Szerző: Muray-Klementisz Réka

Amerikában született és él, de tökéletesen beszél magyarul, Bartók zenéjéhez pedig kezdettől vonzódik. Peter Klimo a Bartók Világverseny harmadik helyezettje a nagyzenekari döntőben a szerző 3. zongoraversenyével lépett színpadra. – Los Angelesben él, de a szülei magyarok. Mit jelentett az ön számára a verseny előtt Bartók? – Korábban is szerettem Bartókot, a minden darabján átütő magyarságát. Igaz, hogy nem Magyarországon nőttem fel, de az ereimben magyar vér csörgedezik, ami, úgy gondolom, minden tanult viszonyulásnál erősebb. Bartókra rá kell érezni, és ez talán nem is tanulható. – Emlékszik az első, meghatározó, Bartókhoz köthető zenei élményére? – Kilencévesen kezdtem zongorázni, és eleinte…

Tovább

Dráfi Kálmán Liszt-díjas zongoraművész szerint aki kiválóan interpretálja Bartókot, szinte bármi mást is képes eljátszani, ezért a 20. század egyik legnagyobb zenei géniuszának hangsúlyosabban kellene szerepelnie a magyar zongoristák repertoárján. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékvezetője is részt vesz a Bartók Világverseny zsűrijének munkájában. „Bartók számomra – ahogyan egyébként a hatvanas, hetvenes években felnőtt, magyar zenetanuló gyerekek számára általában – primer élmény, szinte anyanyelv. Akkor magától értetődő helye volt az oktatásban, természetes volt, hogy Bartókon növünk fel” – idézi fel Dráfi Kálmán Liszt-díjas zongoraművész, a Zeneakadémia tanszékvezetője, a Bartók Világverseny idei zsűrijének tagja. Szerinte ennek is köszönhető, hogy a Liszt–Bartók…

Tovább