A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának legközelebbi adása október 31-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Gajdó Tamással, Ötvös Gáborral, Soós Nórával és Szabadi Vilmossal.
Műtárgylesen
Műtárgylesen címmel új sorozat indul novemberben a Bajor Gizi Színészmúzeum és az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezésében. Az új ismeretterjesztő sorozat az intézmények színháztörténeti gyűjteményének egy-egy kiválasztott darabját mutatja be, melynek célja a gyűjtemény népszerűsítése, minél több oldalról való megközelítése és láthatóvá tétele.
A sorozat első alkalma egy kerekasztal-beszélgetés, amelynek középpontjában Czigány Dezső Bárdos Artúr rendezőről, színházigazgatóról készített portréja áll. Bárdos Henrik Artúr a Színjáték című szakfolyóirat alapító szerkesztője, az 1932–1938 között működő Művész Színház és a Belvárosi Színház alapító igazgatója.
A november 5-i beszélgetés során a résztvevők művészettörténeti és színháztörténeti perspektívákból közelítenek a festményhez. Az esten Barki Gergely művészettörténész, valamint Gajdó Tamás és Szabó Attila színháztörténészek beszélgetése hozza közelebb a nézőkhöz ezt a különleges személyiséget, aki sok szempontból meghatározó volt a magyar művészeti életben.
Gajdó Tamás színháztörténészt arról is kérdezzük, mi az igazi jelentősége Bárdos Artúrnak; a húszas-harmincas években milyen projektjei voltak a színházi életben; miért érdekes a róla készült portré; illetve kikkel foglalkoznak majd a Műtárgylesen sorozat folytatásában?
The CrossOvers
Ötvös Gábor zeneszerző, zongorista és Szimicsevics Judit fuvolaművésznő, számos nemzetközi verseny díjazottja hozta létre 2014-ben a The CrossOvers zenekart. Az egyik legsokszínűbb hangszeres és más művészetek összekapcsolására létrehozott összművészeti műhely alapítása óta eltelt években számos vendégművész megfordult a zenei formációban.
Javarészt saját művekből, illetve más zeneszerzők híresebb műveinek újragondolt átirataiból áll az együttes repertoárja. A különböző stílusok használata a jazztől az arab és magyar folkzenén át a filmzenékig igen változatos anyagot eredményez. A zenekar második albuma november 10-én jelenik meg hivatalosan, ami egyben könyvzene is lesz: Sienna Cole Ahol a százszorszépek nyílnak című művének megzenésítése. Ötvös Gábor zeneszerzővel arról is beszélgetünk, hogyan szólíthatja meg a különböző generációkat a megosztó crossover műfaj; honnan inspirálódnak egy-egy anyag elkészítésekor; vannak-e olyan kedvenceik, akiket klasszikus zenészként is nagyra értékelnek; illetve milyen meglepetéssel szolgál a most megjelenő második album?
Zuhanás a Műcsarnokban
„Soós Nóra húszévnyi munkásságának egyik meghatározó jellemzője, hogy különféle témafelvetéseit sorozatokban fogalmazza meg. Alkotói pályája kezdetén főként közvetlen környezetéből merítette képegyütteseinek tárgyát, majd a későbbiekben figyelme fokozatosan kiterjedt az őt körülvevő világ felé. A művészettörténet, az irodalom, a filozófia, a közgazdaságtan, a biológia, a műszaki tudományok területéről egyaránt inspirálódott a legújabb, Absturz címet viselő képsorozatához” – olvasható a Műcsarnok Kunsthalle Budapest ajánlójában.
A Zuhanás című kiállítás október 28-án nyílt és januárig látogatható a Műcsarnokban. Soós Nóra 2004-ben a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő és vizuális nevelőtanár szakán szerzett diplomát, mesterei Molnár Sándor, Klimó Károly és Maurer Dóra voltak. Az egyetemi évek alatt többféle műfajjal kísérletezett, végül a primer táblaképfestészet mellett köteleződött el. A diplomaszerzés évében és pályafutása kezdetén számos jelentős elismerésben részesült: 2004-ben Glatz Oszkár-díjat és Herman Lipót-díjat, 2005-ben Strabag Festészeti Díjat, 2008-ban pedig Junior Prima díjat kapott. Diploma utáni első jelentős egyéni kiállítására 2005-ben a Szombathelyi Képtárban, Budapesten pedig 2006-ban az acb Galériában került sor, azóta folyamatosan kiállít itthon és külföldön egyaránt, valamint művészeti vásárokon is részt vesz.
Művei számos köz- és magángyűjteményben megtalálhatók. Soós Nóra festőművésztől azt is kérdezzük, melyek az ő védjegyének számító színek, formák, elemek, amelyek azonnal felismerhetővé teszik munkáit; mi inspirálja alkotási folyamatában; a Zuhanás című kiállításnak mi a szellemi forrása; milyen technikai újítással élt a sorozat elkészítése során, illetve miért választotta a Zuhanást a kiállítás címének?
Beethoven Plusz
Szabadi Vilmos Liszt-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Vonós Tanszékének egyetemi docense rendszeresen lép fel a fiatal generáció feltörekvő tagjaival. November 6-án a Zeneakadémia Solti termében ad koncertet a Beethoven plusz sorozat keretében. Partnerei ezúttal Nagao Haruka hegedű- és brácsaművész, a Central European String Quartet tagja és a Magyar Állami Operaház Zenekarának koncertmestere, valamint a Zeneakadémia Karrierirodájának protezsáltja, a már jelentős sikereket maga mögött tudó Karasszon Eszter gordonkaművész lesz. Beethoven és a kamarazene együtt való említésekor elsősorban vonósnégyesek, zongorástriók és hegedű-zongora szonáták juthatnak eszünkbe, de a zenetörténet egyik, ha nem a legnagyobb hatású mestere más összeállításokra is komponált.
A hangversenyen ezúttal a vonóstirók kerülnek a középpontba. A Beethoven születésének 250. évfordulója előtt tisztelgő egész éves sorozat közelgő koncertje kapcsán Szabadi Vilmos arról is mesél, mikor játszott először Beethoven-művet, és mi volt az az érzés, amit legelőször megfogalmazott a zeneszerző kapcsán; zenetörténeti szempontból mi az érdekessége a koncerten elhangzó korai vonóstrióknak, illetve mi az, amit leginkább kedvel a hegedűirodalomból?
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2020. november 1-jén, vasárnap este hét órától kerül sor. Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is. A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.