• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
FOCUS on You Zene

Zsoldos Dávid: „Ma az előadó már nincs rászorulva a médiafelületekre”

Szerző: Bodnár Eszter2022. május 23.
Facebook Twitter E-mail
Zsoldos Dávid - fotó: Bezerédi Tamás
Zsoldos Dávid - fotó: Bezerédi Tamás

Mit tegyen egy fiatal zenész, hogy a média figyelmét felkeltse? Milyen készségek, képességek elsajátítása segíthet a karrierje tudatos építésében? Hogyan segít ebben a mentorálás és a nagy nemzetközi szervezetek? Zsoldos Dáviddal, a Papageno ügyvezető igazgatójával, a Magyar Zenei Tanács és a Jeunesses Musicales Hungary elnökével, a FOCUS on You mentorprogram egyik mentorával beszélgettünk.

– A Papageno megalapítójaként a magyar zenei sajtó meghatározó szereplője vagy. A fiatal zenészek, akikkel dolgozunk, gyakran nehéznek találják, hogy projektjeikkel felkeltsék a média figyelmét? Milyen tanácsot adnál nekik?
– Talán furcsa lesz, amit mondok: ne nagyon törődjenek a médiával. Ez nem azt jelenti, hogy ne készítsenek sajtóanyagot, és ne legyenek ott a social media felületeken fotókkal és videókkal is, de azt igen, hogy ne vesztegessék az időt arra, hogy feleslegesen kopogtatnak olyan ajtókon, amiről ráadásul sokszor rosszul hiszik, hogy valódi elérést, láthatóságot adnak nekik. Ma Magyarországon elég kevés felület van, amin tényleg érdemes megjelenni kulturális projektekkel – azokon is kisebb részben az elérésük, inkább a presztízsük okán. Inkább csiszolják a lehető legütősebbre a produkciójukat, és szerezzenek annyi rajongót a saját felületeiken, amennyit csak tudnak – és utána tartsák is meg őket!

Ha egy produkció nagyon erős, akkor annak lesz visszhangja, láthatósága akkor is, ha nem küzdenek érte. Egy gyengébb produkciónak viszont az erőltetett médiafelhajtás inkább rosszat tesz, mint jót, mert a közönség kegyetlen és egy csalódás után ritkán ad második esélyt. Aki pedig azt gondolja, hogy attól lesz ismert, mert egy ismerőse révén behívták öt percre egy tévéműsorba, az inkább gondolja végig, hogy a célcsoportja néz-e még egyáltalán tévét? Elárulom, nekem már 4-5 éve nincs is bekötve, pedig én az X-generáció végéhez tartozom. Szóval koncentráljanak a saját tartalomra, és ha bíznak magukban, használják először a targetált médiafelületeket – például minket -, ez belátható pálya, talán féltucat online és rádiós felület, itt ráadásul az ajtók is könnyebben nyílnak.

– Két fontos magyar szakmai szervezetben, sőt ezek európai megfelelőjében is vezető tisztséget látsz el. Mit tesz a Magyar, illetve Európai Zenei Tanács és a Jeunesses Musicales a fiatal zenészek boldogulásáért?  

– Az Európai Zenei Tanács egy ernyőszervezet, tehát a tagság zömmel a tagországok zenei tanácsaiból, valamint  egy-egy zenei terület saját szervezeteiből (pl. EBU, zeneiskolák, szimfonikus zenekarok, stb.) áll. Ebből következik, hogy feladata elsősorban a zenei élet egészét érintő kérdésekben van, ott, ahol a társadalmi, politikai és gazdasági kihívások találkoznak a európai zenei szektorral: a covid-krízis utáni talpraállás, inkluzivitás, környezettudatossági szempontok stb. De részt vesz az EMC közvetlenül is projektekben is – ilyen például a Hangvető vezette MOST, vagy a tavaly lezárult, oktatási célú SHIFT. Ami pedig a fiataloknak leginkább szól, az a kiváló Fellowship Programme, amelyben tíz fiatal zenei menedzser kap meghívást egy éven át az összes EMC-eseményre. Idén most zárult a jelentkezés, de érdemes próbálkozni: a hazai szakemberek közül korábban Hornyák Balázs és Gyüdi Melitta is részt vett benne. A Magyar Zenei Tanács évek óta erősen forráshiányos állapotban van – fogalmazzunk úgy, hogy már kezdenek mutatkozni a feltámadás jelei, elindult a Magyar Zene Házában egy szakmai beszélgetés-sorozatunk és sikerült megújítani az alapszabályt a tagság bővítéséhez – de a munka zöme még előttünk van.

A Jeunesses teljesen más: nem európai, hanem világszervezet, és kifejezetten a fiatalokra fókuszál. A projektekben mindenféle zenei műfaj jelen van, és az egyes tagszervezetek teljesen önállóak, azaz maguk döntik el, hogy mely projektekben vesznek részt – vagy épp csak a saját belső projektjeikre fókuszálnak -, épp ezért a tagság nagyon heterogén: a kínai JM egy teljesen más világ, mint mondjuk a macedón. Az egyik legnagyobb projekt az ETHNO, ami 40 országban működik az USA-tól a Solomon-szigetekig – és idén már Magyarországra is sikerült elhozni a Babel Sound-dal közösen. De van jazz-táborunk és -zenekarunk a csodás isztriai Groznjanban, World Youth Choir az IFCM-mel közösen, Imagine tehetségkutató fesztiválok Európa-szerte, Young Audiences Music program, a legjobb fiataloknak szóló projektek felfedezésére és támogatására, de Közép-Afrikában is van projektünk az UNESCO-val közösen. A tavaly őszi közgyűlésen már nem vállaltam az alelnökséget, de továbbra is én vagyok az elnökség európai ügyekért és a klasszikus zenei területért felelős tagja.

– A Papageno és az említett szervezetek múlt héten egy fontos nemzetközi konferenciát szerveztek Budapesten, Bach 2 Future címen, ahol az egyik kerekasztal-beszélgetés a fiatal zenészek zenei üzleti életben való eligazodásáról, az ehhez kapcsolódó képzésekről volt szó. Hogy látod, milyen tudás és készségek szükségesek ahhoz, hogy egy pályakezdő zenész magabiztosan nézzen szembe a kihívásokkal?

– Szögezzük le: recept nincs, és ahogy az élet oly sok területén, a szerencse (vagy balszerencse) itt is komoly szerepet játszhat. A legfontosabb tanács pedig még mindig az, hogy legyél a legjobb a legjobbak között a saját területeden, bármi is legyen az, flamenco gitár vagy klasszikus zongora – óriási a verseny, szenzációs előadókat ismerünk meg szinte hétről-hétre. Minden csak ezután következik.

A legnagyobb változás a 10-20 évvel korábbi állapotokhoz képest, hogy ma az előadó már nincs rászorulva a központi kommunikációs csatornákra és médiafelületekre ahhoz, hogy eljuttassa a produkcióját a közönségéhez. Ez egyfelől szabadságot jelent, de azt is, hogy óriási a médiazaj, és kultúrkorifeusok helyett az algoritmusok döntik el, hogy ki kapja a nézettséget, a láthatóságot. Ezzel együtt az előadóművészet számára óriási lehetőséget és szabadságot jelentenek az online felületek – gondoljuk el, hogy egy tényleg kimagasló produkció virális lehet akár a japán vagy a kanadai piacon is. Ma a zenei világ előtt két hatalmas, strukturális kihívás áll. Az egyik a monetizációs struktúrák kialakítása, mert bár a nagy kiadókon kívül senki sem sírja vissza a CD-korszak brutális költségeit és korlátozott hozzáférését, az sem fenntartható állapot, hogy a „zene ingyen van” és Spotify vagy a Youtube csak centeket tud csak fizetni az előadóknak. A másik pedig a képernyős élmény professzionalizálása – mert bár az élő előadás élményét sosem fogja pótolni semmilyen felvétel, azért még nagyon messze vagyunk attól az minőségtől és kidolgozottságtól, amit a például a foci vagy a Forma-1 világa teremtett.

– A FOCUS on You program idei évfolyamában mentorként működsz közre, mentoráltad Ács Dominika fuvolaművész. Mit találsz a legizgalmasabbnak ebben a feladatban?

– Mentorként dolgozni mindig kihívás és tükör is egyben: nem tudod az elején, hogy a másiknak mire lesz szüksége, és ezért azt sem, hogy tudsz-e neki érdemben segíteni. Rádásul most extrém sok feladat közepette kellett időt szakítani erre – és bevallom, nem sikerült annyit, mint szerettem volna. Az viszont sokat segített, hogy Domi nagyon gyors, céltudatos, és nemcsak képes csapatban játszani, de egyenesen keresi is az együttműködéseket – sok tehetséges ember pont azon a ponton bukik el, hogy magányos farkasként mindent egyedül akarnak csinálni. Nem csoda, hogy az ő triója lett a JMI nemrég Budapesten tartott enCORE Classical workshopjának az egyik díjazottja egy litván lány és egy amerikai páros mellett úgy, hogy a nemzetközi zsűrinek nem is volt magyar tagja.

Egyre inkább úgy látom, hogy a megszokott mentorálási módszereknél, a hosszú beszélgetéseknél jobban működik az, hogy egy-két ülésben tisztázzuk, hogy mi a cél, hol van szükség segítségre, információra, kapcsolatra – és utána akár telefonon vagy mailben lehet rapid, konkrét segítséget adni, anyagot átnézni stb. Az viszont nem változott, hogy a mentorálás a mentornak is hasznos: hiteles és pontos képet ad arról, milyen kihívásokkal küzd ma egy fiatal szakember vagy muzsikus, és ennél jobb visszacsatolást elképzelni sem lehet.

interjú focus on you zsoldos dávid
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÚjabb sikereket értek el a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei Olaszországban
Következő bejegyzés Tükröződések – Kortárs művészeti zsongás és innováció a gödöllői Várkapitány Lakban

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza - fotó: Mohai Balázs
Magyar Zene Háza

Már lehet jelentkezni a Magyar Zene Háza Showcase Fesztiváljára!

2023. június 6.3 perc olvasás
Aram Hacsaturján - forrás: https://interlude.hk/
Intermezzo

Aram Hacsaturján, aki egyesítette az örmény népzenét a klasszikus művekkel

2023. június 6.4 perc olvasás
- forrás: Artisjus-díjak
Intermezzo

Balogh Máté, Kutrik Bence és Dobri Dániel Artisjus-díjasok

2023. június 6.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Érdeklődő a 92. Ünnepi Könyvhéten a belvárosi Vörösmarty téren a megnyitó napján, 2021. szeptember 2-án. MTI/Soós Lajos Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.