Pávák, pillangók, szitakötők, hajnali, tündérrózsás kertekben bújó félvilági lények: sellők, szatírok, és persze erotikus nőalakok… Bár a művészet minden korban idealizálta a természetet, mégis összetéveszthetetlen az az élénk, hullámzó stílus, ahogyan a szecesszió korának alkotói ábrázolták állat- és növényvilágunkat. Mire utalhat vajon különös vonzódásuk az anyatermészethez?
Saját korában, a századfordulón legalább olyan izgalmas fogalom volt a szecesszió, mint manapság, igaz, a kortársak még tágabb értelemben, a művészeti forradalom, a stílusváltás szinonimájaként használták. Ma már erősen körülhatárolt e kifejezés: a szecesszióról elsőként Klimt, Mucha és Rippl-Rónai festészete, Gaudí és Lechner épületei, a Zsolnay és a Tiffany juthatnak eszünkbe. És főként a csúcsművek, melyek gyakran nem is meghatározták, inkább túlfeszítették a szecesszió kereteit.
Nem kell időgépbe ülnünk, hogy mindezen keretekre, a kortárs fogadtatásra, no meg a hullámzó ornamentikára egyszerre rálássunk, hiszen a Ráth György-villában látható szecessziós válogatás éppen ezt a gazdag nézőpontot kínálja. A dísztárgyakat, bútorokat bemutató tárlat az Iparművészeti Múzeum egykori direktora, Radisics Jenő ízlését dicséri, aki elsősorban az 1900-as párizsi világkiállításon vásárolva, az új stílus születésével egy időben alapozta meg a gyűjteményt.
Amit ma az utolsó egyetemes stílustörekvésnek tekintünk, annak önállóan megszülető, nemzeti irányzatai ekkoriban kezdtek hatni egymásra. Közös jellemzőjük, hogy e mozgalom mindenütt elszakadást hirdetett az akadémiák képviselte kanonizált művészettől, egyúttal visszatérést a kézműves előállításhoz, és szándéka volt a hétköznapi élet részévé tenni az alkotásokat.
A Ráth-villa brit, osztrák, francia termeiben ugyanakkor ráláthatunk az ipari civilizáció elleni fellépés, az erős stilizálás, a geometrikus formák vagy éppen a gazdag ornamentika eredetére is, nem beszélve az Európában akkor felfedezett japán iparművészet ihlető hatásáról.
A korszakhatár, mikor művész és műélvező is leveti a béklyót, a tárlaton szinte kézzelfogható. A modern anyagokat antik és középkori eredetű szimbólumokkal kezdték ötvözni a természetbe vágyó, de a kortárs filozófiából, pszichológiából is merítő alkotók.
A dísztárgyak bekerültek a galériák kínálatába, amelyek maguk is diktálták az ízlést – ebben a párizsiak voltak az úttörők. A tehetős műkedvelők pedig a ’Gesamtkunstwerk’ (összművészet) jegyében komplett enteriőrök megrendelőiként léptek fel (gondoljunk csak gróf Andrássy Tivadar Rippl-Rónai József tervezte ebédlőjére).
A szecessziós dísztárgyak természetábrázolása is az átmenetiség jegyében fogant.
Kedveltté vált a homályosság, a disszonancia, a kétértelműség, és ehhez leginkább azok a növények, állatok, álomszerű lények passzoltak, amelyek maguk is határhelyzetekre utalnak. A hernyóból kifejlődő légies pillangó szinte kínálja magát, a szitakötő a tünékenység, de jellegzetes mozgása miatt a hirtelenség jelképe is, a páva a szépség, kevélység és a feltámadás, a sárkány pedig a gonoszság és a bőség, uralkodás üzenetét egyszerre hordozza. Erre az átmenetiségre utal az ember-állat lények, faunok, szatírok, kentaurok, sellők, tündérek gyakori előfordulása is a tárgyakon.
A szecessziós állatábrázolás annyira sokrétű, hogy június 12-ét, A szecesszió világnapját idén Európa-szerte ennek szentelik: a Ráth György-villában és a város egyéb helyszínein szervezett alkalmi tárlatvezetéseken ismerkedhetünk a témával, de önálló virtuális tárlatot kapnak a szecesszió féllényei is: a bestiák.
A programokon való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Ízelítő a programokból:
Belvárosi vadon – városi séta
A szecesszió kedvelt díszítőmotívumai, az állatábrázolások nyomába eredünk a pesti belvárosban
SzecessziZoo
Természet a művészetben és művészet a természetben, szabadtéri zoopedagógiai foglalkozás kicsiknek és nagyoknak Normafán és a Margit-szigeten
‘Bizarr szecesszió’
Állatábrázolások szimbolikája a századforduló művészetében/ interaktív workshop a Ráth György-villában
A programokon való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Önnek mit jelent a szecesszió? Mire figyel egy múzeumban? Hogyan ismerkedik meg egy új várossal? Töltse ki kérdőívünket, a kitöltők között művészeti albumokat sorsolunk ki!
Iratkozzon fel az Iparművészeti Múzeum hírlevelére, értesüljön elsők közt programjainkról.