A Zeneművészeti Egyetem rektora, Vígh Andrea tavalyi nyitóbeszédében elmondta, hogy a számos színvonalas fesztivál létezik, de olyan, ahol az oktatás is ilyen nagy szerepet kapna, ahogy a Fesztivál Akadémián, egy sincs. Ez a Fesztiválakadémia sajátja!
A rendezvénysorozat egyedisége valóban ebben rejlik, de különlegessége más vonásait megtapasztalhatták mindazok, akik részt vettek az elmúlt évek programjain. A nyilvános mesterkurzusokon a közönség részese lehetett az oktatás és az alkotás folyamatának, bepillantást nyerhetett abba, ahogyan a mesterek a tanítványoknak átadják a tudásukat, segítve a világ minden részéből érkezett növendékeiket a minél tökéletesebb előadásmód elérésében. Így lesz ez az idei, negyedik alkalommal megrendezett Fesztivál Akadémián is, ahová több mint tíz országból érkeznek világsztárok. A Budapest legszebb helyszínein, július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon a mesterkurzusok mellett hét esti nagykoncert, ingyenes előadások és számtalan kísérőprogram is várja az érdeklődőket.
Természetesen ismét megrendezésre kerül a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny, mely a fesztivál kiemelt eseménye volt az előző ébekben is. Tavaly négy korcsoportban 8-18 év közti hegedűsök versenyeztek, akik a világ húsz országából érkeztek és mérettettek meg a rangos nemzetközi zsűri előtt. A díjazottak a hegedűverseny zsúfolásig megtelt gálakoncertjén is felléptek. A gyerekek óriási sikert arattak közönség előtt, ami bizonyára plusz inspirációt ad majd pályájuk építéséhez.
A tavalyi évben nagy sikerrel szerepelt a Fesztiválakadémián első verseskötetével Fellegi Melinda költőnő. Versei megdöbbentő őszinteséggel beszélnek a női szenvedélyről, szerelemről és szenvedésről. A költeményeket Molnár Piroska és Hámori Gabriella színművésznők adták elő, és a nagyszabású nemzetközi kamarazenei fesztiválon volt a versekre komponált dalok ősbemutatója is. A verseket három komponista, Dragony Tímea, Kovács Zoltán és Zombola Péter zenésítette meg, amit a fesztivál programjának részeként egy, az alkalomra külön összeállt nemzetközi zenészcsapat adott elő. A megzenésített darabokról Fellegi Melinda így beszélt: „Nagyon szerencsés volt a választás, pedig három különböző habitusú zeneszerzőről van szó. Örömmel találtam meg magamat a muzsikájukban. Tímeáéban a nőiséget, a női lelket, Zoltánéban a játékosságot, a humort, Péterében pedig a lebegést, libegést és a hangulatosságot. Nagy élményként éltem át, amikor a Kovács- és a Zombola-darabban magam is játszottam. Felemelő volt.”
A kísérőprogramok:
A Zeneakadémián a fellépő művészek által tartott ingyenes előadások és Dobos Tamás fotóművész kiállítása is várja az érdeklődőket, de Budapest számos csodás helyszínét megtöltik még zenével a fesztivál fellépői. Például három kivételesen szép, és akusztikai szempontból is kiváló könyvtár olvasótermét: a „kulturális körmenet” keretében július 25-én az Egyetemi Könyvtárban, az Idegennyelvű Könyvtárban és a Budapesti Műszaki Egyetem Könyvtárában rövid koncerteken vehetnek részt az érdeklődők. A zenéhez minden alkalommal felolvasás is társul, mégpedig neves színészek közreműködésével.
Július 26-án a Széchenyi Gyógyfürdőben valódi örömzene várja a vendégeket: Bach 3. brandenburgi versenye, majd operett részletek Horti Lilla, és cigányzene Sárközi Lajos és zenekara előadásában. A zenészek a medence partján, a közönség a vízben: ez lesz a késő esti koncert koreográfiája. Ezeken kívül privát koncertek a történelmi Hubay-szalonban, élőzenés zenetörténeti előadások, kerekasztalbeszélgetések, és éjszakába nyúló, autentikus kávéházi cigányzenével kísért vacsorák. Az Országház kupolacsarnokában Liszt Ferenc Koronázási miséjéből adnak elő két tételt államiságunk legfőbb jelképe, a Szent Korona tiszteletére.
A Fesztivál Akadémia Budapest alapgondolata kezdettől fogva az volt, hogy a Fesztivál Akadémia több legyen, mint egy „egyszerű” kamarazenei fesztivál világhírű muzsikusokkal, nagyszerű koncertekkel. „A Fesztiválakadémia atmoszféráját az energia, a lendület, a rugalmasság és a közvetlenség jellemezték, amelyek kialakulásában szerepük volt a programoknak, a művészeknek, és valamennyi résztvevőnek egyaránt, a meghatározó azonban Kokas Katalin és Kelemen Barnabás személyisége” – jelent meg a programsorozatról szóló beszámolók egyikében.
„Ők végig együtt éltek a programokkal, akkor is jelen voltak, amikor éppen nem szerepeltek, nyugodtan, kedvesen, mosolyogva, „jó gazda” módjára mindenre figyelve, rajta tartva a szemüket a történéseken. A harmadik Fesztiválakadémia tehát minden tekintetben egyedülálló élményt nyújtott látogatóinak.” (Szarvas István)
A világ legkeresettebb és legjelentősebb művészei adnak majd kamarazenei hangversenyeket, amelyeken a zeneirodalom slágerei éppúgy elhangoznak, mint valódi ritkaságok, például Pierre Boulez Messagesquisse című hétcsellós darabja, illetve Balogh Máté és Tornyai Péter egy-egy művének ősbemutatója.
Évekre előre lekötött komolyzenei világsztárok, Joshua Bell, Vilde Frang, Alina Ibragimova, Maxim Rysanov, Dejan Lazič, Ránki Dezső, José Gallardo és sokan mások érkeznek Budapestre, mintha hazatérnének.
A Fesztivál Akadémia az idei „Káosz és harmónia” szlogen jegyében a francia barokk zenszerző, Jean-Féry Rebel Káosz című kompozíciójával kezdődik július 20-án a Zeneakadémián, és bő egy héttel később az ugyancsak francia barokk Jean-Marie Leclair g-moll hegedűversenyével fejeződik be.
De a káoszból létrejövő harmónia nemcsak egy hét távlatában, hanem nap mint nap is átélhető lesz a fesztiválon, különösen, ha elfogadjuk a görög mitológia alapvetését, hogy a teremtés aktusa szorosan összekapcsolódik a szeretettel. A Fesztivál Akadémia tökéletes példát kínál erre az ősi, görög bölcsességre, amennyiben a szeretet a motorja a fesztiválnak: a zene, a tanítás és a zenélés, és ami talán ennél is fontosabb, a kamarapartnerek és a közönség, végső soron a másik ember szeretete.