Az elmúlt közel másfél évben a járványhelyzet ellenére megtartott eseményeink keretében többségében magyar művészeket hívtunk meg, hogy így támogassuk a hazai alkotókat a kialakult helyzetben.
A Placcc 2021 (augusztus 26. – szeptember 5.) esetében azonban ismét erőteljesebbé válik a fesztivált a kezdetektől meghatározó nemzetközi jelleg – a programban ezért két meghívott külföldi előadás, valamint két nemzetközi együttműködés is szerepel.
Az egyiptomi, olasz, holland és brit alkotók mellett a magyar művészek idén nyáron egy nyílt pályázati felhívás útján válogatott köztéri intervenciósorozatban mutatkoznak be Az idei fesztivál különlegessége emellett a két amatőr kórus közreműködésével bemutatott Hírdalcsokor, amellyel a Placcc társalapítója és 2011-ig társkurátora, Erdődi Katalin alkotóként tér vissza a fesztiválhoz.
A Placcc 2021 programját két fő tematika köré szervezzük: egyfelől a művészet és természet, környezet, környezettudatosság kapcsolatának témáját kívánjuk körüljárni, másfelől pedig az egyéni identitás társadalmi meghatározottságának kérdésével foglalkozunk a bemutatott projekteken keresztül.
Hogyan beszéljünk a klímaváltozás kérdéséről és a saját felelősségünkről úgy, hogy ne essünk se a klímaapátia, se a klímaszorongás végletébe? Hogyan beszéljünk alapvető emberi jogokról, mint például az egyéni identitás meghatározása úgy, hogy az elgondolkodtató legyen, és ne feleslegesen provokatív?
A Placcc számára fontos, hogy a fesztivál keretében látható alkotások sok esetben egy-egy hosszabb alkotó- vagy adaptációs folyamat eredményét vagy éppen köztes állomását jelentik, és hogy a közönségünk számára e folyamatokba is betekintést tudunk nyújtani.
A holland Collectief Walden társulat Windstilleven című előadása az idő fogalmát járja körül: mit jelent az idő az ember vagy egy-egy természeti környezet szempontjából, hogyan alakítja az idő a körülöttünk lévő természetet, és ezen keresztül minket, mennyire vagyunk képesek megtartani vagy elengedni valamit. A hely- és kontextusspecifikus előadást a művészek minden meghívás alkalmával hosszabb kutató- és alkotófolyamat során, a helyi közreműködőkkel közösen adaptáltják az adott helyszínre és tágabb kontextusára. Az előadás budapesti verziójára a Népszigeten kerül sor.
A brit Thor Mcintyre-Burnie (GB) és a magyar Ivanyos Ambrus Resonance c. projektjének alapját a művészet és technológia találkozásából születő alkotás, illetve azon belül a narráció szerepének vizsgálata jelenti. Ahogy a világon minden egyéb más, úgy a fák is állandó rezonanciát bocsátanak ki. Ha sikerül ezt a rezonanciát rögzíteni, talán hallhatóvá válik ahogy az egymás közelében élő fák kommunikálnak. A projekt első szakasza a tavaszi bezártság hónapjaiban született, amikor a közönség a virtuális térben egy modellen keresztül járhatta be a „művészeti kutatás” budapesti helyszínét, a Hunyadi teret – második lépésként az érdeklődők már egyszerre tapasztalhatják meg az online és a fizikai térben való sétálás élményét egy helyspecifikus „videójáték” segítségével.
A The Resilience of the Body köztéri táncprodukciójában az egyiptomi koreográfus-előadó Shaymaa Shoukry, valamint előadótársa, Mohamed Fouad az emberi test ellenállóképességét vizsgálja egy erőszakkal, cenzúrával és korlátozásokkal teli környezetben. A két szólót – annak női és férfi hangon hallható verzióját – a két táncos saját kétségbeesetten kiejtett szavainak dallamára adja elő. E feszült előadásban a szavak személyes harcokat és társadalmi nyomásokat testesítenek meg, ugyanakkor politikai töltettel telnek meg, míg el nem érik a személyes belső és fizikai ellenállóképesség határát.
Az olasz Sara Leghissa Will You Marry Me? című köztéri lecture-performance a legalitás és illegalitás határait kutatja. Az előadás személyes tapasztalatokból épül fel, és visszaköszönnek benne olyan stratégiák és engedetlenségi mozgalmakból ismerős gyakorlatok, amelyeket politikai aktivisták használnak világszerte: olyan formák ezek, amelyek megkerülik, ám nem szegik meg az emberi jogokat korlátozó törvényeket.
A Sensing the City programunk két részből áll: egyrészt hat, művészet és környezet kapcsolatára reflektáló köztéri művészeti intervencióból, másrészt olyan moderált tematikus beszélgetésekből, ahol a meghívott szakemberek és művészek eszmecseréi nem egy konferenciateremben, hanem a városban zajlanak, és szervesen összekapcsolódnak releváns köztéri művészeti alkotások megtekintésével – így a műélvezet és a szakmai beszélgetés valójában egy egységet alkot és egymást erősíti. A nyílt pályázati felhíváson keresztül kiválasztott művészeti programok és a beszélgetések pontos időpontját és helyszínét, valamint a meghívott szakemberek névsorát hamarosan közöljük.
A Hírdalcsokor Magyarország gazdag népi, elsősorban népzenei hagyományából merít és különböző generációkhoz tartozó nők tapasztalatain keresztül beszél a vidéki élet kihívásairól. Alicja ROGALSKA, Londonban élő lengyel képzőművész, ERDŐDI Katalin kurátor és ANNUS Réka népdalénekes a Kartali Asszonykórussal dolgoztak együtt a Pest megyei nagyközségben. Közös munkájukban az alkotói folyamat célja a népdalkör repertoárjában szereplő dalok átköltése — újragondolása és aktualizálása —, így többek között a kórustagok élethelyzetét és mindennapjait, az általuk fontosnak tartott kérdéseket és témákat dolgozza fel. A korábban az OFF-Biennále Budapest programjában bemutatott videómunkát követően a Placcc 2021 keretében kerül sor a Hírdalcsokor köztéri performansz / városi séta formájában történő bemutatására, amely egyrészt helyspecifikusan szövi bele a Hírdalcsokor énekeit a város szövetébe, másrészt a köztérre kilépve még inkább felerősödnek a dalok társadalmi vonatkozásai.
A Placcc 2021 Fesztivál három előadásához (The Resilience of the Body: Will You Marry Me?; Hírdalcsokor) kapcsolódóan kerekasztalbeszélgetést szervezünk a meghívott művészek, valamint magyar előadóművészek részvételével. Olyan kérdésekkel foglalkozunk majd, mint például, hogy mi kényszeríti a művészt, hogy cenzúrázza saját testét? És mi kényszerít ugyanerre bármelyikünket a mindennapi életben
Bővebb információ és jegyvásárlás ide kattintva.