Keresik a hangot

Szerző:
- 2019. február 4.
A király beszéde (Zayzon Zsolt, Kőszegi Ákos; Kecskeméti Katona József Színház) - fotó: Walter Péter

David Seidler: A király beszéde – Kecskeméti Katona József Színház, Kelemen László Kamaraszínház

- hirdetés -

Nosztalgikus hangulatban léptem be a kecskeméti Kelemen László Kamaraszínházba. A nyolcvanas évek vége óta nem jártam az épületben, amely akkor mozi volt, ifjúkorom néhány nagy filmélményének helyszíne. Bizonyára ezért éreztem úgy, mintha filmszínházban lennék, s Tom Hooper közismert, számos díjat elnyerő filmje, amelyből Seidler művét annak idején megismertem, tovább erősítette ezt az érzést. Béres Attila rendezése szintén reflektál a film műfajára, amennyiben viszonylag rövid snittek sorozataként görgeti előre a történetet. Ez dinamikussá teszi az előadást – a néző figyelme egy pillanatra sem lankad. Ám míg a 2010-es életrajzi film központi gondolata az volt, hogy a Colin Firth által megszemélyesített yorki herceg, majd brit uralkodó miképpen képes legyűrni a dadogását, addig a kecskeméti előadás fókuszába a felelősség kérdése került. Az, hogy a „végül minden nehézség legyőzhető” hollywoodi tanmeséje mellé hangsúlyosan bekerült a saját sorssal való szembenézés európai gondolata, nemcsak mélységet adott a történetnek, de a drámai színház műfajához is adekvátabbá tette.

A király beszéde (Csapó Virág, Kőszegi Ákos, Zayzon Zsolt, Bognár Gyöngyvér; Kecskeméti Katona József Színház) – fotó: Walter Péter

A két főszereplő két makacs és elhivatott ember. A Zayzon Zsolt által alakított herceg nem akar király lenni, ugyanakkor nem tér ki a sorsa elől – minden szükséges áldozatot meghoz ahhoz, hogy betölthesse történelmi hivatását. A beszédtanár Lionel szerepében Kőszegi Ákos valójában klasszikus színész szeretne lenni, de ehhez sem ausztrál akcentusától nem hajlandó megszabadulni, sem anakronisztikus előadói felfogásától. Két érvényes minta, két remek színészi alakítás. Ezekhez képest a darabban megjelenő politikai machinációk vagy a sérelmekkel terhelt családi kapcsolatok másodlagosak ebben az előadásban – e két erős egyéniség árnyékában maradnak.

Horesnyi Balázs díszlete egy-egy jellemző tárgy beemelésével erős atmoszférát teremt s nem mellesleg funkcionális is. Teljes egészében idomul a rendezői koncepcióhoz, amely úgy reflektál a filmre, hogy közben képes autonóm színházként megjeleníteni a történelmi drámát. Így lett figyelemre méltó, komoly teljesítmény a kecskeméti előadás.

A király beszéde (Fazakas Géza, Ragcsák Patrícia, Zayzon Zsolt, Bognár Gyöngyvér; Kecskeméti Katona József Színház) – fotó: Walter Péter

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Superbrands 2022
Superbrands 2021
Superbrands 2022
Superbrands 2022
ICMA logo
Member of IMZ
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo