Mennyi az esélye annak, hogy a világ legnagyszerűbb Wagner-énekesnői közül három is ugyanakkor ünnepelje a születésnapját? Bár nem ugyanabban az évben, de Iréne Theorin, Catherine Foster és Marton Éva is június 18-án született, megajándékozva az operarajongókat három legendássá vált Brünnhildével.
Három kivételes hang, három emlékezetes Brünnhilde – és egy különleges születésnap. Talán nem véletlen, hogy Iréne Theorin (1963), Catherine Foster (1975) és Marton Éva (1943) éppen június 18-án látta meg a napvilágot.
Iréne Theorin napjaink egyik legjelentősebb drámai szopránja, aki Wagner operáiban minden alkalommal lenyűgözi a közönséget. A koppenhágai Zeneakadémián és Királyi Operaiskolában folytatta énektanulmányait. 2005 decemberében és 2006 tavaszán mindhárom Brünnhilde-szerepet elénekelte a koppenhágai Ringben, 2008-ban debütált Bayreuthban, 2009-ben pedig az Egyesült Államokban, Washingtonban és a Metropolitanben a Trisztán és Izolda női főszerepében mutatkozott be. A Budapesti Wagner-napok nézői számos alkalommal találkozhattak már vele a Müpában, ahol 2017-ben magával ragadó módon triplázott, és A nibelung gyűrűjének három operájában is – A walkürben, a Siegfriedben és Az istenek alkonyában – színpadra lépett Brünnhildeként.
Catherine Foster hasonlóan megkerülhetetlen alakja a mai operaéletnek, akinek kiváló Brünnhildéjét legutóbb tavaly láthattuk-hallhattuk a Wagner-napokon, de a Bayreuthi Ünnepi Játékok közönségét is számos alkalommal elvarázsolta. Az énekesnő 1993-ban kezdett énekelni Pamela Cooknál. 2001-ben Weimarba szerződött, majd 2006-ban a drezdai Semperoperben is bemutatkozott. Énekelt Hamburgban, Berlinben, Tokióban, Washingtonban, Budapesten, Amszterdamban és a barcelonai Liceuban. 2018-ban megkapta a Londoni Wagner Társaság Reginald Goodall-díját Richard Wagner műveinek odaadó tolmácsolásáért. Olyan karmesterekkel nyílt alkalma együtt dolgozni, mint Kirill Petrenko, Marek Janowski, Fischer Ádám, Philippe Auguin, Simone Young, Sir Donald Runnicles vagy Daniel Barenboim.
Végül, de nem utolsósorban a mai magyar ünnepeltünk a csodálatos Marton Éva. A Kossuth-díjas drámai szoprán szinte egyedülállóan széles körű repertoárral rendelkezik: Verdi, Puccini, Richard Strauss és Wagner mellett Giordano és Ponchielli operáiban is otthonosan mozog. Zeneakadémiai tanulmányai után 1968-ban Rimszkij-Korszakov Az aranykakas című operájában Semaha királynőjének szerepében mutatkozott be a Magyar Állami Operaház színpadán, az azt követő évtizedekben pedig a világ legjelentősebb színpadain fordult meg a Bajor Állami Operától a Metropolitan Operán át a Bayreuthi Ünnepi Játékokig. Egyik legemlékezetesebb alakítása Brünnhilde szerepe.
Már-már sorsszerű, hogy éppen ma, június 18-án kezdődik a mérföldkőnek számító online Budapesti Wagner-napok: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából. A nézők a Müpa Home közvetítései jóvoltából a Budapesti Wagner-napok eredetileg tervezett időpontjaiban, június 18-án, 19-én, 20-án és 21-én otthon, a képernyők előtt élvezhetik A nibelung gyűrűje négy részét – köztük a 2015-ös Az istenek alkonyát Iréne Theorin közreműködésével –, majd további három estén, 24-én, 26-án és 27-én három másik művet: A nürnbergi mesterdalnokokat, A bolygó hollandit és a Tannhäusert.