• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
NFZ 100 Zene Címlap

Három zenész, három korszak, egy közös szellemiség – Beszélgetés az NFZ művészeivel

Szerző: Mesterházi Gábor2023. június 15.
Facebook Twitter E-mail
Szabó Krisztina, Németh József és Miczki Rita
Szabó Krisztina, Németh József és Miczki Rita (balról jobbra) - fotó: Csibi Szilvia

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar századik évfordulója alkalmából indított sorozatnak mi lehetne méltóbb befejezése, mint megszólítani magát a zenekart, legalábbis három meghatározó tagját? Németh József – becenevén Csuri – 1979-ben, még a Ferencsik-éra végén kezdett, Szabó Krisztina Kobayashi Ken-Ichiro alatt vált a zenekar tagjává, Miczki Rita pedig „Kocsis-gyerek”. A kérdés, amit fel kellene tennem nekik, elvileg ugyanaz, mint amit a sorozat többi tagjának: hogy mi volt a legnagyobb zenei élménye, de ez nagyjából olyan, mintha az agysebésztől kérdeznénk, melyik a legemlékezetesebb műtétje, a magyartanártól, melyik volt a kedvenc órája. Így hát beszélgettünk arról, hogyan kerültek a zenekarhoz, hogyan illeszkedtek be, melyik vezetőnek milyen jellemzői voltak – de végül mégis elő-előjött egy-egy vallomás. Elvégre a zenész is ember.

CSURI: 1979 óta vagyok zenekari tag, de Ferencsikkel keveset dolgoztam. Amikor véglegesítettek, az már 1982-ben volt. Ferencsiket utoljára egy németországi turnén láttam, de már az első koncert előtt hazament, mert nem érezte jól magát. Előtte, még karácsonykor volt egy Fantasztikus szimfónia, melyben játszottam, és utóbb ez lemezen is megjelent – mert ez volt az utolsó koncertje. 

Ennél személyesebb emlékem róla, hogy zöldfülű koromban Bartók Concertóját játszottuk. S bár nem szeretett próbálni („nem próbazenekar vagyunk, hanem hangversenyzenekar”), valahogy azokat a részeket vette végig, ahol nekem, második klarinétnak fontos szerepem van, ám nem szólt hozzám – én személyesen nem is beszéltem vele. Olyan instrukciói voltak, hogy például ahol két klarinét együtt mozog, ott az „első vezet”. Vagy a Till Eulenspiegelben, ahol az Esz-klarinét eléggé szólisztikus szerephez jut az akasztófa-jelenetben, azt mondta, hogy „az akasztására senki sem siet”. Kobayashi viszont kedvelt minket, minden japán turnén egy estét rászánt a klarinétszólamra. Leült velünk egy sörözésre, vagy a szobájába rendelt valamit nekünk. 

Ide kapcsolódik:
„A jó kéz szerencsés adottság csupán" - Ferencsik Jánosra emlékezünk

KRISZTA: Az én szüleim zenészek, a nagyszüleim próbajáték-apróhirdetéseket néztek egyfolytában. „Az ÁHZ 2. hegedű kisegítő munkakörbe keres hegedűst” – igaz, csak ötödéves voltam, de rábeszéltek, hogy próbáljam meg. A Vörösmarty téren sikerült a próbajáték. Mélyvíz volt a javából. Kész produkciókba ültem be, a környezetem már ezerszer végigjátszott minden darabot. Öt év, mire megforog a repertoár, de inkább tíz, mire a zenekari játék otthonossá válik. Amikor két évre rá diplomáztam, Pallagi tanár úr, aki tanított a Zeneakadémián, és korábban koncertmester volt, kiemelte, hogy akit felvesznek zenekarba, annak romlik a tudása, ám nálam ezt fordítva látja. Szerintem a zenekar rendbe tesz dolgokat, olyan, mint egy nagy kamarázás. 

RITA: Én a Kobayashi-koncerteken nőttem fel, így már akadémista koromban kapcsolódtam a zenekarhoz. Én is zenész családból jövök. Mindig ott ültem a kakasülő első sorában. Kobayashi zenekarának hangzásvilága ragadott meg, és elhatároztam: én innen szeretnék nyugdíjba menni. A Zenekar című újságban jelent meg a kiírás, de megsúgták, fiúkat várnak. Nagyon tudatosan készültem a próbajátékra, „kocsiszolisan” játszottam, mert édesanyám a MÁV Zenekarban többször játszott vele. De mikor bekerültem, nagyon tartottam a zenekartól: szemben ültek velem a zeneakadémiai tanáraim, magázódtunk, mert például Bársony tanár úr sose tegezett volna le egy hölgyet… A zenekarral diplomáztam 1999-ben, mert akkor már egy éve itt játszottam. De itt olyanokat tanultam, amit előtte senki sem tanított. 

CSURI: Kobayashival is volt nagyon sok nagy élményem, de ott az ő kisugárzása, a jelenléte dominált: minden darabból bombasikert tudott csinálni. Divat volt őt kicsit trágyadombozni, mert nem mindent európai stílusban vezényelt, voltak egyénieskedő megoldásai, ezzel együtt nagyszerű volt. Az is igaz, hogy a vége fele már nem próbált, de amikor idekerült, akkor még tudott műhelymunkát végezni. Később a kulturális vezetés megnyilvánulásaiból érezhette, hogy neki itt nincs terepe. 

KRISZTA: Az volt vele a probléma, hogy nagyjából tíz darabot szeretett játszani, azokat forgatta. Az viszont mindig friss és ütős volt. Én nem játszottam annyi „régi, nagy” karmesterrel, mint Csuri, de számomra Kobayashi a legtisztább kezű karmester a pályafutásom alatt. Azt a japán effektualitást, az időkkel való játékot mesteri szintre vitte, de a kényelme, lustasága, racionalitása ugyanazt a 10–15 darabot forgatta. Viszont megtöltötte vele az összes termet, a közönség állva tapsolt.

RITA: Mi a kakason majd leestünk az első sorból, úgy tapsoltunk. Én azért vagyok ebben a zenekarban, mert őt hallottam vezényelni. Csodálatos mozdulatai voltak – ha a hárfának egyetlen hangja volt, azt úgy intette be, hogy az is emlékezetes maradt. 

CSURI: A Kobaknál nem volt kérdés, hogy indít el valamit. A mai karmesterek között sokszor a nagy művészkedésben egy darab alig tud elindulni, valahogy bebizonytalankodjuk magunkat… 

KRISZTA: Mi mind a hárman még a régi zenekarba jöttünk. Az volt a különbség 1999-2000 előtt, hogy ha valaki nyugdíjba ment, akkor érkezett a helyére egy fiatal. Érezhetetlen volt a változás, mert egy ember könnyen idomul, és igyekszik is. A 2000-es években negyven ember ment el egyszerre. 

CSURI: Ez nemcsak egy új zenekar lett így, de minket, maradókat is megviselt. Bűntudatunk volt, hogy maradtunk azokkal szemben, akiket esetleg igazságtalanul dobtak ki. Szakmailag nagyszerű muzsikusok vannak köztük.

KRISZTA: Az újak nem értik Kobayashit, a keze járását. Ő keveset próbál, de az új csapattal ez tényleg túl kevés. Most voltunk japán turnén vele, nagyon nagy ajándék volt a részéről, hogy ezt a hat koncertet fölépítette. Az első próbán kemény volt, de mindenki megrázta magát. A próbálós, régi nagy karmestert ismerhették meg az újak is. Számomra ez csodálatos ívet ad az ő jelenlétének. Lehet, hogy lesz folytatás, de egy 83 éves embernél ezt nem lehet tudni.

***

KRISZTA: Kocsis minden egyes próbáján hallottam valami újat, mindennap tanultam valamit. 

RITA: Megtanított felkészülni, a precizitásra, a fegyelemre.

CSURI: Felkészülten jöttünk az első próbára. Diktátor volt, és nem mindenki bírta a stílusát. Pontosan lehetett tudni, mikor lehet visszaválaszolni neki, mikor nem. Néha járok más zenekaroknál kisegítőként, és csodálkozom, mennyire nincs fegyelem… Zoli alatt nagy kussban voltunk.

RITA: Bennem az maradt meg, hogy egyetlen dologgal tudom felvértezni magam: az anyagtudással. És ehhez hozzátette, amit csak ő tudott. Hazamentem, bekapcsoltam a metronómot, a második próbára összerázódott a zene. 

CSURI: Nem volt jó pedagógus, mert bántott, ha valami nem ment jól. Ha felkészült voltál, nem tudott beléd kötni. 

RITA: De tudott segíteni is. Zöldfülűként első pultban ültem, egyik napról a másikra kellett tanulni, nem voltam a helyzet magaslatán, de kaptam tőle egy mondatot: „de a sebesség megvan”. Akkor másnapra szívesebben, könnyebben tökéletesítettem. 

Kedves emlékem a Próbatermi vendégséghez kapcsolódik. A szüleim valahogy nem találtak fel a 6. emeletre, én meg izgultam, hol vannak. Egyszer csak mellém áll a Zoli, „mi van, izgulsz? Félsz, hogy rossz hangot játszol. Ott is hang van!” Ilyen tőle próbán elképzelhetetlen volt, de ott átérezte a helyzetünket. Amúgy sokszor meg kellett neki felelni.

CSURI: Próbatermi vendégségen csináltuk a Strauss Fúvósszimfóniát, C-klarinétoztam benne, egyszer se volt tökéletes a próbákon. Megkérdezte: „fog ez menni?”. Azon vagyok – aztán persze sikerült a koncerten. Olyan is volt, hogy nem felkért, hogy játsszak a Kaposfesten, hanem közölte mint tényt, hogy én fogom játszani a D-klarinétot Strauss Fúvósszimfóniájában. Mindegy, hogy én akkor nyaralni készültem volna… Nem mondhattam, hogy nem érek rá… 

KRISZTA: Emlékszem egy próbaperiódusra, négy napig próbáltunk, az ötödiken jött a koncert. A negyedik nap végén, amikor eljátszottuk készen a darabot, letette a pálcát: „Látjátok, ha ezen a szinten kezdtük volna négy nappal ezelőtt, akkor hova tudtam volna fejleszteni”. 

CSURI: Hányszor mondta, még egy tíz év, és jó lesz. 

RITA: Nagy mesterem volt. Ahogy a zenében lehetett építkezni, a tudásszintünkben… 

CSURI: Ebben a zenekarban most is olyan emberek vannak szakmailag is, akik közt sokan világszínvonalat képviselnek, maguk miatt is igényesek. Amit játszanak, az jó. Bármelyik zenekarba beférnének.

Ide kapcsolódik:
Zenekartörténet lemezeken – A 100 éves NFZ legikonikusabb felvételei

KRISZTA: Örökségvédelem zajlik. Zoli 19 éven át nyommal vagy nyom nélkül tanított. A magunk szintjén megtanultuk, vagy legalább törekszünk a tökéletesre. Ez a 19 év megerősített bennünket, mi most is a Kocsis zenekara vagyunk. És ez így marad sokáig, mert egy-egy tag megy és jön, és öröklődik a tudás. Ez még 15–20 évig így lehet.

Mindent meg tudott mutatni, ki tudott emelni. Az ő próbáján még egy dimenziót kapott a zene. Volt például a Beethoven-maraton, még a Zeneakadémia bezárása előtt. Egy nap alatt eljátszottuk a kilenc szimfóniát, majd’ megszakadtunk bele. De azokat a próbákat fel kellett volna venni. Ott egy próba jutott egy szimfóniára – intravénásan tolta az információkat. Esszenciális tudást adott nekünk. 

RITA: Mai napig az ő irányelvei szerint gyakorlok. Az igényesség nem múlik el, ezt át tudjuk adni. Például nem mindegy, hogy ülünk – ezt is megtanította, a tettrekész állapotot. Nem „lajkófélixesen”.

CSURI: Nem tudtunk válaszolni, mi volt a legnagyobb élmény. Rengeteg emlékezetes turnéra emlékszem, de én annak örülök, hogy mindig fantasztikus emberekkel voltam körülvéve, emberileg is, de szakmailag is: világszínvonalú muzsikusok ülnek körülöttem most is. Dorátival, Soltival, Mariss Jansonsszal, Gergijevvel játszottam, Richterrel, Riccivel, Ojsztrahhal, Repinnel, a világ legnagyobb szólistáival. Patanét, Gardellit nem is említettem, ott ráadásul remek énekesekkel is játszottunk. Ezek akkora élmények, amit semmi más pálya nem ad. Zoli visszahozta az operákat, Richard Strausst, ugyan majd belegebedtünk, de megérte. Zoli rólunk a hátunk mögött csupa jót mondott, szembe mondjuk sose dicsért. „Ha te nem tudod eljátszani, akkor ki tudja”, mondjuk ez is egyfajta dicséret.

KRISZTA: Ez a zenekar azt adta nekünk, hogy az átlagos, megélhetési zenekari munkából kiemelt bennünket. A vezetőink által és a kiváló zenészkollégáink által. Ha régen egy 36 kockás filmtekercsen egy jó kocka volt, az már jó tekercsnek számított. Néha a zenében is így van, egy-egy pillanat, egy megállás, egy csönd megmarad – én ezeket a csöndeket is gyűjtöm. Ez egy isteni lehetőség az életünkben, ilyen karmesterekkel, ilyen tagokkal, ilyen műsorral. Meg is becsülnek. Mindenkinek van egyéni története. Zoli alatt 19 évig senki se ment nyugdíjba. Ez a tudás pótolhatatlan. A régi zenekarral pedig más volt a jó: egy veretes társasággal megtanulni a szakmát. 

CSURI: Legnagyobb élmény? Nekem az utolsó Kékszakállú (RITA helyesel). Az felülmúlhatatlan. És nem azért, mert az volt Zoli utolsó koncertje. Emellett a Strauss-operák. Aztán vannak régi, nagy karmesterek: Mariss Jansons vagy Christoph von Dohnányi, Tűzmadár, Till, az Erkel Színházban – persze ott én eléggé főszereplő voltam, azért is emlékszem rá szívesen. 

RITA: Nekem a Kékszakállúról az jut eszembe, hogy rengeteget játszottuk, Zoli ígérgette, hogy majd fölvesszük, de még nem tartotta lemezkésznek. Már betéve tudtuk. Én otthon voltam második gyermekemmel, és egy főpróbát végighallgattam. Ott ért egy olyan élmény, hogy nem voltam jelen, történt valami egyszeri és megismételhetetlen. Akkor már ülve vezényelt.

KRISZTA: A Kiscelli Múzeumban? Igen, az feledhetetlen. Lemezre akartuk venni, szeptemberben már próbáltuk pár hétig, de aztán kimaradt 3-4 hét a próbákból. Zolinak már nagyon nagy fájdalmai voltak. De ezt még fölemelte. Szünetben nem ment ki a főpróbáról, úgy fájt a csípője. 

Vagy a Schönberg: Mózes és Áron! Kocsis megírta az utolsó felvonást, befejezte a művet. Na, az számomra hatalmas élmény volt. Hibátlan stílusgyakorlat, sőt jobb, mint Schönberg. Óriási szellemi teljesítményt tettünk hangzóvá. Nagyon nehéz munka volt, de emlékezetes.

Kocsis Zoltán kobajasi kenicsiró nemzeti filharmonikus zenekar nfz100 németh józsef szabó krisztina miczki rita
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésDél-afrikai kortárs zenei fesztiválra kapott meghívást Molnár Viktor
Következő bejegyzés „A Fesztivál Akadémia az életünk: passzió és misszió” – Interjú Kelemen Barnabással és Kokas Katalinnal

Ajánlott Bejegyzések

Lodestar Trio
Magyar Zene Háza

Max Baillie: „Ez az összhatás egyedülálló”

2023. december 7.4 perc olvasás
Virginia State University Gospel Chorale - forrás: Gospel Karácsony
VEB 2023

Hangolódj rá az ünnepekre! – Idén is vár Veszprémben a Gospel Karácsony

2023. december 7.5 perc olvasás
Liszt Ferenc Kamarazenekar - fotó: Kőhidai Szabolcs
Intermezzo

Dupla lemezzel és zenés mesekönyvvel jelentkezik a 60 éves LFKZ

2023. december 7.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

Egy színdarab, két előadás – interjú Kerkay Rita A kék hajú lányról

Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

A kék hajú lány érkezik a Vörösmarty Színházba

Promóció

Tizedik alkalommal rendezik meg a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált

Dimash Qudaibergen - forrás: dimashnews.com Promóció

Rangos szerb díjat nyert Dimash Quidaibergen kazah zenész

(grafika: Forrai Ferenc) Promóció

Megnyitja műtermeit az Artus Stúdió

A Térszínházban bemutatott Svejk előadásból stábja, középen, kalapban Kaj Ádám rendezővel, bal oldalon Bucz Magor zeneszerzővel, jobb oldalon a főszerepet alakító Öller Rolanddal - Déryné Program / Fotó: Érdi Róbert Színház mindenkinek

Kaj Ádám: „Szeretném a Švejket kiragadni ebből a komikus-mitologikus keretből”

Promóció

„Zárójelentés“ – Felejthetetlen filmest Szabó István világhírű rendezővel Bécsben 

Kóczán Péter - fotó: Csigó Gergely Promóció

Kóczán Péter: „Fontos szerepet kap nálunk az ifjúság zenei nevelése”

Medveczky Ádám - fotó: Berecz Valter Promóció

Januárban indul a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-mesterbérlete a Müpában

Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

VEB 2023
Virginia State University Gospel Chorale - forrás: Gospel Karácsony VEB 2023

Hangolódj rá az ünnepekre! – Idén is vár Veszprémben a Gospel Karácsony

Pécsely (részlet) - fotó: Capa Központ / Horváth Katalin Fanni VEB 2023

Veszprémben rendez kiállítást a Capa Központ

Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.