenor), valamint Gábor Géza, illetve Najbauer Lóránt (basszus) képviseli.
A 2018 januárjában, a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre Teátrumában nagy sikerrel bemutatott legendás Várkonyi-mű, a Dorian Gray musical egyik főszereplője, Csengeri Attila számára kihívás lesz az oratóriumi szerep, hiszen ő eddig leginkább a musical és operett világában mozgott otthonosan.
Rajongással vártam ezt a formabontó előadást, és kíváncsi voltam, hogyan tudjuk megvalósítani a rendező instrukcióit a minél szélsőségesebb váltásokra vonatkozóan, hiszen ő ennek a mestere
– mondta az énekes.
A darab közreműködői között található Karácsony János – James, valamint a Jézus Krisztus Szupersztár hazai ősbemutatójának szereposztásából is ismert Malek Andrea, a musical színpadok egyik legismertebb női sztárja, Csuha Lajos, Földes Tamás, Makrai Pál, rockszínház legismertebb színészei, valamint Szemenyei János, a legzenészebb színész és a legszínészebb zenész. A koreográfiát Fodor Zoltán készítette, az előadást mozgással, tánccal, látványos dinamikus mozgással az Inversedance – Fodor Zoltán Társulata tölti meg, a produkcióban a betlehemi játékban gyermekszereplők is közreműködnek. A produkció jelmeztervezője Horváth Kata.