A térbeli hangokra specializálódott Spatial Sound Institute (Térbeli Hang Intézet, SSI) az Art Quarter Budapestben működik. Rezidenciaprogramjukon egész évben számos művészt fogadnak a világ minden tájáról, akik az intézetet alapító 4DSOUND legnagyobb négydimenziós hangrendszerével dolgozhatnak a projektjeiken, legyen szó egy installációról, egy zeneműről vagy akár kutatási tevékenységről.
„Minden a holland 4DSOUND céggel kezdődött, amit 2007-ben alapítottak a térbeli hanggal kapcsolatos kutatási és fejlesztési tevékenységekhez” – mesélte a kezdetekről Tessa Nijdam, a 4DSOUND ügyvezetője. A térbeli hang (spatial sound) segítségével a hagyományos, egyirányú hangrendszerekkel (például mono vagy sztereó hangzással) szemben újfajta hangérzékelés, ezzel együtt pedig fokozott felhasználói élmény érhető el. A hang nem egy jól meghatározható irányból érkezik a fülünkbe, hanem „szétterül” a térben, vagy éppen egy térbeli objektumként, „hanghologramként” helyezkedik el körülöttünk. Az ehhez szükséges szoftver kifejlesztésében a 4DSOUND úttörőnek számít.
„2012-ben mutattuk be először a közönségnek egy nagy hanginstalláció formájában Amszterdamban. Néhány évvel később szerettünk volna létrehozni egy intézetet valahol, és a választásunk végül Budapestre esett.”
Az SSI partnerként vesz részt a 2019 szeptemberében kezdődött Sonotomia projektben, amely a projektvezető portugál Pedra Angular szervezet, valamint a spanyol Fundacion Santa Maria de Albarracín közös törekvéséből nőtt ki. Céljuk, hogy megőrizzék a saját, egyedi kulturális örökségüket, mégpedig a közösségükre, városukra jellemző hangok csúcsminőségű rögzítésének és archiválásának segítségével. Olyan partnert kerestek ehhez az első hallásra talán szokatlannak tűnő módszerhez, aki a technológiai megvalósításért felel. Így találtak rá a 4DSOUND-ra, azon belül is a budapesti SSI-re.
„Alentejo Portugália legritkábban lakott, ám földrajzi adottságait és élővilágát tekintve rendkívül gazdag régiója. A Pedra Angular minden évben megrendezi azt a kulturális fesztivált, amelynek célja egyfelől bemutatni, népszerűbbé tenni az Alentejo régió kincseit, másfelől pedig középkori és klasszikus zenei előadásokat hozni a helyiek számára. A spanyolországi Albarracín egy alig több mint 1000 lakossal rendelkező, középkori eredetű település, amely az UNESCO világörökségi listáján is szerepel. Itt a projekt a városi hangok, például a katedrális harangjai zúgásának vagy a macskakövek kopogásának megörökítésére fókuszál”
– mondta el a partnerekről Tessa Nijdam.
Mindkét helyszínen egy-egy rezidenciaprogram alkalmával rögzítik a hangokat – illetve a portugál partner esetében ez a koronavírus-járvány által okozott nehézségek ellenére már meg is történt 2020 szeptemberében – ez volt a projekt első eleme. Innen több irányba is haladhat a megvalósítás. Az egyik opció szerint a Budapestre érkező művészek az Art Quarter Budapest környékén készítenének hangfelvételeket, a városi, ipari környezet vagy éppen a Budapestre jellemző gyógyfürdők hangulatának rögzítésére.
A másik ötlet az SSI kiemelkedő technológiai adottságaira építve a Portugáliában és Spanyolországban rögzített felvételek utómunkálatait és feldolgozását támogatná. „Nyitva hagyjuk a kérdést, és a művészekre bízzuk, hogy megmondják, nekik mire van szükségük, mi pedig egy digitális platform létrehozásával segítjük őket. Fontosnak tartjuk, hogy ne csak egy alkalommal, a rezidenciaprogram során találkozzanak egymással, hanem maradjon meg a kapcsolat közöttük, hogy együtt dolgozhassanak a kutatásaikon vagy a projektjeik fejlesztésén. Ez a felület erre is lehetőséget adna, ezen felül pedig elérhetővé tehetnénk rajta a Sonotomia során készült alkotásaikat vagy ötleteiket” – számolt be az ügyvezető a remélt folytatásról.
A tervek között szerepel továbbá egy hanginstalláció építése, amelyet a portugáliai fesztiválon és Spanyolországban is bemutathatnak majd. A 4DSOUND által biztosított technikai felszerelések, például speciális fejhallgatók vagy hangfalak segítségével a rezidenciaprogramok lezárulta után, saját otthonaikban dolgozhatnak a művészek a különböző helyszíneken rögzített hangfelvételekkel. Végül pedig egy mindenki számára hozzáférhető, online hangarchívumot is szeretnének létrehozni a partnerek, amely folyamatosan bővülhet más régiók, települések hangfelvételeivel, és így lehetőséget ad a kulturális örökség egy különleges részének megőrzéséhez.
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.