Az Armel Opera Festival alatt három budapesti és két bécsi premierre kerül sor: az osztrák fővárosban Eötvös Péter Lady Sarashina és Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című darabjait láthatja a közönség. E két előadásról az ingyenes operabusz jóvoltából a hazai érdeklődők sem maradnak le.
11 évvel ezelőtt a világon egyedülálló formában kezdte el a kortárs opera népszerűsítését az Armel Opera Festival. Évente öt operabemutatót tart, amelyeket nemzetközi előadói versennyel ötvöz. Idén július 1-től 5-ig két ország fővárosában láthatók a nemzetközi társulatok előadásai. A budapesti Müpában Svédország, Szerbia és Franciaország társulatainak bemutatóit, a bécsi MuTh színházban pedig két magyar produkciót, Eötvös Péter és Vajda Gergely műveit nézhetik meg a különlegességre vágyók.
A fesztiválnyitó előadás július 1-én az Orfeo & Euridice a NorrlandsOperan produkciója. Gluck operáját különleges színpadi látvánnyal ismerheti meg a Müpa közönsége. Az interpretáció Orfeusz és Eurüdiké párkapcsolatának mitológiájában a szerelem elvárásait és lehetőségeit rendhagyó módon ábrázolja.
Július 2-án a Müpában a Szerb Nemzeti Színház (Újvidék) egy vérbeli vígoperát mutat be. 200-an adják elő a szerb operakomédiák aranykorát idéző Adok-Papok című darabot. Stevan Sremac, a páratlan humoráról ismert zentai író 120 évvel ezelőtt vetette papírra a két életvidám falusi pap viszályának történetét. Később a regényéből készült az első, és máig az egyik legnépszerűbb, színes jugoszláv film, majd tévéfilmes és számos színházi adaptáció, operaszínpadon azonban először látható Cira és Spira története Dejan Despic zeneszerző alkotásaként.
Július 3-án és 4-én magyar operák lesznek műsoron, amelyeket a bécsi MuTh színházban mutatnak be. Az első este a Kolibri Színház Novák János rendezésében mutatja be Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című báboperáját. A szövegkönyvet Déry Tibor azonos című színpadi műve nyomán Vajda Gergely és Horváth Péter írta. A darab atmoszférája a Vitéz László-féle vásári bábkomédiák világát idézi. A zene, akár az eredeti prózamű, bátor és direkt, hol drámai, hol ironikus: sírhatunk és közben nevethetünk.
Július 4-én Eötvös Péter Lady Sarashina című operáját a szerző jelenlétében, Almási-Tóth András rendezésében, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciójaként mutatják be. A librettót a szerző alkotótársa, Mezei Mari készítette Ivan Morris angol fordítása alapján. A darabban a színház és a zene sajátos keveréke talált utat, és Eötvös Péter a mai napig ezt a művét érzi legközelebb saját zenei karakteréhez. Ebben az előadásban Fülep Máté versenyszerepet énekel.
Július 5-én visszatér a Müpában zárul a fesztivál. A Calamity/Billy című, két zeneszerző művét magába foglaló előadás francia-belga koprodukcióban készült. Calamity Jane és Billy, a kölyök két mélységesen emberi bandita, két törvényen kívüli, vadnyugati hős. Ez az egyedülálló francia zenés színházi koprodukció kettejük legendáját felidézve repít el bennünket abba a régvolt Amerikába, melynek hősei elbuktak ugyan, mégis téren és időn túl tovább élnek. A budapesti bemutatón jelen lesz a Billy szerzője, Gavin Bryars, aki különleges hangszerelésre írta a művet: az ütős hangszerek szerelmesei számára kiváltképp izgalmas zenei élményt nyújt az előadás.
Az előadásokat rangos szakmai zsűri értékeli, az ARTE Televízió pedig közönségdíjjal jutalmazza a legtöbb nézői szavazatot kapott produkciót. Az Orfeo & Eurudice és a Lady Sarashina című előadásokban közreműködik a Pannon Filharmonikusok.