Komolyzenészként, színészként, művészként talán elsőre furcsának hangozhat, hogy aktuális online kommunikációs trendekkel foglalkozzunk, de bizony az üzlet világa és a művészet nem is áll egymástól annyira távol. Legalábbis, ha az üzenet átadásának fontosságára fókuszálunk.
Miért érdemes nézőpontot váltani?
Ne is nyissuk meg azt a kérdést, hogy zenészként, művészként az értékteremtés, az alkotás a fő missziónk. Ezért alkotunk, ezért vannak fellépéseink, ezt szeretnénk mások számára is láthatóvá tenni. Azonban, amitől a legtöbb alkotó szenved, hogy nem, vagy csak nagyon nehezen jut el a releváns célközönséghez. Márpedig közösség / közönség nélkül félkarú óriás a legnagyszerűbb művész is.
Itt jön tehát a képbe annak fontossága, hogy a releváns online kommunikációs eszközöket és trendeket ismerjük. Sokan nem szeretik a social media felületeket, mert felszínesnek, időrablónak és színvonaltalannak tartják, de érdemes úgy tekinteni rájuk, mint kiváló eszközre ahhoz, hogy a művészetünk célba érjen.
Akkor is, ha szeretjük, vagy legalábbis elfogadjuk, hogy a közösségi média felületek értünk dolgoznak, fontos szem előtt tartanunk néhány releváns változást.
A régen bevált módszerek helyett új megoldásokra van szükség
Bizony, a social media felületek sajátossága, hogy folyamatosan változnak. Nem csak évről évre, hanem néha hónapról hónapra. Az egyes platformok fejlesztői napi szinten vizsgálják a felhasználók visszajelzéseit, adatait, hogy a legmagasabb szintű ügyfélélményt tudják biztosítani, ezzel is növelve a platformon töltött időt.
Sokkoló adat lehet, de egy átlagos Z generációs fiatal napi minimum 6 órát tölt a TikTok-on. Gondoljunk csak bele, mekkora veszteség nem okosan használni egy olyan felületet, amelyen ilyen sok időt szörföznek mások.
De ha azt hinnénk, ez csak a fiatalok sajátossága, akkor itt egy másik érdekesség is: az email fiókunkban is átlagosan 5-6 órát eltöltünk naponta és kb. 11-szer nézünk rá.
Mit jelentenek nekünk ezek a statisztikák? Miért érdemes vele foglalkoznunk? Mert a régen működő, kép+szöveg típusú organikus (nem fizetett) közösségi média posztok már nem érnek el annyi emberhez, mint 2018 előtt. Mára drasztikusan visszaestek az elérési eredmények, ezért, ha nem változtatunk a tartalomgyártási szokásainkon, bizony nem tudjuk majd növelni a márkaismertségünket, a posztokon való aktivitást és az értékesítést.
Mikkel tudunk 2023-ban is hasítani?
Azt tehát már tudjuk, hogy új tartalomtípusokra van szükség, de azt is fontos szem előtt tartanunk, hogy új (vagy épp régi!) csatornákban is kell gondolkoznunk.
Mindenképp érdemes legalább 3 havonta néznünk a statisztikáinkat, és figyelni, hogy melyik korosztályt tudjuk az adott felületen elérni. Ha tehát mi továbbra is fiataloknak vagy gyerekeknek szeretnénk tartalmat gyártani, akkor a Facebook már nem megfelelő számunkra, sokkal inkább érdemes TikTok vagy Instagram posztokban gondolkodni.
Meglepő ugyanakkor, hogy a 35+-os korosztály több mint 35%-át is elérjük már TikTok-on!
Persze bármilyen felületben is gondolkodjunk, mindig az alábbi 3 szempontot tartsuk szem előtt:
- hol van jelen a célközönségünk,
- milyen típusú tartalmat szeretnek leginkább (képes, hosszú szöveges, rövid videós, lapozós, stb.),
- miként tudjuk mi leginkább átadni az üzenetünket.
Segítségül pedig, hogy mely online kommunikációs eszközök fognak leginkább segíteni nekünk.
A dobogó 3. helyén a Youtube-hirdetések állnak. A Youtube még mindig kiváló felület a zeneművek, darabok feltöltésére, akár élő közvetítésre is, fontos azonban szem előtt tartanunk, hogy egyre rövidebb ideig vagyunk képesek fókuszálni, nem véletlen, hogy (vigyázat, spoiler!) a rövid videós tartalmak kerültek a dobogó élére. Ide tartoznak a TikTok, a Reels videók és a Youtube short-ok is, de gondolkodhatunk itt a Facebook-ra vagy LinkedIn-re készített kisvideókra is.
És hogy a dobogó 2. helye se maradjon ki: az amerikai marketingesek szerint az email marketing az online kommunikáció csótánya! Az elpusztíthatatlan és örök visszatérő. Fentebb már utaltunk is rá, hogy rengeteg időt töltünk a fiókunkban, így nem csoda, hogy a jó minőségű (!), valóban értéket adó, esetleg szórakoztató hírlevelek ismét reneszánszukat élik.
Azt se felejtsük el, hogy minél jobban lassul a gazdaság és minél erősebb egy válság, az üzleti élet szereplői annál többet hirdetnek, így az organikus tartalmak egyre kevésbé látszódnak. Éppen ezért érdemes azt is megfontolni, hogy a legfontosabb posztjainkat egy jól targetált (a célcsoportot elérő) hirdetéssel megtámogassuk, ezzel is növelve annak az esélyét, hogy új emberek találjanak ránk, fogyasszák a tartalmainkat és vásárolják meg a jegyeket, lemezeket, stb. Ezt persze nem kell nekünk kitanulni, a hirdetéskezelésnek is megvannak a maga szakemberei – így biztosak lehetünk abban, hogy a hirdetésekre fordított keretünk nem kidobott pénz, hanem jó befektetésként megtérül.
Ha mindezeket átgondoljuk és kicsit felfrissítjük a 2023-as online kommunikációnkat, biztosak lehetünk benne, hogy jövőre is hatékonyan és változatosan fogunk kommunikálni a közönségünkkel.
Dr. Szabó Orsolya online kommunikációs tanácsadó a FOCUS on You program keretében december 10-én tart online workshopot a posztolás tartalmi és formai tudnivalóiról és az egyes közösségi média felületekről fiatal előadóművészeknek és zeneszerzőknek.