Szerző: Papageno

Színházi előadás a nappaliban? Teljesen megszokott dolog. És egy koncert? Az már kevésbé. A következő évadban fennállásának 275. évfordulóját ünneplő lipcsei szimfonikus zenekar házikoncertekre készül. Most mi jövünk önökhöz! – ez a mottója a kezdeményezésnek, amely keretében minden zenekedvelő lipcsei lakos lehetőséget kap arra, hogy az együttest meghívja. De nem lesz elég annyit írni, hogy „Kedves Gewandhausban játszók, gyertek el, mert szeretünk benneteket!”, mert a szervezők kifejezetten frappáns, szellemes indoklásokat várnak, közülük a legjobbak pedig vendégül láthatják a Gewandhaus együttesét. No, nem a teljes nagyzenekart – mert kinek van akkora nappalija -, hanem trióként és kvartettként járják majd a muzsikusok…

Tovább

Rufus Wainwright Prima Donna című operájának Alföldi Róbert rendezte magyarországi bemutatójával indul június 28-án a tízéves Armel Opera Festival a budapesti Thália Színházban. A művet New Yorkban, Londonban, Manchesterben és Torontóban mutatták be eddig, a magyar közönség pedig Alföldi Róbert rendezésében ismerheti meg Budapesten. A rendező a múlt évben választotta ki az Armel Opera Versenyre jelentkezők közül Je Ni Kim énekesnőt, aki a szolgálólány szerepében lép színpadra a bemutatón. Az előadásban a Pannon Filharmonikusokat hallhatja a közönség. Játsszon a Papageno.hu Facebook-oldalán, és nyerjen a különleges, egyszeri alkalomra (június 28.) páros belépőt! Kérdésünk: Melyik operaház felkérésére írta meg Rufus Wainwright a Prima…

Tovább

A világ operairodalmának halhatatlan remekműveit bemutató Ezrek operája elnevezésű esemény a „Legyen az opera mindenkié!” elgondolás jegyében került be a Bartók Plusz Operafesztivál művészeti programjába. Idén június 22-én Kodály kerül a középpontba. Kodály Zoltán halálának 50. évfordulóján a Székely fonó válik Ezrek operájaként közkinccsé. Igaz, hogy a darab műfaji besorolása szerint daljáték, viszont ezzel az operaméretű művével állította Kodály elsőként a magyar népdalt a budapesti Operaház színpadára. Az egyfelvonásos „népdalfüzér” cselekménye időtlen, szereplőinek nincsenek személynevei, amely még nyomatékosabbá teszi mondanivalójának általános érvényességét. Az előadás LED-falas élő közvetítés során követhető a Szent István térről. A Bartók Plusz 2017 programjában a Magyar…

Tovább

Kiosztották a Pécsi Országos Színházi Találkozó díjait. A legtöbb elismerést az Örkény Színház kapta a Mesél a bécsi erdőért, két-két díjat kaptak a Nóra – karácsony Helmeréknél, a III. Richárd, A falu rossza és a Látszatélet alkotói. Három díj járt a kecskeméti Apátlanul (Platonov) című előadásnak, ebből kettőt a címszereplő, Kocsis Pál kapott. A szakmai zsűri díjai Legjobb előadás: Mesél a bécsi erdő, Örkény Színház https://papageno.hu/featured/2017/05/poszt-versenyben-mesel-a-becsi-erdo/ Legjobb rendezés: Székely Kriszta (Nóra – karácsony Helmeréknél, Katona József Színház) Legjobb női főszereplő: Ónodi Eszter (Nóra – karácsony Helmeréknél, Katona József Színház) https://papageno.hu/blogok/poszt-2017/2017/04/poszt-versenyben-nora-karacsony-helmereknel/ Legjobb férfi főszereplő: Trill Zsolt (III. Richárd, a Gyulai Várszínház…

Tovább

A Porgy és Besst kevesek hallhatták Magyarországon teljes egészében élő színpadi előadásban, aminek az az oka, hogy kizárólag afroamerikai énekesek adhatják elő. Idén nyáron azonban alkalom nyílik az ismerkedésre. A történet rosszfiúját, Sportin’ Life-ot alakító Robert Mack Gershwin művének fontosságáról és a tehetséggondozásról is beszélt. Gershwin 1935-ben írt jazzoperájából leginkább csak az önálló slágerré, szinte jazz-sztenderddé vált Summertime-ot ismeri a közönség. Pedig a művet – a történetszál olyan érzékeny és modern témái mellett, mint a faji és a nemi megkülönböztetés kérdése vagy az elnyomottság elleni harc egyéni és kollektív tragédiái – a zenei és nyelvi összetettség, valamint a különlegesen kevert, immár…

Tovább

Életének 89. évében elhunyt Falvy Zoltán, az MTA Zenetudományi Intézet nyugalmazott tudományos tanácsadója, volt igazgatója – tudatta az intézmény. Felidézik, hogy Falvy Zoltán 1961-től segítette a Bartók Archívum létrehozását, ahol 1963-tól tudományos titkárként működött. 1968-ban megalapította a Zenetörténeti Múzeumot, majd Ujfalussy József igazgatása alatt az intézet igazgatóhelyettese volt. 1980-1998 igazgatta Zenetudományi Intézetet. Ebben az időszakban költözött az intézet az Erdődy-Hatvany palotába, amelynek átépítését is irányította. Falvy Zoltán főként a középkori zenét kutatta. Vizsgálta a budapesti könyvtárakban fennmaradt középkori kéziratokat, a magyarországi és európai gregorián összefüggéseit, és a trubadúrok hazai működését. Jelentős organológiai és zene-ikonográfiai tanulmányai is megjelentek.

Tovább

június 19. Rienzi A 14. századi Rómában játszódó mű még nem tekinthető a zeneszerző érett művének, egy neves kortársa szarkasztikusan meg is jegyezte, hogy „a Rienzi Meyerbeer legjobb operája”. A nagyszabású tablókban, élvezetes mozzanatokban gazdag alkotás azért már magán viseli a későbbi Wagner-remekek vonásait is, és jelentős lépcsőfokként szolgált a szerző számára a Tannhäuser felé. Bár az opera a 19. században – Wagner fenntartásai ellenére – mindvégig sikeres maradt és gyakran előadták, a 20. században, valamint napjainkban sajnálatosan ritkán kerül színre. – Budapesti Wagner-napok 2017 mikor: 16.00; hol: Müpa – BBNH; mennyi: 3500-9900 Ft; további információ június 20. I Musici…

Tovább

Június 18-án kezdődik az első Budavári Bach Fesztivál a Budavári Evangélikus Templom új orgonájának felszentelésével, amit Dr. Fabiny Tamás püspök végez majd. A különleges esemény után Bán István szólaltatja meg a hangszert. A 100%-os állami dotációból megépült álomhangszer egy unikum, hisz nemcsak Magyarország legnagyobb barokk stílusú orgonája, de ahogyan az építést támogató Reformációi Emlékbizottság előirányozta, immáron a legautentikusabb módon, kompromisszumok nélkül adhatók elő rajta Johann Sebastian Bach művei. Az orgona koncepcióját magának Bachnak az orgonafeljegyzései inspirálták, mintául pedig kortársának, G. Silbermannak a kései hangszerei szolgáltak. A historikus orgonát Dr. Kormos Gyula és Homolya Dávid szakértők útmutatásai alapján a Pécsi Orgonaépítő…

Tovább

Gyöngyösi Levente A Mester és Margarita című opera-musicaljét láthatja a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál közönsége június 24-én, amelyről a szerző megjegyzi: „szeretném Bulgakov univerzális remekművét közérthető, szórakoztató stílusban, ám mélységét, komplexitását megtartva elbeszélni.” „Életem eddigi fő műve” – mondja az első operájával a Magyar Állami Operaházban 25 évesen debütált zeneszerző, Gyöngyösi Levente, aki három éven keresztül dolgozott A Mester és Margaritán. „Gyermekkorom óta rendkívüli módon érdekelt a komolyzene és az ún. könnyűzene viszonya: hogyan lehetne a két, egymástól távol álló kortárs stílusirányzatot közelíteni egymáshoz, integrálni. A Mester és Margaritában, mely fiatalkorom egyik legmeghatározóbb könyvélménye volt, rengeteg lehetőség kínálkozott erre.” „Van…

Tovább

Utolsó napjához érkezett második alkalommal megrendezett, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által megálmodott Fesztiválakadémia Budapest kamarazenei programsorozat. A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémia Budapest keretében június 10-16 között öt helyszínen, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, a Pesti Vigadóban, az Ádám Jenő Zeneiskolában, a Régi Zeneakadémián és a Széchenyi Fürdőben tartottak koncerteket, előadásokat és mesterkurzusokat a műfaj világszínvonalú előadói, külföldi és hazai kiválóságok. Galériánk segítségével legyen ön is részese a Fesztiválakadémia-élménynek: Az esemény keretében először rendezték meg a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt, ahol több fiatal tehetség is bemutatkozhatott: https://papageno.hu/intermezzo/2017/06/ok-az-i-feher-ilona-nemzetkozi-hegeduverseny-gyoztesei/

Tovább