Április 24-én 19:00-től Daniel Barenboim Beethoven-koncertjét élvezhetjük otthoni kényelemben – teljesen ingyenesen a Berlini Staatsoper koncerttárából, valamint megtekinthetjük a Crossing Borders című dokumentumfilmet is, mely a zongoraművész-karmester a különböző kultúrákat egymáshoz közelebb hozó zenei tevékenységét foglalja össze.
A berlini koncertterem közvetítései minden nap 12 órától kezdődően érhetők el, és 24 órán keresztül bármikor megtekinthetőek. Minden nap frissülő, online közvetítéseket tartalmazó listánkban további koncerteket is talál a Staatsoper kínálatából.
„Barenboim mindig azonos önmagával. Aki az ő koncertjeire vált jegyet, nem csalódik, akár zongorázik, akár vezényel, magas színvonalon teszi” – írta róla egy korábbi cikkünkben Szatmári Róbert. Daniel Barenboim igazi világpolgár. Argentin, izraeli, spanyol és palesztin állampolgársággal is rendelkezik. Nem csoda, hogy a zenében megtalálta azt a kapcsot, ami a különböző kultúrából származó embereket közös nevezőre hozza és összeköti – mondta a művészről Köln városának, amikor átadta számára a város Konrad Adenauer-díját, melyben a béke és a népek kölcsönös megértése érdekében tett erőfeszítéseit ismerik el. Barenboim életének számos fontos vállalkozása volt ezen a téren, létrehozta például a Nyugat-Kelet Divan Zenekart 1999-ben, amelyben izraeli és arab muzsikusok zenélnek együtt, valamint 2017-ben éve felavatták Berlinben a közel-keleti megbékélést szolgáló Barenboim-Said zeneakadémia koncerttermét, melyet az amerikai sztárépítész, Frank Gehry tervezett ingyen, társadalmi munkában. A termet Barenboim francia zeneszerző-karmester barátjáról, Pierre Boulez-ről nevezték el. Daniel Barenboim az Európai Parlamentben is felszólalt 2018-ban, ahol az iskolai ének-zene oktatás erősítéséről és a digitális korszakban a zenészeknek járó jogdíjakról is beszélt.
A Buenos Aires-i születésű izraeli művész 2019 nyarán bejelentette, hogy 2027-ig továbbra is ő marad a berlini Staatsoper élén. Korábban is számos alkalommal megjegyezte, hogy mindaddig szeretné vezetni az operaházat, amíg csak egészsége engedi, illetve a társulat is elfogadja őt vezetőnek. Ezt megelőzően, habár a Staatsoper zenészei döntő többséggel a karmestert támogatták, meglepetésszerűen hatott, amikor a Der Tagesspiegel című berlini lap arról írt, hogy a berlini operaház – név nélkül nyilatkozó – zenészeinek beszámolói alapján már régóta terjednek olyan hírek, hogy Daniel Barenboim vezetési stílusa miatt a félelem légköre uralkodott el az operaház zenekarában, a később pedig többen a nevüket vállalva léptek a nyilvánosság elé.
Az azonban vitathatatlan, hogy Daniel Barenboim vezetése alatt vált világszínvonalú zenei műhellyé az operaház, amely most elérhetővé teszi Barenboim egyik legfontosabb Beethoven-koncertjét 1983-84-ből, kiegészítve a Crossing Borders című (angol nyelvű) dokumentumfilm első részével, a Music and Politics című epizóddal, mely ide kattintva érhető el.
A Staatsoper kínálta koncertfelvételeken, amelyeket itt talál meg, Beethoven zongoraszonái hangzanak el Daniel Barenboim előadásában; a karmester-zongoraművész egyébként főképp Mozart és Beethoven műveinek rendkívüli előadójaként ismert.