A hosszú élet titkára még nem derült fény. Recept meg különösen nincs rá. Egy biztos: a hivatástudattal élő emberek sokkal nagyobb érzelmi amplitúdóval ütköznek az élet legkisebb problémáival szemben is.
Talán még jobban érvényes ez az úgynevezett művészi elhivatottsággal élő emberekre, akiknek egyenesen kötelességük az ütközés, a „menny és pokol” közti járatra retúrbérlet váltása, a hivatalok packázásával való rendszeres szemben állás.
Meg lehet-e úszni? Tisztes kort megélni? Vagy a szélsebesen áramló gondolat pusztító hatása ellen nincs mit tenni, csak „meghalni, elszunnyadni, semmi több”?
Minderre reflektál a Raymund Fitzsimons Edmund Kean: Fire From Heaven című művének felhasználásával készült Kean című előadás, amit Széles László dolgozott át és rendezett meg, és egyben ő is játssza a darabot az RS9 Színház színpadán.
„Széles László súlyt ad a szerepnek, annál is inkább, mert négy éve nem volt látható színházban, de korábban nagy és jó szerepeket játszott az Új Színházban és az Örkényben is. Sokan lehetnek, akiknek hiányzott. Nos, most itt van a lehetőség hiányérzetünk enyhítésére, Széles László visszatért a színpadra, remélhetőleg nemcsak ennek az egy produkciónak az erejéig.” – olvasható egy, a darabbal foglalkozó blogbejegyzésben.
Kean, minden idők egyik legnagyobb angol színésze. „Őt játszani látni olyan, mint villám felvillanó fényénél Shakespeare-t olvasni.”(Coleridge)
https://www.facebook.com/rs9official/videos/2128041173877030/?q=kean%20rs9
„A Shakespeare-idézetek nagyon fontos részei az előadásnak, és néhány mondat után áthangolódtam arra a darabra, amelyből a színész éppen idézett. Nagyon természetesen mondja a szöveget, éppen úgy, mintha a színpadon kívül tenné, nem érzünk benne színpadias pózt. Sőt, úgy tűnik, hogy ez a Shakespeare-t játszó személy áll hozzánk igazán közel, ez az igazi, nem pedig az, aki kudarcairól, sérelmeiről, nem kicsit megkérdőjelezhető féktelen életmódjáról, „bolondságairól és nem bűneiről” beszél.
Veszélyes műfaj a monodráma. Szenzibilis, nagyon privát, inkább intim. Akkor hat, ha a színpadon álló ember személyisége hat.
Széles László nemcsak hat, de egyenesen üt a színpadról. Mert saját művészsorsa és Kean művészi és életpályája felesel egymásnak. Széles ugyan Keant játssza, de egyben saját magát is. Ettől meggyőző és hiteles, ahogy egy hajdani pályatárs, egy nagyon is esendő színészember önmagában, pályájában való kételyeiről, sikereiről és – mindennapi, kicsinyes – erkölcsi, emberi mocskosságairól mesél. Kean nagy szerepeit idézve cezúra nélkül csúsztunk a Shakespeare-monológokba, és ez egy plusz dimenziót teremt:
egy színész, aki színészt játszik, aki szerepet mutat fel és rögtön elképzeljük, hogy ő milyen lenne benne.
Itt van Széles László, aki érvényesen megmutatja nekünk legalább két színész sorsát. Intenzív élmény, különleges alkalom. Ez az előadás számadás a tálentomról.” – írja az Iza színházban járt című blog szerzője.
Játsszon a Papageno.hu Facebook-oldalán, és legyen ott partnerével az RS9 Színházban a Kean című előadáson február 9-én 19 órakor. (Egy szerencsés megfejtőnk tekintheti meg partnerével az előadást.)
Kérdés: Melyik népszerű drámaíró szerepeit játszva vált híressé Edmund Kean?
A) Csehov
B) Molière
C) Shakespeare