6. ablak: A karácsony mesebalettje

A diótörő Matthew Bourne koreográfiájával - forrás: YouTube

A diótörő valószínűleg a karácsony kvintesszenciája – de kizárólag Csajkovszkij balettjében. Mert készült az E. T. A. Hoffmann-novellából megannyi musical, színdarab, film a világ szinte minden pontján és nyelvén, valahogy a telet és az ünnepet csak ez a muzsika idézi meg.

E. T. A Hoffmann – az A Amadeust jelent, Mozart iránti tiszteletből – kezdetben ügyvédként dolgozott, majd pályát módosított, karmester lett és operákat komponált, aztán mégis visszatért a joghoz, és bíróként működött. Igazi reneszánsz ember volt az újkorban: tehetséges zeneszerzőnek és rendezőnek számított, remekül rajzolt, de írónak, költőnek sem volt utolsó.

E. T. A. Hoffmannt rendkívüli fantáziával áldotta meg az ég. Néhány bizonyíték A diótörő és az egérkirály című, 1816-ben megjelent mese. Marika álmában a nagybácsi a falióra baglyává változik, a játékok életre kelnek, megelevenedik a huszár formájú, dolmányához viszont bányászsapkát hordó Diótörő, hogy a babák, ólomkatonák és mézeskalácsok élén visszaverje az Egérkirály rohamait, és sorolhatnánk tovább. (Értelmezésekbe ne bocsátkozzunk, megtették már helyettünk sokan mások, különböző szempontokból.)

Egy klasszikus Diótörő:

A mese id. Alexandre Dumas által átírt változatát kapta meg Pjotr Iljics Csajkovszkij a Cári Színházak főigazgatójától azzal a feladattal, hogy írjon belőle egy látványos balettet. Az igazgatónak egyetlen célja volt: minden addiginál kápráztatóbb kiállítású, lenyűgöző jelmezekben tobzódó balettet szeretett volna bemutatni. A saját maga által tervezett jelmezekben, tehát ne csodálkozzunk az ambíción.

Csajkovszkij – teljesen érthetően – épp emiatt húzódozott: nem akarta, hogy a zenéről bármi is elvonja a figyelmet. A mese azonban felkeltette a figyelmét, még ebben az eredeti felnőttes fantasztikumát elhagyó, simára csiszolt, jól megédesített verzióban is.

És egy kortárs klasszikus változat:

Úgyhogy rövid idő alatt elkészült a zenével, 1892. december 18-án pedig bemutatták a balettet Marius Petipa koerográfiájával a szentpétervári Mariinszkij Színházban. A balettegyüttesek repertoárjának azóta is alapdarabja, táncolják klasszikus és modern koreográfiával egyaránt.