A Sussexi Egyetem tanulmánya azt mutatja, a brit iskolákban folyamatosan csökken az ének-zene órák száma, a pedagógusok 70%-ának más, nem szaktárgyat is helyettesíteni kell.
Lucy Noble, az egyik legfontosabb londoni koncertterem, a Royal Albert Hall művészeti és gazdasági vezetője szerint az oboa, a fagott, a kürt, a tuba napjai meg vannak számlálva: a YouTube-generációnak ezek a hangszerek kevésbé tűnnek érdekesnek. Nagy-Britanniában egyre kevesebb gyerek tanul hangszeren, bizonyos hangszerekre pedig nincsenek növendékek. Ismerje meg a felmérés eredményét!
A számok az előző, 2012 és 2016 közötti időszakra vonatkozó felmérés idején is aggasztóak voltak. Ezúttal ötszáz iskolát kérdeztek meg az egyetem munkatársai, és arra az eredményre jutottak, hogy a középfokú oktatásban (7-9. osztály) szinte eltűnik az órarendből az ének-zene, van, ahol egyáltalán nem foglalkozhatnak ezzel a tantárggyal a gyerekek szervezett tanórai keretek között, és van, ahol évente egyszer, az iskola kurzusnapján merülhetnek el benne.
Az új alapszintű érettségi bevezetésével hátrányos helyzetbe került a tantárgy, a felmérésből az is kiderült, hogy a fő érettségi tantárgyakból gyengébben teljesítő gyerekek nagy része elhagyja az ének-zenét, hogy a többire koncentráljon. 2018-ban 15%-kal kevesebb iskolában lehetett ének-zenéből emelt szintű érettségit tenni, még nagyobb a visszaesés a zenetechnológia területén.
Az Európai Parlamentben a kulturális örökség európai éve keretében tartottak konferenciát, amelyen felszólalt Daniel Barenboim is. Beszédében kiállt az egyesült és sokszínű Európa mellett, de beszélt az iskolai ének-zene oktatás erősítéséről és a digitális korszakban a zenészeknek járó jogdíjakról is. Barenboim szerint az Európai Unió túl sokáig szólt a gazdasági együttműködésről, az egyes területek közti gazdasági különbségek kiegyenlítéséről. Zenészként kivételezett helyzetbe került, mert zenén és zenészeken keresztül ismerhetett meg más kultúrákat, és ez lehet az az út, amit az európai polgárok körében elő kellene segíteni. Ezért nézi szomorúan azt, ahogyan szerte Európában az iskolai tantervekből eltűnik az értelmi és érzelmi képességekre egyaránt jó hatással levő ének-zene oktatás. A beszéd teljes tartalmát itt foglaltuk össze.
(Via Slipped Disc)