A Jászai Mari Színház 2015-ben azzal a céllal hívta életre MOnodráma és STúdiószínházi FESZTiválját, a MOST FESZT-et, hogy egy speciális seregszemle keretén belül biztosítson bemutatkozási lehetőséget a vidéki, a független és a határon túli társulatok monodráma és stúdiószínházi előadásaiból kiválasztott produkcióknak. Idén március 20. és 24. között, tizedik alkalommal rendezik meg a fesztivált.
Ezek az előadások a színházkultúra talán legkülönlegesebb területének képviselői közé tartoznak, sem témaválasztásukat, sem a megvalósítás formanyelvét, helyszínét tekintve nem illeszkednek a fősodorba. Az általuk képviselt művészi érték azonban éppen a kevés néző befogadására alkalmas intim közeg, a monodrámát egyedül játszó színész jelenléte vagy a kísérletezőbb jellegű alkotói megoldások okán a színházi szcéna pótolhatatlan része. A szervezők a MOST FESZT évről évre történő megrendezésekor töretlenül hisznek abban, hogy a monodráma és a stúdiószínház az a két forma, mely megérdemel egy olyan speciális tematikájú fesztivált, mely 5 napon keresztül a legjelesebb alkotóknak szenteli a figyelmet. Ráadásul mára már megszámlálhatatlan azon alkotóközösségek száma, akiket a Jászai Mari Színház 2015 óta vendégül láthatott a MOST FESZT-en.
Crespo Rodrigo a jubileumi fesztivál kapcsán elmondta: „Büszkeséggel tölt el, ha belegondolok abba, hogy a MOST FESZT létrehozása és a kezdeti szárnypróbálgatások után, hogyan jutottunk el egy olyan seregszemle életben tartásáig, mely a színházi szcéna két fantasztikusan izgalmas területére – a független, a vidéki és a határon túli – monodrámára és a stúdió előadásokra fókuszál. Nem vágtunk volna bele ebbe a vállalkozásba, ha nem hittünk volna a színész egyéni erejének, jelenlétének és a kisebb tér intimitásának művészi értelemben vett fontosságában. Ennek ellenére azt kell, mondjam – visszatekintve az elmúlt kilenc évre, a katartikus élmények sorára, melyeket a fesztivál előadások és az azokban résztvevő művészek okoztak – a hatás mégis mellbevágó! Voltak könnyebb és nehezebb körülmények között létrehozott fesztiválok, a világjárvány miatt tavasz helyett ősszel megrendezett MOST FESZT-ek, de azt kell, mondjam, nem volt olyan helyzet, ami el tudott volna tántorítani bennünket vagy arra késztetett volna, hogy feladjuk.
Tíz év már elég hosszú idő ahhoz, hogy lássuk, hogyan változik körülöttünk a világ, és a mögöttünk álló tíz évben rengeteget változott. Egy dolgot érzek megingathatatlanul biztosnak, a közönség fesztivál iránti nyitottságát, a MOST FESZT-barát „keménymag” egyértelmű szeretetét. Szeretetet az ügy iránt, az itt fellépő társulatok iránt, az egymagában hatni képes színész személye iránt, miközben beszélgetünk a közönségtalálkozókon, miközben finom borokat kóstolgatunk a gasztroprogramon, és nagyokat vitatkozunk a látottakon, vagy belefeledkezünk az éppen aktuális kiállítás képeibe. Ha létezik olyan dolog a színházi világban, amit a nézők szeretete tart össze, és amit ezért érdemes csinálni, az a MOST FESZT! Nem tagadom, igazán nagy örömmel tölt el, hogy ezen élmények összegyűjtésében és felmutatásában néhány nap erejéig évről évre részt vehetett és reményeim szerint a jövőben is részt vehet a Jászai Mari Színház közössége.
És hogy szakmailag honnan hová jutottunk? Olyan zsűrikkel dolgozhattunk együtt, melyeknek tagjai valóban reprezentálják a szakmát, akár az alkotó művészek, akár a róluk író szakemberek, akár a kritika oldaláról vizsgálódunk. A fesztivál úgy tudott beágyazódni a színházi közéletbe, ha úgy tetszik, „tett fel bennünket a szakmai térképre”, hogy évről évre egyre komolyabb erőfeszítést jelent a nominált előadások végig nézése, olyan mértékben megnövekedett a jelentkezők száma. A résztvevők visszajelzéseiből egyértelmű, hogy presztízst jelent a MOST FESZT-en megjelenni, versenybe kerülni. Talán nem vagyok elfogult, ha azt mondom, a MOST FESZT örömfesztivál! Mindenkinek, aki érintett benne.
Nem kívánok hát magunknak semmi mást a következő 10 évre, mint alkotókedvű társulatokat, színészeket, rendezőket, írókat, egyszóval olyan művészeket, akik stúdiószínházban vagy a monodráma egyedüllétében hatni akarnak ránk és a jövőben is fenntartják a két színházi formát.”
2024. március 20. és 24. között 5 monodráma és 5 stúdiószínházi előadást, valamint egy versenyen kívüli előadást láthatnak az érdeklődők a Jászai Mari Színház Kamaraszínházában, nézőtéri büféjében és nagyszínpadára épített nézőterén. A stúdiószínházi előadások között a (Kreón) Antigoné (Tér 12 Kulturális), az A varjúkirály (DANTE Közösségi Alkotótér, Másik Produkció), a Jókedvvel, bőséggel (RÉV Színház), a Dehogy van jól (Neptun Brigád, Füge Produkció) és a Kutyabaj (Weöres Sándor Színház, Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület), a monodrámák között az Ady és Adél – Lázálmok az életünkből (Spectrum Színház), az A Monarchia utolsó hóhéra voltam (Pécsi Nemzeti Színház), a Szabad-ötletek jegyzéke (Ülj Közelebb Produkció), az ÖNARCKÉP BÁBBAL (A produkció a BBTE Magyar Színházi Intézet keretén belül készült, a Cimborák Bábszínház előadása), és a Született: Wágner Emese (MaNNa Produkció, Szentendrei Teátrum, Füge Produkció), versenyen kívüli előadásként pedig az EL! Karádyáda (Orlai Produkciós Iroda) című előadást láthatják a nézők.
A fesztivál a korábbi évek hagyományait folytatva az ITT ÉS MOST KÓSTOLÓ elnevezésű gasztronómia programmal is kiegészül, az előadások után pedig az ITT ÉS MOST KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓ keretében beszélgethetnek az érdeklődők az előadásokat létrehozó színészekkel, rendezőkkel. Két ITT ÉS MOST KIÁLLÍTÁS-ok is várja a fesztivál résztvevőit: az előcsarnokban a MOST FESZT 10 évének előadásfotóiból és hangulatképeiből láthatnak digitális válogatást a nézők, a kiállítótérben pedig az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézettel együttműködésben nyílik a fesztivál témájához kapcsolódó tárlat. Az „Egyedül a pódiumon” című kiállítás keretében az érdeklődők válogatást láthatnak az elmúlt 40 év kiemelkedő művészeinek önálló estjein és monodráma előadásain készült fotókból. A fesztivál szervezői a jubileumra készített kiadvánnyal tisztelegnek a MOST FESZT-en eddig fellépet alkotók és előadások előtt.
A fesztivál hagyományait követve a MOST FESZT 2024 során a meghívott versenyelőadások zsűri előtt mérethetik meg magukat. A háromtagú zsűriben Dohy Balázs, rendező, dramaturg, Molnár Zsófia, szerkesztő, kritikus, műfordító és Zsurzs Kati, színésznő foglalnak helyet. A közönségzsűri tagjait – szintén a korábbi évek hagyományát folytatva – a szervezők a fesztivál 10 előadásos bérletét megvásárló nézők közül sorsolják ki.
A fesztivál a Nemzeti Kulturális Alap és a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő támogatásával valósul meg.
A MOST FESZT 2024 stúdiószínházi előadásai
- március 20. szerda 18.00 – Kamaraszínház – stúdiószínházi előadás
Szophoklész: (Kreón) Antigoné
Fordította: Csiky Gergely
tragédia
A Tér 12 Kulturális Egyesület előadása
Rendező: Viktor Balázs
Théba népe új királyt kapott. Rögtön kettőt. Uralkodhattak volna békében, felváltva. Természetesen nem tették. Háborúztak inkább. Békét is köthettek volna, de inkább meghaltak.
Kreón lett az új király. Az új irány? Előre vagy hátra? Elnézést. Lehetne előre, és lehetne hátra, tehát legyen inkább oldalra. Na de melyik oldalra? Bocsánat. Igaz. Legyen inkább körbe. Az új irány: körbe-körbe.
Isteni szerencse, hogy minden Kreón mellé jár egy Antigoné. Végre egy mártír, az kell nekünk. A Mártír. Aki dönt. Aki felelősséget vállal. Helyettünk.
Persze, persze… A nagy dolgok! Azok Csodásak!
De ki is az az Iszméné? Mi lett vele?
És mi lesz velünk?
- március 20. szerda 20.30 – Nagyszínpad – stúdiószínházi előadás
Jászberényi Sándor: A varjúkirály
dráma
A DANTE Közösségi Alkotótér és a Másik Produkció előadása
Rendező: Jászberényi Gábor
Mihez kezd a hatalommal két fiatal Magyarország déli határvidékén a migránsválság közepén? El lehet-e némítani a lelkiismeret rémálmait?
„Az igazán bűnösökért a varjúkirályt küldi a sátán. Kivájja a szemüket és megeszi a szívüket.
Emberteste van és varjúfeje. A széllel repül és a szentségtelen órán jön a bűnösökért, hogy minden szeretetet kivájjon belőlük.”
Elkerülhetjük-e a sorsunkat?
„Átokháza. A kunok miatt nevezik Átokházának. Ők mondtak átkot a földre, és mindenre, ami a földből fakad. Ameddig a szem ellát, itt minden átkozott.”
Az előadás különlegessége, hogy minden szereplőt három színész kelt életre.
- március 22. péntek 19.00 – Nézőtéri büfé – stúdiószínházi előadás
Fábián Péter: Jókedvvel, bőséggel
szakmai értékelés egy részben
A győri RÉV Színház előadása
Rendező: Fábián Péter
A Magyar Szavalatért Egyesület Kárpát-medencei versmondó versenyt hirdet a Himnusz megszületésének kétszázadik évfordulója alkalmából.
Az Északnyugat-Magyarországi Regionális Forduló tétje óriási: a legjobb versenyzők egyenes ágon bejutnak az országos fordulóba, ahol – kellő jókedvvel – bőséges díjakért kelhetnek birokra. Reméljük, addigra alábbhagy a Járvány is, és a döntő már nem online kerül megrendezésre. A helyi mezőny kiemelkedő, tele isteni fiatal tehetségekkel, akik kívülről fújják a Himnuszt. A zsűrinek nehéz dolga lesz!
- március 23. szombat 19.00 – Nagyszínpad – stúdiószínházi előadás
Kovács Dániel Ambrus: Dehogy van jól
A Neptun Brigád és a Füge Produkció közös előadása
Rendező: Kovács Dániel Ambrus
A történet napjainkban, Budapesten játszódik. A jelenetek absztrakt térben, olykor egymásba folyva, szimultán játszódnak.
Lázadások helyett az önemésztés, elkallódás korát éljük. Előadásunk fókuszában helyüket nem találó, kétségbeesett emberek vannak. Melósok, bolti eladók, portások akadnak el az életükben. A maguk csetlő-botló módján, hiányos kifejezési eszközeivel megmosolyogtatóan, de konokul keresik a kiutat, a saját létezésük alapjaira kérdezve rá, vérmérséklete szerint ki fekete humorral, ki ledermedéssel, ki világba kiabált dühvel. Kibillent embereket látunk, az eldőlés előtti-alatti pillanatban.
Az előadás négy ember belső működésébe, élet-küzdelmeibe enged bepillantást, miközben útjaik keresztezik egymást.
Szandráról, a cserfes kisbolti kasszáslányról kiderül, az az életstratégiája, hogy felszámolja a lelkét, mint egy kínzó foggyökér-gyulladást. Csaba, a topmenedzser békávézásra kényszerül, ekkor döbben rá, hogy képtelen folytatni tébolyítóan sínen levő életét. Feri, a toronydaru-kezelő a város fölött reppeli ki magából a benne gyűlő viharos indulatot, amit a világ aljassága vált ki belőle. Lehel, az irodaház-recepciós srác napról napra, egyre bénultabban figyeli mások aktív életét, attól tart, hogy lassan elhalványodik és átlátszó lesz.
A jelenetek belső monológok és dialógusok olykor zenei ritmusú keveredéséből jönnek létre.
- március 24. vasárnap 19.00 – Nagyszínpad – stúdiószínházi előadás
Samuel Bailey: Kutyabaj
Fordította: Horváth János Antal
színmű
A szombathelyi Weöres Sándor Színház és a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület közös produkciója
Rendező: Horváth János Antal
Cain, Riyad és Jonjo az iskolapad helyett egy cellában ülnek. A fiatalkorúak börtönében töltik napjaikat, gumicukrot cserélgetnek, cipőkről dumálnak és közben készülnek az apaságra. Fiúk, akik maguk is gyerekek még, de már nem csak a saját életükért, hanem a gyermekükért is felelnek. Grace feladata, hogy felkészítse őket az apaság mellett arra, hogy a kezükbe vegyék a jövőjüket. Fel tudnak elég gyorsan nőni ahhoz, hogy kitörhessenek a rendszerből? Letöltendő helyett le tudnak érettségizni? Mi lesz velük, ha egyszer csak kinyílik a világ? Samuel Bailey díjnyertes darabja egy szívbemarkoló történet rengeteg humorral azokról a fiatalokról, akiket a társadalom hiába zár ki magából, egy új élet lehetőségével térhetnek vissza.