A madridi Prado Múzeumban a spanyol festők alkotásait nézegetve a látogatóban aligha merül fel, hogy bármelyikük is egy magyar műgyűjtő kollekcióját gazdagította volna. A 20. század első évtizedeiben nemzetközi hírű műgyűjtőkét ismert Nemes Marcell néhai gyűjteményének darabjaiból a budapesti Szépművészeti Múzeum számos értékes festményt őriz, de a spanyol fővárosba is jutott belőlük, méghozzá olykor igen izgalmas körülmények között.
A kiváló műgyűjtő
Nemes Marcell (1866-1930) szén-és faárukereskedőként, majd bányatulajdonosként szerzett vagyont, de igazi szenvedélye mintegy negyed évszázadon keresztül a műgyűjtés volt. A görög származású spanyol festő, El Greco legjelentősebb korabeli gyűjtőjeként tartották számon, ugyanakkor gyűjteményében régi és kortárs, külföldi és magyar mesterek is szerepeltek.
A megvásárolt alkotások nagyon különböző ideig maradtak a tulajdonában, egyeseken hamar túladott, másokat különböző közgyűjteményeknek ajándékozott, néhány festményt pedig évekig, sőt évtizedekig megőrzött. A Szépművészeti Múzeum több, tőle származó El Greco-festményt őriz és az ő nagyvalúságának köszönhető, hogy a Mányoki Ádám II. Rákóczi Ferencet ábrázoló portréja hazakerült külföldről. A magyar kultúráért tett erőfeszítéseinek elismeréséért még 1910-ben nemesi címet kapott.
A nagyvonalú ajándék
Nemes Marcell 1912-ben vásárolta meg azt a festményt, amely a spanyol történelem egyik dicsőséges mozzanatát ábrázolja, a győzelmet, amikor Santa Cruz márki felszabadítja Genovát a francia seregek támadásától. A nagyméretű vásznat a valladolidi származású spanyol festő, Antonio de Pereda y Salgado alkotta 1634-35-ben és eredetileg annak a festménysorozat részét képezte, amelyhez Velázquez kiemelkedő kompozíciója, a Berda átadása is tartozott.
A képegyüttes a Buen Retiro palota Királyi Szalonjában kapott helyet, de Pereda festményét a napóleoni csapatok visszavonulásakor egy francia tábornok magával vitte. Egy ideig nyoma is veszett, később Londonban bukkant fel, majd visszakerült Franciaországba, ahol Nemes Marcell egy műkereskedőtől jutott hozzá. A kiemelt jelentőségű képet Nemes még a vásárlás évében a madridi Prado Múzeumnak ajándékozta, aminek köszönhetően XIII. Alfonz király a spanyol „Katolikus Izabella rend középkeresztjét a csillaggal” adományozta a gyűjtőnek. Az impozáns, 290 x 370 cm méretű vászon ma a Prado Múzeumban található abban a teremben, ahol Velázquez már említett festménye, a Breda átadása is megcsodálható.
Egy kis baki
Nemes Marcell alig egy évvel később egy újabb, eltűntnek hitt festmény miatt került kapcsolatba a spanyol állammal, ezúttal azonban jóval kellemetlenebb körülmények között. A műgyűjtő az anyagi nehézségei miatt 1913-ban kénytelen volt elárverezni a kollekciója egyes darabjait. Az aukcióra bocsátott művek között szerepelt az akkori Greco-kollekció jópár darabja, jelentős modern francia festmények és a kiváló spanyol festő, Francisco de Goya y Lucientes egyik, játszó gyerekeket ábrázoló alkotása is. A képben azonban az akkori párizsi spanyol nagykövet felismerte azt az „elveszettnek” vélt alkotást, amelynek tisztázatlan körülmények között kelt lába Spanyolországban mintegy fél évszázaddal azelőtt.
A Játszó gyerekek (Las gigantillas) című kompozíció 1791-92 ben IV. Károly spanyol király megbízásából készült egy falikárpithoz, amely valószínűleg a San Lorenzo de Escoriál palota királyi dolgozószobáját volt hivatott díszíteni. Az önmagában is értékes olajfestményt sokáig a Királyi Gobelinkészítő Műhelyben, majd a királyi palotában őrizték, de 1869-ben nyoma veszett több másik Goya-képpel együtt. Nemes Marcell erről mit sem tudva, jóhiszeműen vásárolta meg a képet Párizsban egy Wagram nevű herceg gyűjteményéből 1911-ben. A mű ugyan elkelt az 1913-as árverésen, de az új tulajdonos XIII. Alfonz királynak ajándékozta, így az végül visszakerült Madridba és ma is megtekinthető a Prado Múzeum kiállításában.
Egy El Greco hazatérése
Nemes Marcell egyik El Greco-festménye még nagyobb kerülő úton került vissza hazájába. A Szeplőtelen fogantatás (1608-1614) című olajfestmény mintegy húsz éven keresztül gazdagította Nemes gyűjteményét egészen 1928-ig, amikor Amszterdamban kalapács alá került egy árverésen. A következő évtől báró Heinrich Thyssen-Bornemisza gyűjteményében találjuk, aki ekkoriban már egy ideje Hollandiában élt családjával. A festmény szerepelt a Thyssen-Bornemisza gyűjtemény első, 1930-ban rendezett müncheni kiállításán is és onnantól kezdve az összes további gyűjtemény katalógus megemlíti. A Szeplőtelen fogantatást több mint fél évszázadig őrizték a család luganói Villa Favoritájában, végül a kilencvenes évek elején került vissza spanyol földre, amikor a báró fia és örököse, Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza báró Madridba költöztette a kollekcióját, ahol a róla elnevezett Thyssen-Bornemisza Múzeumban kapott helyet. Habár a nyolcvanas években egy vándorkiállítás részeként a Szeplőtelen fogantatás bejárta a fél Szovjetuniót, Magyarországra soha többé nem tért vissza. A festmény jelenleg nincs kiállítva, de a gyűjteményi ismertetőben böngészve tüzetesen szemügyre vehetjük.
A gyűjtemény szétesése
Nemes Marcell a műtárgyávárlásait sok esetben kölcsönökből és banki hitelekből finanszírozta, ami gyakran okozott nála anyagi bizonytalanságot. Ennek ellenére, amikor 1920-ban Münchenbe költözött, a korábbiaknál is fényűzőbb életet élt. 1930-ban állítólag már a gyűjteménye elárverezését és a visszavonulást tervezte, amikor hosszas betegeskedés után elhunyt – hatalmas tartozásokat hagyva maga után. Jánoshalmi Nemes Marcellt a nemzet halottjának nyilvánították és a temetési szertartás során a Szépművészeti Múzeumban felravatalozott holttestét hatlovas hintón szállították a kerepesi úti temetőbe, ahol a főváros által adományozott díszsírhelyben helyezték örök nyugalomra. A végrendeletének megfelelően ingó és ingatlan vagyonát is értékesítették, régi külföldi mesterekből álló anyagát Münchenben, magyar festményeit Budapesten árverezték el, így a kollekciója szétszóródott.
A legendás műgyűjtőnek 2011-12-ben a Szépművészeti Múzeum állított emléket El Grecótól Rippl-Rónaiig. Nemes Marcell, a mecénás műgyűjtő című kiállításával, melynek katalógusa átfogóan mutatja be Nemes életét, munkásságát és széleskörű műpártoló tevékenységét.