Az Ensemble InterContemporain és a Magyar Állami Operaház után meglepő helyről érkezett az Erkel és Bartók–Pásztory-díjas Bella Máté egyik legújabb megrendelése.
Nagyjából egy évvel ezelőtt meglehetősen szokatlan e-mail érkezett Bella Máté menedzseréhez. A feladó Kustos Lajos elismert építész volt, aki azzal a megkereséssel fordult a szerzőhöz, hogy lánya esküvője alkalmából egy új, kortárs zeneművet szeretne megrendelni, hogy azt adja majd ajándékba a friss házasoknak. Egy ilyen felkérés Haydn korában talán természetes lett volna, de manapság rendkívülinek számít.
Bella Máté így emlékszik vissza a különleges felkérésre: „amikor a menedzserem, Meczner Vera felhívott, rendkívül meglepett voltam, mivel ez a megkeresés a korábbi megrendeléseimtől teljesen eltért. Kustos Lajossal telefonon egyeztettem, aki egyrészt teljes szerzői szabadságról biztosított, másrészt kiderült számomra, hogy nemcsak egy darab megírására kért fel, hanem szerette volna, ha stúdiófelvétel és vizuális anyag is létrejön a zenei anyag mellé. Végül egy csellót, fagottot és zongorát foglalkoztató trióban állapodtunk meg, amelyhez Bella Márton készített motion design videót. A zene és a videó harmóniájából született meg A csillagos ég alatt c. alkotás, melyet végül megkapott ajándékba az ifjú pár.”
A 21. században az új kompozíciók a legtöbb esetben intézményesített úton születnek meg. A koncerttermek, fesztiválok és zenekarok megrendelései mögött összetett szempontrendszer húzódik meg. De vajon mik a motivációi és elvárásai egy ilyen speciális helyzetben a megrendelőnek.
Ahogy Kustos Lajos fogalmazott, „Bella Máté annyiban volt ismert számomra, hogy zenét kedvelő emberként hallottam a rádióban néhány művét, és olvastam néhány cikket az ifjú generációról, köztük Mátéról. Amikor meghallgattam közzétett műveit rögtön tudtam, kit keresek. Szeretem az őszinte tudás iránti vágyat, a határok nélküli valóságot, és csodálom az embert, aki megfejteni igyekszik a világ végességét.”
Vajon beszélhetünk-e ma modern kori mecenatúráról? Olyanról, amely a korábbi korszakokban jelentős felhajtó erővel bírt? Erre Meczner Verának a következő a válasza: „Kustos Lajos megkeresése, különös tekintettel a pandémia időszaka alatt azért volt fontos, mert hét embernek jelentett bevételi forrást az előadó-művészeti szférában. Egy ilyen típusú megrendelés rendkívül pozitív példája annak, hogy nem csak az állam lehet a kultúra finanszírozója, hanem a magánszektor is. Bízom benne, hogy az értékteremtés, valamint a művészek ilyen típusú anyagi támogatása a civil szektor tagjai számára is vonzó lehet.”
Sokakban talán fel sem merül, hogy mennyivel izgalmasabb és kreatívabb egy ilyen esküvői ajándék, mint a megszokottak. A meglepetés pozitív fogadtatásra talált, a dedikált kottát és a pendrive-ot, melyen a videó- és hangzóanyag is rajta volt, a pár valóban egy csillagos éjszaka alkalmával bontotta ki a Balaton partján.
A projektben részt vettek:
Bella Máté (zeneszerző), Agárdi Eszter (cselló), Simonics Viktória (fagott), Szőcs Henrik (zongora), Bobák Bence (Pannónia Stúdió – hangmérnök), Bella Márton (Motion Design), Meczner Vera (Gradus Művészügynökség – projektmenedzser)