2019 első toplistájának dobogójára két magyar alkotó-előadó került. Vajda Gergely szerzői lemezt adott ki a Magyar Rádió Szimfonikus zenekarával, míg Karosi Júlia kedvenc zeneszerzője, a 120 éve született George Gershwin tiszteletére készítette el új albumát.
Napjaink egyik legsokoldalúbb karmestere az Amerikában élő Vajda Gergely. Egykor klarinétművészi diplomát is szerzett a karmesteri mellé, és egyre elismertebb komponistaként is. Nem meglepő, hogy frissen megjelent szerzői lemezének mindhárom darabjában főszerepet játszik a klarinét, három különböző műfajt képviselve.
A Klarinét Szimfónia a sinfonia concertante és a szimfónia között egyensúlyoz (a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara számára írt műben Szepesi János és Varga Gábor játssza a klarinétszólókat). Kamaramű – klarinétkvintett – az Alice Etűdök és végül Varga Gábor előadásában egy szólóklarinétra megálmodott, Salvador Dalí-festmény által inspirált darab zárja a CD-t.
Arról, hogy milyen pluszt jelent az, hogy maga a szerző vezényel, vagy éppen ő tanítja be a darabot, Vajda Gergely a lemezkísérőben osztja meg gondolatait:
„Valamikor a korai 90-es években legelső, azóta is érvényes és működő darabjaimat saját hangszeremre, klarinétra írtam. Van abban valami természetes, amikor a komponista maga játssza a műveit. Az előadóművész-szerző által komponált zene alapjáraton idiomatikus – ami persze nem jelenti egyben azt is, hogy könnyű –; így technika és tartalom násza házasságközvetítők – virtuózok és karmesterek sokszor kéretlen, ám nélkülözhetetlen – segítsége nélkül is létrejön. Ezt látva és hallva a közönség is inkább érzi úgy, hogy valami eredetinek, valami érvényesnek a részese, hogy elidegenítés, tolmács nélkül kapja az információt, az élményt.”
A zeneszerző Vajda Gergely – bár vitathatatlanul támaszkodik az előző évszázadok zenei hagyományaira – sajátosan új, egyéni ösvényeken indult el. Az előjátékkal induló, négytételes Klarinét Szimfónia Postludiumának hangzása például az elektroakusztikus és repetitív zene nászának illúzióját kelti.
Az Alice Etűdök a romantika rövid karakterdarabjait idézik, a szólóklarinétos művel pedig a Bach-szólószonátákra és partitákra asszociálhatunk – természetesen mindent – 20-21. századi nyelvre transzformálva. A közreműködők mindannyian elkötelezett kortárs előadók, akik nagy odaadással és lelkesedéssel szólaltatják meg zeneszerző-karmester-klarinétművész kollégájuk gondolatatait.
Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.
A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben.
Karosi Júlia jazzénekesnő, zeneszerző és zenekarvezető az ELTE után a Zeneakadémián végzett, jelentős hazai és külföldi sikereket ért el. Negyedik lemezének tematikája (George Gershwin születésének 120. évfordulója alkalmából) tisztelgés az énekesnő egyik kedvenc dalszerzője előtt. A Karosi Júlia Quartet és az RTQ vonósnégyes előadásában – a Zeneakadémia Solti Termében – rögzített élő felvétel teljes anyaga Gershwin-kompozíció. A lemezen nemcsak a jól ismert slágerek, hanem néhány kevésbé népszerű, de ugyanolyan minőségű gyöngyszem is fellelhető.
A hangszereléseket Fenyvesi Márton készítette. A kvartettben Júlia mellett olyan kiváló muzsikusok játszanak, mint Tálas Áron zongorista, Bögöthy Ádám nagybőgős és Varga Bendegúz dobos. A Gershwin-klasszikusok csodálatos, új köntösbe bújtatva csendülnek fel.
Fenyvesi hangszerelései aktuálisak, de tiszteletben tartják a forrásanyagot, kiváló ízzel viseltetnek a klasszikus dalok felé. A vonóskvartett szép dinamikával és időzítéssel játssza a reá bízott zenei részt, szólamaik teljes természetességgel olvadnak bele a jazz-kvartett hangzásába. A ritmusszekció átgondolt koncepciójának és az ötletes hangszereléseknek köszönhetően minden dal friss hangzásal bír, de nem bontja meg a lemez egységét. A muzsikusok teljesen professzionális biztonsággal és kifinomult ízléssel nyúlnak az anyaghoz.
Júlia energikus időérzéke és játékossága egyik pillanatról a másikra új színnel tudja felruházni a zenei környezetet. Az énekesnő szólói izgalmasak, érzelmesek és meglepőek is. Olykor – a néhány pillanat erejéig felbukkanó, kiváló ízléssel elhelyezett autentikus zenei színezetek pontosan azt teszik hozzá a jazzénekszólókhoz, amitől – ha lehet – még egy cseppet izgalmasabbak lesznek.
Júliának nemcsak énektechnikája és azonnal felismerhető, egyedi hangszíne teszi éneklését magával ragadóvá, hanem hibátlan kiejtése is, mely kényes faktor lehet általánosságban véve az énekeseknél. A Love is Here to Stay méltó tisztelgés a jazzirodalom egyik legfontosabb dalszerzője előtt és egy nagyon izgalmas lemez. Fiatal zenészgárda fantasztikus teljesítménye ez a korong. Kíváncsian várjuk a következőt – akár megint saját szerzeményekkel.
Cím: Vajda Gergely: Klarinét Szimfónia, Alice Etűdök, Állandó álmok
Kiadó: BMC Records
Katalógusszám: BMC CD 274
Cím: Karosi Júlia: Love is Here to Stay
Kiadó: Szerzői kiadás
Katalógusszám nélkül