Lovász Irén jeles néprajzkutató, aki énekesként sokoldalú előadó, zenei fókuszában mégis egy jól meghatározható irány szerepel, amelyet az idén kiteljesedett Gyógyító hangok című négyrészes lemezsorozata képvisel. A széria nemzeti hagyományban gyökerező esszenciális záródarabját az album nagynevű vendégművészeivel, köztük a fő alkotótárssal, Дevával kiegészülve mutatja be október 8-án élőben az énekesnő.
A zene gyógyító hatása régóta ismert, a kifejezetten gyógyítónak szánt zene pedig még nagyobb hatásfokkal ér el jótékony eredményt, de Lovász Irén Gyógyító hangok elnevezésű lemezsorozata különösen erős példa minderre. A 2006-ban elindított ciklus az Égi hang (2006), a Belső hang (2007) és a Női hang (2017) című albumok után a 2023 áprilisában megjelent Gyógyító hanggal vált teljessé.
„A négyrészes lemezsorozat befejező darabja, záró tétele a Gyógyító Hang című lemez. Összefoglalása, esszenciája ez mindannak, amit a nemzeti hagyományban gyökerező, anyanyelven mondott népdaléneklés gyógyító szerepéről és kortárs felhasználásáról gondolok” — mondja a kiadványról Lovász Irén. Az új dalok megformálásában és előadásában a hazai elektronikus, folktronikás zenei életbe pillanatok alatt berobbant Дeva volt a fő segítőtárs, de az album további közreműködőinek névsora is parádés: Lukács Miklós, Horváth Kornél, Lantos Zoltán, Ágoston Béla, Mizsei Zoltán, Pintér Ágnes — ők mind ott lesznek a lemezbemutatón a színpadon,Keönch László Farkassal egyetemben.
Lovász Irén célja egyértelmű legújabb kiadványával: „a lemezen megszólaló húros hangszerek, a magyar cimbalom, az indiai hegedű és a kishárfa lelkünk húrjaival együtt zengenek. Csakúgy, mint a legősibb hangszer, az emberi hang és a dob. A Gyógyító Hang című lemez célja, hogy a magyar néphagyományban fellelhető ősi segítő, gyógyító erőt felidézze, felszínre hozza, és a mai magyar emberek számára is használható módon elérhetővé tegye mindannyiunk egészségére!”
A nyolcvanas évek közepén táncháztalálkozós és Téka-lemezeken feltűnt énekes persze már ezelőtt is sokat tett a zenehallgatók gyógyulásáért, a Hortobágyi Lászlóval közös kilencvenes évekbeli különleges lemezek (Világfa — 1995, Rosebuds in a Stoneyard — 1996) különösen jelentősek e téren, de a Makám zenekar kötelékében eltöltött évek, vagy a szólólemezek mellett megjelent sokféle népzenei, világzenei projekt (Teagrass, e-jam, Lőrinszky Attilával közös munka) is mind ezt hangsúlyozza. Időhíd az ősanyák megidézett hangjaitól a Дeva által képviselt jövőig — Lovász Irén nagyon is jelenvaló lényén keresztül.