Nem lesz könnyű dolga annak, aki május 16-án New Yorkban személyesen akar Robert Motherwell-festményt vásárolni. Nem mintha nem lenne miből válogatnia, sőt: a gond inkább az, hogy egyszerre két árverésen is ott kellene lennie, ugyanis a Sotheby’s két, a Phillips pedig egy képet visz kalapács alá ugyanazon az estén az amerikai expresszionizmus legfiatalabb alkotójától. Ráadásul ezek közül az egyik akár meg is döntheti a művész eddigi árverési csúcsát.
Robert Motherwell (1915–1991) 1944-ben mutatkozott be első önálló kiállításával a közönségnek Peggy Guggenheim legendás New York-i Art of This Century nevű galériájában, és még ugyanabban az évben a Museum of Modern Art (MoMA) első közgyűjteményként már képet is vásárolt tőle a gyűjteményébe. De Motherwell nemcsak sikeres képzőművész lett, hanem komoly elméleti munkát is végzett: a festés mellett filozófiát is tanult alkotó 1951-ben antológiát szerkesztett dadaista festők és költők munkáiból, illetve ő fordította franciából angolra Paul Signac Delacroix-ról és a neo-impresszionizmusról írt 1938-as könyvét.
Motherwell 1948-tól kezdett Elegy to the Spanish Republic címmel egy nagyszabású képsorozat megfestésébe: a szigorúan fehér alapon fekete (és néha, nagy ritkán mellette egy-egy kevés más színnel is kiegészített) nonfiguratív-absztrakt formákból az évek során több mint százötven változat készült. Ezekből a képekből rendszeresen bukkannak fel egyes darabok különböző művészeti árveréseken, és általában két-három millió dolláros árszinten szoktak gazdát cserélni. 2012 novemberében például az Elegy to the Spanish Republic No. 122 című-számú vászon a Sotheby’s New York-i aukcióján 3.666.500 dollárért cserélt gazdát, amivel akkor ez lett a művész mindaddig legdrágábban eladott munkája.
A 2017. május 5. és 7. között megrendezett szokásos évi New York-i Frieze kortárs képzőművészeti vásáron azonban a Bernard Jacobs Gallery standján az Elegy for the Spanish Republic No. 130 című vászonért már 10 millió dollár körüli összeget kértek, 2018 májusában pedig a Phillips aukciósház árverésén Motherwell az At Five in the Afternoon (Délután ötkor) című, 1971-ben festett képéért magadott 12.690.000 dollárral új szerzői ár-rekordot ért el. (Akkori eladója a festményt 1981-ben még kevesebb mint 500.000 dollárért vásárolta meg, vagyis igazán nem járt rosszul a befektetésével.)
Idén május 16-án pedig egyszerre három Motherwell-festmény is kalapács alá kerül New Yorkban. Ezek közül a legnagyobb várakozás a Sotheby’s aukcióján szereplő Elegy to the Spanish Republic No. 134 című 1974-es, 244,5×305,5 centiméteres vásznat kíséri, amelynek a ház előzetesen 9–12 millió dolláros becsértéket adott meg, vagyis egy komolyabb licitcsata végén ez a kép akár meg is döntheti a festő jelenlegi csúcs-árát. (Megint csak összehasonlításul: ugyanezt a művet 1989 májusában a Christie’s árverésén 880.000, 1998 májusában a Sotheby’snél szintén New Yorkban viszont „csak” 860.500 dollárért tudták eladni.)
Emellett a Sotheby’snél még egy Motherwell-festmény szerepel a kínálatban: az Elegy Study No. XIII című „tanulmány-vászonért” a ház 1,5–2 millió dolláros árat becsül. Ugyanaznap este azonban a Phillips is kínál egy Motherwellt a maga 20. századi és kortárs árverésén: az Untitled (Elegy) (Cím nélkül – Elégia) című, 1983–85-ben készült, 167,5×228,5 centiméteres képet a jelenlegi szerzői csúcsot tartó árverezőház 2–3 millió dollárra becsülte. Úgyhogy: Motherwell-rajongók, hajrá!