• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kisvárdai Fesztivál Színház Címlap

Az elmúlás művészi teremtése

Szerző: Gulyás Gábor2022. június 24.
Facebook Twitter E-mail
Nagyváradi Szigligeti Színház - Az öngyilkos - fotó: Tugya Vilmos
Nagyváradi Szigligeti Színház - Az öngyilkos - fotó: Tugya Vilmos

Nyikolaj Erdman Az öngyilkos című műve az elmúlt évtizedek egyik legnépszerűbb orosz darabja lett a magyar színházakban. Az 1928-ban íródott drámát sokáig politikai okokból nem lehetett bemutatni Oroszországban (jellemző, hogy az ősbemutatóját Svédországban tartották), ám már ott is jónéhány nagy sikerű előadása volt. Mi indokolhatta, hogy a nagyváradi Szigligeti Színházban most műsorra tűzték? Erre a kérdésre is választ adhatunk a kisvárdai előadásuk után.

A kiinduló szituáció sokaknak ismerős lehet: egy rossz házassági kapcsolat, amelynek kínjai a munkanélküliséggel is küzdő főhőst, Szemjon Szemjonovics Podszekalnyikovot lelki krízisbe viszik, s ez komolyan felveti számára az öngyilkosság kérdését. A Hunyadi István által alakított főszereplő a nejével egy olyan szobában lakik, amely kerete okán egy díszes festménynek hat – a Golicza Előd által tervezett díszlet jó alap ahhoz, hogy megidéződhessen az önként vállalt halál művészettörténeti háttere. Ez visszafogott eleganciával részben meg is történik az első felvonásban. Először azzal, hogy a fiatalembernek reménye lesz arra, hogy a művészi alkotás, konkrétan a zenélés révén értelmet kaphat az élete – ám ez az út hamar véget ér, amikor kiderül, hogy nem képes megszólaltatni a tubát. (Érdekes, hogy ez a fantasztikus hangszer már másodszor kap hasonló szerepet a kisvárdai fesztivál egy produkciójában – múlt héten a szabadkaiak Három nővér-előadásában a Béres Márta által alakított Mása is megküzdött a tubával.)

Számos, a saját területén sikertelen kortársa szeretné kihasználni a halálát olyan látszatot keltve, hogy az öngyilkosságot az ő különleges személyiségük, el nem ismert fontosságuk motiválta. Egyfajta modern imitatio Christi-történetek sejlenek így fel – mintha megváltható lenne egy értelmiségi, egy kereskedő vagy egy táncos egy másik ember áldozatos halálával. Ez a Dimény Levente által megszemélyesített Kalábuskin vezetésével szépen halad – ám a második felvonásban kisiklik. Mivel Podszekalnyikov ebben az előadásban nem öli meg magát, az érte áldozatosan küzdő (Tasnádi-Sáhy Noémi és Molnár Júlia által alakított) felesége és anyósa lesz a konfliktus győztese. De ennek az előadás végén már nincs tétje, mert ott már nem az erdmani témáról van szó, hanem olyan „politikai” üzenetekről, amelyek a rendszerváltás utáni Magyarországra vonatkoznak. Ez izgalmas lehetne, ha olyan árnyaltságú mondatokat hallanánk, mint az eredeti drámában, de a didaxis sajnos lerontja Az öngyilkos fantasztikus gazdagságú textusát. Itt kapunk választ az írásom elején feltett kérdésre: Botos Bálint rendezői motivációja az lehetett, hogy politikai mondandót jelenítsen meg. Nem előzmény nélküli az ilyen vállalkozás: Ascher Tamás kaposvári vagy Jordán Tamás budapesti rendezése szintén felvállalta ezt, de ők nem sematikus üzenetek beillesztésével operáltak.

Az izgalmas díszlet mellett egy ilyen rövid írásban is külön említést érdemelnek a Bajkó Blanka-Alíz tervezte, konzekvens koncepciót tükröző jelmezek és a Trabalka Cecília által szerzett zenei betétek is.

Mindenekelőtt a színművészek remek alakításainak köszönhető, hogy a dráma eredeti szellemiségét felülíró rendezői koncepció ellenére az előadás jobb színvonalat képvisel az átlagosnál. Ha valaki még nem látta, érdemes érte elutazni Nagyváradra.

színház nagyvárad erdman kisvárdai fesztivál 2022
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNyarat idéző kamaratárlat nyílt a Virág Judit Galériában
Következő bejegyzés Örökpanoráma Muzsikáló erdőtől a Mézesvölgyi nyárig a Papageno Klasszikban

Ajánlott Bejegyzések

Bolyki Sára – fotó: Bolyki Marci
Trilla

Bolyki Sára: „Az éneklés olyan helyeken is átrezget, amikről nem is tudtam, hogy vannak”

2022. augusztus 16.4 perc olvasás
Pierre Richard - forrás: Port.hu
Intermezzo

Pierre Richard, a filmek legkétbalkezesebb franciája

2022. augusztus 16.3 perc olvasás
Várdai István és az LFKZ
Kaposfest

Carmen dupla whiskyvel – A Kaposfest harmadik napja

2022. augusztus 16.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Egyfeszt - fotó: Kelemen Kinga Promóció

226 előadó, 800 program, 50 helyszín – Számokban az Egyfeszt, Erdély legfiatalabb fesztiválja

MVM ZENERGIA Promóció

Klasszikusok új köntösben az MVM ZENERGIA színpadán

Sárik Péter - fotó: László F. Csaba Promóció

Sárik Péter: „A trió egy kincs, és én vigyázok rá!”

Miranda Liu - Fotó: Suha Péter Promóció

Miranda Liu: „Inspiráló nemzetközi együttműködéseink vannak”

Kultkikötő Alsóörs - fotó: Lettner Kriszta Promóció

Izgalmas repertoárral vár augusztusban is a Kultkikötő

Zsámbéki Opera Fest Promóció

A klasszikus zene is beköltözik Zsámbékra

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.