Zombola Péter Passiója és Schubert C-dúr szimfóniája keletkezése között 175 év telt el, drámaiságuk, eredetiségük mégis méltó párba állítja őket a Danubia Zenekar és a Magyar Rádió Énekkarának előadásában, Hámori Máté vezényletével november 16-án a Zeneakadémia nagytermében. A koncert előtt 17:45 órától a koncerthez kapcsolódó Beavató előadást tart Eckhardt Gábor, zongoraművész, zenepedagógus. A Beavató látogatása koncertjeggyel vagy bérlettel ingyenes.
A Passió ősbemutatója 2015 májusában volt, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát és Énekkarát Kovács János vezényelte. A premier után Hámori Máté így fogalmazott: „A mű Zombola Péterről szól, nem Jézus Krisztusról, de ez a kijelentés így 2015-ben talán nem sokkol senkit, aki művészettel foglalkozik. Ez így van jól, a régi történetek akkor nyernek értelmet, ha mi magunk válunk főszereplőkké – talán nem véletlen, hogy a passiójáték keretében századokon át évről évre más szereplők vették fel a keresztet, és cipelték a falu kálváriadombjára, hogy ennek az azonosulásnak az egészen extrém, mondjuk Fülöp-szigeteki példáit ne is említsük. […] A valódi történést azonban – ahogy a nagy elődök műveiben is – itt sem a történet rejti.
Szép, hogy a zene ott kezd el beszélni, ahol a szavak elhallgatnak: a kórustételek közé beékelt közjátékokban és a művet keretező elő- és utózenében.
Ezek a tételek adják a mű érverését, az ő feszültségük tartja egyben ezt a jelentős épületet, amelyben a kórus által elhadart bibliai sorok csupán kommentárként bolyonganak a roppant kupolák alatt. Olyan ez, mint a Kékszakállú vára: sötét, fájdalommal és vérrel teli, mégsem hideg. Ezt a várat mélységes szeretet fűti, és ez a szeretet még az egyébként könyörtelen és tárgyilagos kórust is átformálja az utolsó előtti tétel könyörgésében, még akkor is, ha a kezdetben elsuttogott kérés később ordítva zokogó követeléssé nő: a szeretet ebben a műben átformálta a világot, átformálta az emberiséget.”
Az 1825–1528-ban írt C-dúr szimfónia Schubert halála után tizenkét évvel, 1840-ben jelent meg nyomtatásban. Amikor a partitúrát Schubert testvére, Ferdinand 1838-ban a Bécsben tartózkodó Robert Schumann elé tette, a hozzáértő szem azonnal felmérte a darab jelentőségét. Schumann szerint a Beethoven utáni korszak legjelentősebb szimfóniaszerzője Mendelssohn volt, így igen sokat mondó, hogy a C-dúr szimfóniáról úgy gondolta, hogy talán még Mendelssohn hasonló darabjainál is „nagyobb”.
A kompozícióról készített másolatot eljuttatta Lipcsébe, a darab itt hangzott el először a maga teljességében – Mendelssohn vezényletével.
Schumann nem sokkal ezután lelkesült recenziót írt a szimfóniáról, méltatva annak mesteri megformálását és még 1840-ben is megdöbbentően újszerű vonásait. A rendkívüli tehetség jeleként értékelte, hogy Schubert, aki oly keveset hallhatta a saját hangszeres műveit előadva, milyen pompásan hangszerelte meg a művet, s azt is észrevette, hogy a zeneszerző a szimfóniában úgy használja a hangszereket, mint az énekhangokat és a hangszercsoportokat, mint egy kórust.
„Nem tudnék olyan nagyon sok megrendítő művet listázni ma élő zeneszerzőktől. Vannak remekművek, kirobbanóan eredetiek, megdöbbentőek, de velőtrázón drámaiak kevesen. Befeketedett Caravaggio egy kis római templom sötét oldalhajójában, made in 2013: ez Zombola Passiója” – mondta a mű kapcsán Hámori Máté.
ZOMBOLA/SCHUBERT
2021. november 16. 19.30
Zeneakadémia (1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.)Zombola Péter: Passió
1. Preludium – „dedicated to György Ligeti”
2. Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem – „dedicated to Francois Truffaut”
3. Evangélium
4. Interludium, no. 1 – „dedicated to Andrei Tarkovsky”
5. Evangélium
6. Interludium, no. 2 – „dedicated to her”
7. Evangélium
8. Interludium, no. 3 – „dedicated to Henry Purcell”
9. Evangélium
10. Interludium, no. 4 – „dedicated to Igor Stravinsky”
11. Qui passus es pro nobis, miserere nobis. Amen – „dedicated to Roland Barthes”
12. Postludium – „dedicated to Eric Berne”Franz Schubert: C-dúr szimfónia, „Nagy”, D 944
I. Andante – Allegro ma non troppo
II. Andante con moto
III. Scherzo. Allegro vivace
IV. Finale. Allegro vivaceKözreműködik: MR Énekkar (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: Hámori MátéTájékoztatjuk nézőinket, hogy a Zeneakadémia jelenleg hatályos szabályai szerint az épületben maszk viselése kötelező! A koncertről bővebb információ és jegyvásárlási lehetőség itt érhető el.