Az Osztrák-Magyar Monarchia legnépszerűbb komponistáját, Goldmark Károlyt (1830-1915) napjainkban leginkább első operájáról, a Sába királynőjéről ismerjük, erről a műről lesz szó a mai epizódban.
A négyfelvonásos, ószövetségi témát feldolgozó operát tekinthetjük a zenei szecesszió bécsi előfutárának (ugyan, többen megkérdőjelezik, hogy beszélhetünk-e ilyesmiről a zenében, de ha meghallgatjuk ezt az operát és hozzá képzeljük a pazar díszletet, megbizonyosodhatunk róla, hogy beszélhetünk.) A későromantikus darabot átjárja az érzéki szenvedély, mely az egész opera alapkaraktere.
Goldmark élete küzdelmekben és fordulatokban gazdag, a szegény zsidó családból származó, majd világhírnévre szert tett muzsikus életéről külön fejezeteket lehetne megtölteni. 1867 és 1872 között írta meg a Sába királynőjét, melyet csak nagy viszontagságok után – és Liszt Ferenc pártfogásával – sikerült színpadra állítani a Bécsi Operaházban, egy évvel később pedig Budapesten. Az opera szempillantás alatt hatalmas siker lett, a világ összes nagy operaházában játszották Szentpétervártól New Yorkon át Buenos Airesig. Az opuszt Magyarországon legutóbb a szerző halálának 100. évfordulóján, 2015-ben mutatta be a Magyar Állami Operaház.
Hallgassuk meg az opera híres nyitányát, a Magyar Állami Operaház élén FIscher Ádám: