Június elején került sor a világ egyik legjelentősebb képzőművészeti seregszemléje, az Art Basel idei rendezvényére. A közben kiadott gyorsjelentések eredményes eladások sokaságáról számoltak be, ám a pálmát ezúttal már rögtön a nyitás után Joan Mitchellnek egy „napraforgós” diptichonja vitte el. A festő késői sorozatának egy másik darabjáról korábban már mi is írtunk itt a Senki többet? blogban, úgyhogy a mostani siker kapcsán arra is visszatérünk.
Az idei Art Baselen már az első nap megnyitása után néhány órával elterjedt a pletyka a standok között – és ezt később a hivatalos hírek is megerősítették –, hogy a New Yorkban négy, Los Angelesben, Londonban, Párizsban és Hongkongban pedig egy-egy kiállítóteret működtető David Zwirner Gallery standján valaki 20 millió dollárért vásárolta meg Joan Mitchell (1926–1992) egyik Napraforgók című, 1990–91-ben készített nagyméretű (280×400 centiméteres) diptichonját.
A Senki többet? blog olvasói talán emlékezhetnek rá, hogy egyszer már (2023. szeptember 16-án) szerepelt itt, a Papageno oldalán ugyanezzel a címmel egy hasonló kettős festmény a művésztől, mégpedig abból az alkalomból, hogy a sorozat egy másik darabját akkor novemberben a Sotheby’s New York-i árverésén 20–30 millió dolláros becsértékkel vitték kalapács alá John Cheim galerista gyűjteményéből. (Ott nemcsak a képről, de az élete nagy részében Franciaországban élt amerikai művésznőről, az absztrakt expresszionizmus egyik legjelentősebb alkotójáról is részletesebben írtunk.)
Már csak azért is, hiszen várható volt (mi is azt jósoltuk itt, abban az írásban), hogy Mitchell azon az árverésen életmű-árrekordot dönthet a képpel, hiszen azt megelőzően az egyéni műkereskedelemi csúcsa „csak” 16.625.000 dollár volt; annyit – 5–7 milliós becsérték után – 2018 májusában fizettek ki a Christie’s New York-i árverésén a Blueberry (Áfonya) című képéért.
Nos, miután tavaly ősszel azokért a Napraforgókért – a 24 millió dolláron történt leütés után – a vevője végül a jutalékokkal együtt 27.910.500 dollárt fizetett ki, akár még igazunk is lehetett volna; ám hogy végül a siker ellenére mégsem lett, az csak azért volt, mert egy nappal korábban ugyanott a Christie’s aukcióján egy 1959 körül festett Cím nélküli Mitchell-kép már megdöntötte a rekordot: annak a 25 millión leütött festménynek a végső ára ugyanis 29.160.000 dollár (akkori árfolyamon 10,292 milliárd forint) lett, így jelenleg is ez a mindeddig legdrágábban aladott Mitchell-alkotás a világon.
Viszont így ez a most Baselben eladott Napraforgók máris a dobogó harmadik fokára ugrott az életműben – és hát végül is a bronz is szépen csillog.