December 12-én a Hold utcai református templomban a Duo HarPerc Fény című koncertjével kezdődik az ÚjLélekZene koncertsorozat új évadja. A sorozat célja, hogy kortárszenével töltse meg a templomtereket.
Az egyedülálló Duo HarPerc a bécsi Klangforum hárfása, Virginie Tarrête és a magyar ütős Hudacsek László találkozásából jött létre, amikor átiratot készítettek Georges Aperghis Triptych című darabjából hárfára és ütőhangszerekre.
A duónak számos szerző írt új művet, ezek közül több el is hangzik a koncerten. A svájci Xavier Dayer Sitiója Haydn Krisztus hét szava a kereszten azonos című 5. tételének a harmóniavázára készült polifonikus parafrázis, az Eötvös Péter Alapítvány által is támogatott brit Aaron Nahum Holloway pedig She Had Become a Map című darabjával kalandozik a meglepő és friss hangzások között. Az idén nyáron tragikus hirtelenséggel elhunyt fiatal svájci zeneszerző, Dominique Schafer emléke előtt a duó a számukra írt Elliptic Boundaries darabbal tiszteleg.
Mivel ez a két hangszer általában valamely nagyobb együttes részeként szólal meg, a duó megalakulásakor alig állt rendelkezésükre repertoár. A bécsi Klangforumon kívül több számos további európai együttesben rendszeresen játszó művészek azonban az új hangzások felfedezése iránti szenvedéllyel, innovatívan közelítették meg a problémát: átiratokat készítettek saját duójuknak. A december 12-i koncert során Bartók Béla eredetileg zongorára írt Mikrokozmosz-sorozatából, illetve Ligeti György Musica ricercata zongoraciklusából hangzanak el tételek, új fényben világítva meg ezeket a mára már klasszikussá vált műveket.
Bár nem használjuk a német geistliche Musik tükörfordítását, a duókat ellenpontozó szólódarabokra szépen illene a lélekkel foglalkozó zenék elnevezés. Heinz Holliger Sequenzen über Johannes I, 32 szóló hárfadarabja a „Szentlélek mint galamb” metaforát bontja ki költőien; Eötvös Péter a New Psalm (Új zsoltár) című darabjával Frank Zappának állít emléket. E képzeletbeli, küzdelmes 151. zsoltárban a körben levő ütőhangszerek ismétlődő sorrendben való ceremoniális megszólaltatása rávetíti a mozgásra az elmúlással való birkózás körkörösségét és a hallgató egy minden érzéket megmozgató zenei szertartásnak lesz részese. Talán ez az első alkalom, hogy az idén 75 éves, világszerte elismerésnek örvendő zeneszerző darabja koncertterem helyett szakrális térben hangzik el.
A koncert alkalmat ad nemcsak a két hangszer ismeretlen hangzásvilágának megismerésére, hanem az adventi forgatagban való megállásra is, a kortárs zene rajongói mellett azoknak is, akik nyitottak az új élményekre.
A koncert az ÚjLélekZene sorozat (művészeti vezető: Ajtony Csaba) új évadjának első hangversenye, amely ismét négy szimbólum – a fény, a lebegés, az érintés és a csend – köré csoportosítja hangszeres darabokból, improvizációkból és installációkból álló műsorát. A sorozat áprilisban és májusban folytatódik, koncertek ingyenesek.
További információ a koncertről itt található.