Az új év első napjaiban meglepő performance tanúi lehettek a budapesti járókelők. Egy bőröndökkel megrakott autóval táncolt a nemzetközi hírű magyar balett-táncos Kovács Zsolt Vencel. A Litván Nemzeti Operaház táncosa az Európai Unió himnuszára készítette koreográfiáját. A táncos az autóval és a bőröndökkel az utazás iránti vágyat kívánta megjeleníteni, amely most a vírus miatt nem lehetséges.
Kovács Zsolt Vencel Beethoven egyik budapesti szobrának közelében kezdett táncolni, majd üres szállodák előtt folytatta produkcióját bőröndjeivel, végezetül pedig egy kórház előtt is bemutatta előadását. A táncos leginkább azt szerette volna üzenni nézőinek, hogy a művészek is várják az új vakcina megjelenését, amelynek következtében ismét lehetővé válik az utazás és a színházak, operaházak ismét megnyithatnak. Kovács Zsolt Vencelnek nem ez az első utcai megmozdulása. Korábban a New York Times oldalain is szerepelt előadásával, amelyet szintén a koronavírus ihletett.
A táncos elmondta, az utcai performance jelenleg az egyetlen módja annak, hogy a világ táncosai megmutassák, hogy mit is tudnak. Ezért látunk sok ilyen tudósítást Hollandiából, vagy akár az Egyesült Államokból. „A vírus legalább annyira sújtja táncosokat, mint a sportolókat. Hiszen a balett-táncosok most is legalább annyit dolgoznak, edzenek mint a sportolók, azonban mi nem a 2021-es olimpiára készülünk. Egyszerűen csak arra, hogy készülünk, hogy záros határidőn belül visszamehetünk majd dolgozni, és ott is minimum elvárás lesz, hogy 100 százalékos teljesítményt nyújtsunk, akár egy olimpián” – mondta a művész.
„Az újranyitásra az elhúzódó járvány idején egy kicsit nehezebb felkészülnünk. Hetek óta én is csak a bőröndjeimmel táncolok a próbateremben. A világ szinte minden neves operája bezárt, nincs hol bemutatni, hogy mit is tudunk. Ennek ellenére napi 6-8 órát gyakorolnunk kell, hogy megőrizzük erőnlétünket, néha pedig egy-egy utcai performance keretében mutatjuk be, hogy mit is láthatnának a nézők, ha lehetne utazni, színházba járni” – tette hozzá Kovács Zsolt Vencel.
Az európai színházak, operaházak művészei optimistán várják a 2021-es évet, mert többségüknek még megvan a munkahelyük. Az USA-ban jóval nagyobb a bizonytalanság: például a Brookings Institution jelentése szerint az Egyesült Államokban 2,7 millió olyan munkahely tűnt el a vírus miatt, amelyek valamely kulturális szakággal voltak kapcsolatban. Mindezek ellenére a legtöbb művész és maguk a színházak, operaházak optimistán tekintenek a következő évre. Jó példa erre, hogy több helyre már most keresik az új munkatársakat.