A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin által alapított Fesztivál Akadémia első téli fesztiválja február 2-4. között új zenei minőséget hozott egy mesés történelmi helyszínre.
A Fesztivál Akadémia meghívására hétvégén mintegy 25 ismert hazai és külföldi művész lakta be a lillafüredi Palotaszálló festői szépségű tereit – a közönséggel együtt -, ahol péntek estétől vasárnap estig naponta három-négy kamarazenei koncertre és a hozzájuk kapcsolódó irodalmi, zenetörténeti előadásra, beszélgetésre került sor igazi szalonhangulatban.
A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás hegedűművész házaspár által ezelőtt kilenc évvel életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest – amelyet a világ legrangosabb klasszikus zenei eseményei között jegyez a nemzetközi szakma – először rendezte meg a fővárosi fesztivál sikere nyomán téli eseménysorozatát Winterfest néven Lillafüreden, amelyre már a megelőző héten elfogytak a jegyek.
„A Winterfesten a Bükk csodálatos természeti ölelésében ebben a történelmi épületben igazi szalonhangulatban teltek a koncertek. Itt van idő és mód figyelni egymásra, még közelebb kerülni a zenéhez, a műhöz, a szerzőhöz egyaránt, minőségileg lelassulni, elmélyülni. A második, harmadik napon a közönség rendszerint már ismerősként üdvözölte egymást a koncerteken” – fogalmazott Kokas Katalin Liszt-díjas hegedűművész.
„Amikor Miskolcon jártunk mesterkurzust tartani és itt szálltunk meg, rögtön éreztük, hogy ez egy olyan milliő, ahol otthon vannak azok a szerzők, azok a zenék, amiket mi művészbarátainkkal a világ számos pontján rendszerint ennél nagyobb koncerttermekben megszólaltatunk, és amelyek valójában ekkora terekbe íródtak” – mondta Kelemen Barnabás Kossuth-díjas hegedűművész.
A háromnapos téli fesztiválon napindító és napközbeni tea- és szalonkoncertekkel és esti hangversenyekkel, valamint ezeket kiegészítő programokkal, beszélgetésekkel, előadásokkal várták a közönséget. Kelemen Barnabás és Kokas Katalin meghívására fellépett Maxim Rysanov ukrán-brit hegedűművész és karmester, Nikita Boriso-Glebsky orosz hegedűművész, José Gallardo argentin zongoraművész és kamarazenész, Thorsten Johanns német klarinétművész, Jacques Zoon fuvolaművész, professzor és hangszerkészítő Hollandiából, vagy Iseut Chuat francia csellóművész. A hazai kiválóságok sem hiányozhattak a fesztiválról, a művészeti vezetők mellett Kokas Dóra (cselló), Fenyő László (cselló), Fejérvári Zsolt (nagybőgő), Benkócs Tamás (fagott) és Zempléni Szabolcs (kürt) lépett többek között színpadra, a szombat esti koncert után Sárközy Lajos és zenekara muzsikált, vasárnap pedig a Cantemus Kórust is hallhatta a közönség Szabó Dénes karnagy vezetésével.
A művekről Mácsai János zenetörténész tartott ismertető előadásokat a koncertek előtt. A művészházaspár két nagyobbik gyermeke is színpadra lépett a családias hangulatú eseménysorozaton: a Londonban tanuló Kelemen Gáspár Wieniawsky egy hegedűművét szólaltatta meg, a színinövendék Kelemen Hannától Pilinszky, Kosztolányi és Ady verseit hallhatták az érdeklődők, valamint egy beszélgetést film-főszerepe kapcsán.
Többek között Miskolcról, Budapestről, Nyíregyházáról és Debrecenből is érkeztek zenerajongó érdeklődők az eseményre, a koncerteken Miskolc város vezetése is képviseltette magát.
A fesztivál Bartók 44 duóival vette kezdetét, majd olyan művek hangoztak el Mozarttól, mint az Esz-dúr Divertimento vagy a D-dúr Fuvolanégyes. Fritz Kreisler születésnapjáról is megemlékeztek a művészek, a szerző három remekművét Kelemen Barnabás és José Gallardo szólaltatta meg. Richard Strauss életművének két kivételes és egymástól nagyon különböző darabja, a Till Eulenspiegel einmal anders és a II. világháború alatt komponált, megrendítő Metamorfózisok című mű. Brahms e-moll csellószonátáját hallhattuk Fenyő Lászlóval és José Gallardoval, Bach és Leclair műveit Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással és elhangzott szombat este Beethoven Esz-dúr szeptettje a Palotaszálló Hunyadi-termében, amelyről a szerző így írt: „A szeptettem egy kis lendületet hoz az életbe, hiszen a jó népség is ezután vágyik.”
Bach Goldberg variációiból részleteket hallhatott a közönség a ritkán műsorra tűzött vonós trió átiratban. Brahms életművének egyik legnagyszerűbb alkotása, a natúrkürtre, hegedűre és zongorára komponált Esz-dúr trió is műsorra került. Vasárnap előtérbe került az irodalom a teadélutánon, délelőtt pedig többek között elhangzott Szabó Magda alkalomhoz illő A régi ház című műve. Bartók egyetlen olyan kamaradarabja, amelyben fúvós hangszert alkalmazott, a Kontrasztok című klarinétra, hegedűre és zongorára írt mű, amely Benny Goodman, a világhírű jazz–klarinétos nevéhez fűződik, az ő felkérésére született. A fesztivál ezzel a Bartók-művel és Csajkovszkij ikonikus vonós-szextettjével, a Firenzei emlékkel zárult vasárnap este.