• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kreatív Európa történetek Zene

Csúcstechnológiával a kulturális örökségünkért

Szerző: Gida Bettina2022. október 25.
Facebook Twitter E-mail
Spatial Sound Institute - fotó: Georg Schroll
Spatial Sound Institute - fotó: Georg Schroll

A térbeli hangokra specializálódott Spatial Sound Institute (Térbeli Hang Intézet, SSI) az Art Quarter Budapestben működik. Rezidenciaprogramjukon egész évben számos művészt fogadnak a világ minden tájáról, akik az intézetet alapító 4DSOUND legnagyobb négydimenziós hangrendszerével dolgozhatnak a projektjeiken, legyen szó egy installációról, egy zeneműről vagy akár kutatási tevékenységről.

„Minden a holland 4DSOUND céggel kezdődött, amit 2007-ben alapítottak a térbeli hanggal kapcsolatos kutatási és fejlesztési tevékenységekhez” – mesélte a kezdetekről Tessa Nijdam, a 4DSOUND ügyvezetője. A térbeli hang (spatial sound) segítségével a hagyományos, egyirányú hangrendszerekkel (például mono vagy sztereó hangzással) szemben újfajta hangérzékelés, ezzel együtt pedig fokozott felhasználói élmény érhető el. A hang nem egy jól meghatározható irányból érkezik a fülünkbe, hanem „szétterül” a térben, vagy éppen egy térbeli objektumként, „hanghologramként” helyezkedik el körülöttünk. Az ehhez szükséges szoftver kifejlesztésében a 4DSOUND úttörőnek számít.

„2012-ben mutattuk be először a közönségnek egy nagy hanginstalláció formájában Amszterdamban. Néhány évvel később szerettünk volna létrehozni egy intézetet valahol, és a választásunk végül Budapestre esett.”

Az SSI partnerként vesz részt a 2019 szeptemberében kezdődött Sonotomia projektben, amely a projektvezető portugál Pedra Angular szervezet, valamint a spanyol Fundacion Santa Maria de Albarracín közös törekvéséből nőtt ki. Céljuk, hogy megőrizzék a saját, egyedi kulturális örökségüket, mégpedig a közösségükre, városukra jellemző hangok csúcsminőségű rögzítésének és archiválásának segítségével. Olyan partnert kerestek ehhez az első hallásra talán szokatlannak tűnő módszerhez, aki a technológiai megvalósításért felel. Így találtak rá a 4DSOUND-ra, azon belül is a budapesti SSI-re.

„Alentejo Portugália legritkábban lakott, ám földrajzi adottságait és élővilágát tekintve rendkívül gazdag régiója. A Pedra Angular minden évben megrendezi azt a kulturális fesztivált, amelynek célja egyfelől bemutatni, népszerűbbé tenni az Alentejo régió kincseit, másfelől pedig középkori és klasszikus zenei előadásokat hozni a helyiek számára. A spanyolországi Albarracín egy alig több mint 1000 lakossal rendelkező, középkori eredetű település, amely az UNESCO világörökségi listáján is szerepel. Itt a projekt a városi hangok, például a katedrális harangjai zúgásának vagy a macskakövek kopogásának megörökítésére fókuszál”

– mondta el a partnerekről Tessa Nijdam.

Mindkét helyszínen egy-egy rezidenciaprogram alkalmával rögzítik a hangokat – illetve a portugál partner esetében ez a koronavírus-járvány által okozott nehézségek ellenére már meg is történt 2020 szeptemberében – ez volt a projekt első eleme. Innen több irányba is haladhat a megvalósítás. Az egyik opció szerint a Budapestre érkező művészek az Art Quarter Budapest környékén készítenének hangfelvételeket, a városi, ipari környezet vagy éppen a Budapestre jellemző gyógyfürdők hangulatának rögzítésére.

Spatial Sound Institute - fotó: Georg Schroll
Spatial Sound Institute – fotó: Georg Schroll

A másik ötlet az SSI kiemelkedő technológiai adottságaira építve a Portugáliában és Spanyolországban rögzített felvételek utómunkálatait és feldolgozását támogatná. „Nyitva hagyjuk a kérdést, és a művészekre bízzuk, hogy megmondják, nekik mire van szükségük, mi pedig egy digitális platform létrehozásával segítjük őket. Fontosnak tartjuk, hogy ne csak egy alkalommal, a rezidenciaprogram során találkozzanak egymással, hanem maradjon meg a kapcsolat közöttük, hogy együtt dolgozhassanak a kutatásaikon vagy a projektjeik fejlesztésén. Ez a felület erre is lehetőséget adna, ezen felül pedig elérhetővé tehetnénk rajta a Sonotomia során készült alkotásaikat vagy ötleteiket” – számolt be az ügyvezető a remélt folytatásról.

A tervek között szerepel továbbá egy hanginstalláció építése, amelyet a portugáliai fesztiválon és Spanyolországban is bemutathatnak majd. A 4DSOUND által biztosított technikai felszerelések, például speciális fejhallgatók vagy hangfalak segítségével a rezidenciaprogramok lezárulta után, saját otthonaikban dolgozhatnak a művészek a különböző helyszíneken rögzített hangfelvételekkel. Végül pedig egy mindenki számára hozzáférhető, online hangarchívumot is szeretnének létrehozni a partnerek, amely folyamatosan bővülhet más régiók, települések hangfelvételeivel, és így lehetőséget ad a kulturális örökség egy különleges részének megőrzéséhez.

A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg. 

  • A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
  • A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.
térbeli hang spatial sound institute tessa nijdam
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésGoran Bregovićtól Fischer Ádámig – Ízelítő a Müpa jövő évi kínálatából
Következő bejegyzés Pintér Béla és Társulata: Fácántánc – Exkluzív galéria

Ajánlott Bejegyzések

Mozart Planet

Juliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”

2023. január 27.5 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Magyar Zene Házától Veszprémig a Papageno Klasszikban

2023. január 27.2 perc olvasás
Fúvószenekar
Intermezzo

Megvannak az MZE és a Zeneakadémia zeneszerzőversenyének nyertesei

2023. január 27.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.