Két év után tér vissza a Cziffra Fesztiválra Vagyim Repin világhírű hegedűművész, aki korábbi tapasztalatai alapján örömmel mondott igent Balázs János felkérésére. A két művész február 22-én a Zeneakadémián ad koncertet Alekszandr Knyazevvel kiegészülve. A művekről, a közös munkáról és Cziffra Györgyről beszélgettünk.
– Előre tervezéssel, vagy pihenéssel töltötte a lezárások időszakát?
– Az első öt hónapban megállt az élet, de utána fokozatosan elindult a nyitás. Az lebegett a szemem előtt, hogy mindenképpen meg kell tartanunk az általam hét éve életre hívott Transzszibériai Művészeti Fesztivált, melynek keretében mára évadonként közel negyven koncertet szervezünk. Minden lehetséges eszközt bevetettünk, volt koncert, ami félházzal zajlott és sok online közvetítést is csináltunk.
– Idén az egyik első útja Budapestre vezet. Milyen érzésekkel tér vissza a Cziffra Fesztiválra?
– Két évvel ezelőtt léptem fel először a Cziffra Fesztiválon. Jöttem, mert hangszertől függetlenül fontosnak tartom azt az ösztönös és magabiztos zenei tudást, amit Cziffra György képviselt, idén pedig örömmel térek vissza, mert legutóbb egy nagyszerű zenei élménnyel lettem gazdagabb, nem beszélve arról a szimpatikus és ösztönző hozzáállásról, amit a Balázs Jánossal közös munka során tapasztaltam.
– Most is duóban lépnek fel, Alekszandr Knyazev csellóművész pedig Csajkovszkij triójában csatlakozik majd önökhöz.
– 2020-ban egy rövid Grieg-programot játszottunk, idén viszont Brahms 3. (d-moll) hegedű-zongora szonátájával kezdünk, aztán Csajkovszkij a-moll zongoratrióját adjuk elő. Szásával régóta ismerjük egymást, sokat duóztunk és számos zongoraművésszel dolgoztunk már együtt. Bízom benne, hogy hármunk között is már az első pillanattól létrejön az általam elképzelt zenei összhang. Ezek fantasztikus darabok, minden adott egy jó koncerthez.
– Sok interjúban beszélt már róla, hogy Brahms mennyire közel áll a szívéhez. Csajkovszkij kamarazenéjéhez hogyan viszonyul?
– Furcsa, hogy beszélek róla, mert most is nehezen találom a szavakat, ha erről kérdez. Brahms zenéjét hallgatva egyszerűen hevesebben dobog a szívem. Az életmű minden darabját remekműnek tartom. Kicsit befelé forduló, mégis szenvedélyes, benne van minden, ami számomra a romantikát jelenti. Ami Csajkovszkijt illeti, az a-moll darab a triórepertoár egyik legtökéletesebb műve. Egyetemes alkotás, amely szólistaként és kamarajátékosként is próbára teszi az előadókat.
– Amikor legutóbb beszélgettünk, éppen új hangszerének, a Rode néven jegyzett 1733-as Stradivarinak őrült. Hét év után mi a véleménye a mesterhegedűről?
– Ő a legjobb barátom.
– Tavaly ünnepelte 50. születésnapját. Jelentett valamit ez az évforduló?
– Ez is csak egy szám. Én továbbra is 35 évesnek érzem magam. Nyitott vagyok a kihívásokra és az új zenei élményekre. A zene és a távlati terveim olyan motiválót erőt jelentenek, hogy nem foglalkozom az idő múlásával.
– Lehet valamit tudni ezekről a tervekről?
– A családom után a Transzszibériai Művészeti Fesztivál a legfontosabb az életemben. Igyekszem a felkéréseket és egyéb munkáimat úgy igazítani, hogy azokból a fesztivál csak profitálhasson. Fontosnak tartom, hogy a fesztiválon és a repertoáromban is egyre nagyobb szerepet kapjon a kortárs zene, köztük például Sofia Gubajdulina, Arvo Pärt vagy Lera Auerbach művei. Októberben fel is vettünk például egy lemezt az Andris Nelsons vezette lipcsei Gewandhaus zenekarával a 90 éves Gubajdulina tiszteletére, melyek között egy kifejezetten nekem ajánlott hegedűverseny is szerepelt.
- A Cziffra Fesztivál kiemelt szponzora az MVM.
- A Cziffra György-emlékév a Miniszterelnökség és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával valósul meg.