• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
A magyar fuvolázás története

Egy meghatározó workshop története – Susan Milan Kecskeméten

Szerző: Papageno2023. január 19.
Facebook Twitter E-mail
Susan Milan - forrás: a művész hivatalos oldala
Susan Milan harminc évvel ezelőtti magyarországi látogatása kapcsán a Fuvolaszó 1993/3 számában jelent meg cikk Szilágyi Szabolcs tollából.
Az augusztus eleji Hindhead School of Musicban megrendezett mesterkurzus egyike a művésznő állandó kurzusainak Angliában. A másiknak a West Dean College ad otthont április folyamán. Mivel a Fuvolaszó olvasói már találkozhattak a művésznővel egy interjú során, amelyben saját elmondásában  ismerhettük meg pályájának alakulását, ezúttal csak két információt szeretnék leírni vele kapcsolatban. Egyrészt Miss MIlan egy romantikus sorozatot publikál a Boosey and Hawkes kiadónál, másrészt lemezei a Chandos lemeztársaság gondozásában jelennek meg.
Hindhead, ez a kis angol falu Londontól délkeletre található, innen (a) Hindhead School of Music jó mérföldre helyezkedik el egy csodálatoserdős vidéken. A zeneiskola bentlakásos, saját  konyhával rendelkezik, emellett van itt úszómedence, és az elmaradhatatlan “angol park”. Mondhatni ideális környezet egy mesterkurzus számára.
A mintegy 30 résztvevő összetétele igen változatos volt mind életkor, mind pedig hovatartozás tekintetében. A kurzusra érkezettek között voltak Németországból, Olaszországból, Lichtensteinből, Amerikából, Japánból, Szingapúrból, és természetesen az Egyesült Királyságból. Ms Milan a résztvevőket három csoportba osztotta az életkor és a hozott anyag figyelembe vételével. A kurzus anyagából választott darabokat ugyanis már a jelentkezési lapra fel kellett írni.
A tanítás órarend szerint folyt, amelyben közös órák, és a három szekció különórái szerepeltek. A mindhárom csoport számára ajánlott délelőtti és délutáni óra befújással kezdődött. Ezeken a foglalkozásokon Ms Milan Moyse-gyakorlatokat mutatott és ennek kapcsán igen sok gondolat hangzott el a fuvolisták alapvető paramétereiről, mint a levegővétel, hangképzés vagy az artikuláció. A gyakorlatok dúr és moll skálák, hármashangzat-felbontások, arpeggiok szimpla és dupla nyelvütéssel. A tanárnő a kromatikus skála állandó napirenden tartásával a koncentráció, valamint a tudatos kontrollálás elengedhetetlenségére hívta fel a figyelmet.
A befújás után kezdetét vette a napi hat és fél órás tanítás. Az első körben minden résztvevő – az amatőrök is – játéklehetőséghez jutott. Legfőképp az angol fuvolások jelentettek érdekességet számomra, mivel ez az iskola nálunk kevéssé ismert. Szembetűnő volt, hogy a többség, – mi úgy mondanánk “befordítva” tartja a hangszert, egyébként így fuvolázik Ms Milan is. Azonban úgy  fogalmaznék inkább, hogy a befúvó és szájnyílás szinte “szembe(n)” van egymással, és ezzel igen tömör hangszín szólaltatható meg.
Volt alkalmam átlapozni az Angol Királyi Főiskola tantervét is. Ebben jó angol szokás szerint igen komoly szabályok vannak lefektetve. A különböző szintű vizsgák – összesen nyolcat tartalmazott a füzet – meglehetősen kötöttek. Nemcsak a különböző skálák vannak előírva, hanem az előadási darabokat is meghatározott a, b, c, csoportokból választhatják ki a vizsgázók. Örömmel töltött el, hogy ezekben magyar szerző művei is szerepelnek. A mi szakiskolásaink(kal, vagy) a főiskolai felvétel előtt álló (felvételizőkkel egyidős) angol fuvolások igen magas színvonalon játszották a Honegger: Kecsketáncot, Fauré: Fantáziát, a Poulenc, Hindemith, Martinu, Prokofjev vagy a Reinecke: Undine szonátát. Utóbbi egyébként szerepel Ms Milan romantikus kottasorozatában, ennek publikációját a British Museumban őrzött eredeti példány alapján adta közre. Mindezek mellett az egy hét folyamán a színpadra és analizálásra került még számos mű a fuvolairodalom legszámontartottabjai közül.
Érdekes és tanulságos volt végighallgatni mindhárom szekció foglalkozásait, hiszen minden generáció a korának megfelelő instrukciókból kapott a legtöbbet. A tanárnő igen hasznos zenei és technikai tanácsokkal látta el a fiatalabb fuvolásokat, amelyek megfelelő perspektívákat vetítettek számukra. Azonban minden instrukciónál és szónál többet jelentett, amikor a művésznő a “fuvolával magyarázott”.
Susan Milan individuális, szuggesztív játéka mindenképpen magával ragadta a résztvevőket, s ha nem is “sablonos új lenyomat” keletkezett, a művésznő ideáinak zenében való megnyílvánulása hatott a diákok zenei koncepciójára, kreativitására. Egy-egy darab kapcsán, amely többször előkerült, a tanárnő interpretációiban elénk vetítette annak a lehetőségét, hogy ugyanaz a frázis más aspektusban is értelmezhető. Ebben nagy segítségére volt Roy Stratford kiváló zongorista. Ő egyébként MIss MIlan állandó partnere kurzusai alkalmával.
Az igen magas színvonalú szakmai továbbképzésen és a családias hangulatú atmoszféra megteremtésén túl még további élményekkel kedveskedett a szervezőség. A kurzus folyamán illusztris vendégek fordultak meg a zeneiskolában. Vendégünk volt Mr. Oaxley, londoni fuvolakészítő, aki a fuvolafejekre specializálta magát, valamint Albert Cooper, a tanárnő régi jó barátja, ő érdekes élménybeszámolót és előadást tartott életéről és terveiről. Ezen kívül a londoni Top Wind cég is ellátogatott Hindheadbe – ezúton is köszönet az ösztöndíjért – és hangszerekkel, fuvolafejekkel, kottákkal, lemezekkel, tartozékokkal árasztották el a kurzus résztvevőit. De talán a legforróbb hangulatú estét Ray Swinfield zenekara szolgáltatta. Mr. Swinfiel és barátai jazzkoncertje igazi élményt jelentett. Érdekesség, hogy a jazz egyre nagyobb teret hódít a fuvolások körében. Talán ennek a jegyében fogant, hogy az Ausztrál Társaság a közelmúltban a jazz és a fuvola új kapcsolatának szentelt majd egy egész számot.
És végül engedtessék meg egy szubjektív gondolat. Szembetűnő volt az amatőrizmus nyugati értelmezésének mibenléte. Bár itthon is vannak konvenciók, de a gyakorlatba való átültetés ténye már szinte mint  puszta  frázis értékelhető (vagy értékelhetetlen). Egyszóval: valóban megteremti e a zeneiskola a zene felé igénnyel forduló társadalmi réteget?
Mert felejtsük el, hogy a nyugaton élő polgár pénztárcája mindig tele -, s pusztán úri kedve viszi el egy mesterkurzusra. Találkoztam amatőrrel, aki igen sok magyar fuvolást megszégyenítő tudással rendelkezett. S nem egy közülük a kurzus aktív résztvevőjeként is számot adott  tudásáról. Azt hiszem,  itt többről van szó, mint hobbiról. S ilyen társadalmi réteg valóban széleskörűen piacit értéket tud biztosítani a művészet számára.
Nagy öröm számomra, hogy Susan Milan 1994 februárjában Kecskemét, és a Magyar Fuvolás Társaság vendége lesz.
fuvola kecskemét susan milan
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésVárják a jelentkezéseket a IV. Fuvola Mesterkurzus Budapestre
Következő bejegyzés A hazai popzene hőskorát mutatja be a Zene Háza új kiállítása

Ajánlott Bejegyzések

A magyar fuvolázás története

Egy fuvolakultúra és egy könyv fejlődéstörténete

2023. február 19.3 perc olvasás
JM blog

Várják a jelentkezéseket a IV. Fuvola Mesterkurzus Budapestre

2023. január 19.1 perc olvasás
A magyar fuvolázás története

„Tévhiteket akartunk tisztázni” – Szilágyi Szabolcs és Czeloth-Csetényi Gyula a magyar fuvolázás történetéről

2022. december 20.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.