Mely képességek alapján ítél meg Ön egy énekest? Mi számít? A tiszta intonáció? Az érthető és kifejező szövegmondás? Az egyedi hangszín? A szereppel való teljes azonosulás, a lehengerlő színpadi jelenlét, a muzikalitás? Netán a sokoldalúság? Jonas Kaufmann közönségének nem kell választania, hiszen ő az a valószerűtlen és ritkán születő operai jelenség, akinek erényei közül aligha tudnánk egyet kiemelni az igazságtalanság vádja nélkül — minden területen a legmagasabb mércét képviseli.
Október 15-i áriaestjén ráadásul nemcsak a különböző énekesi képességek hívei köthetnek — legalábbis átmeneti — békét a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, hanem veristák és mitologisták, Verdi-hívek és wagneriánusok is karöltve élvezhetik a sztártenor áriaprodukcióit. A Ponchielli- és Leoncavallo-operarészletekkel gazdagított műsor Kaufmann sokoldalúságáról nyújt tanúbizonyságot, arra emlékeztetve: még a konvenciókhoz oly erősen ragaszkodó operavilágban is lehet, sőt szükséges felülemelkedni a merev kategóriákon, megtalálni az egyéni hangot, és bátran felvállalni az univerzalitást.
Mert túl azon, hogy Kaufmann nem hagyja magát beszorítani egyetlen szerepkörbe — három évszázad számos stílusirányzatának zenéjét énekli az operaszínpadokon —, lenyűgöző természetességgel, otthonossággal és professzionalizmussal tolmácsol oratóriumokat, dalokat, sőt operetteket is. Ráadásul a szélesebb közönség számára is vonzerőt jelent közvetlen kisugárzása, őszintén átélt előadásmódja és a populáris darabokat felvonultató karácsonyi lemezéhez hasonló népszerű vállalkozásai. A nyitottság és a széles körű tapasztalat ott rejlik minden egyes hangban, amely az összetéveszthetetlen, sötét színű, mégis hősiesen acélos orgánumon megszólal.
Új felfedezés reményében is érdemes tehát jelen lenni ezen az esten, az elkötelezett rajongók pedig a program nyomán felidézhetik az énekes pályájának mérföldköveit, nem múló fénnyel ragyogó pillanatait. Például a 2010-es Bayreuthi Ünnepi Játékokon való debütálást Lohengrin szerepében, Daniel Barenboim vezényletével, Hans Neuenfels rendezésében. Vagy a londoni Royal Opera 2019-es A végzet hatalma-produkcióját, amelyben Anna Netrebko és Ludovic Tézier volt Kaufmann partnere. De eszünkbe juthat a Salzburgi Ünnepi Játékok sikerelőadásából készült 2015-ös Bajazzók-felvétel is, majd erről további világszínvonalú DVD-k és hanglemezkiadványok sora. A számtalan sikeres koncert, előadás és felvétel jelentős részében egy hűséges barát, a kiváló Jochen Rieder karmester volt Kaufmann zenei támasza. Az irányítás most is az ő kezében lesz a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén — bátran érkezhetünk a legmagasabb elvárásokkal.