• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Színház Zene

„A művészet a túlélés útja” – Beszámoló az Opera Europa konferenciáról

Szerző: Filip Viktória-Jávorszky György2023. március 3.
Facebook Twitter E-mail
Opera Europa konferencia - fotó: Nagy Attila
Opera Europa konferencia - fotó: Nagy Attila

A színpadon még hangpróba zajlik, de a ruhatárban már gyülekezik a nemzetközi társaság, leginkább angol, de német, olasz, szlovák szavakat is hallani. Sokan rég nem látott ismerősként üdvözlik egymást, majd miután mindenki kikeresi a pulton a maga badge-ét, magához veszi a tájékoztató anyagokat, a vendégek belépnek az Operaház auditóriumába. Mosolyuk ekkor ámulattá alakul. Így kezdődött az Opera Europa háromnapos konferenciája a Magyar Állami Operaházban.

„Fantasztikus ez a terem!” – mondta lenyűgözve Anna Maria Meo, az Opera Europa elnöke, a Teatro Regio di Parma főigazgatója, és szemmel láthatóan neki és a többi résztvevőnek is némi időre volt szükségük ahhoz, hogy befogadják az eléjük táruló látványt, a felújított színházterem minden gyönyörűségét. Előkerültek a telefonok, elkészültek a fotók, a csoportképek, néhány szelfi is, majd Nicholas Payne, az Opera Europa igazgatója a színpadról üdvözölte a résztvevőket, és átadta a szót Ókovács Szilveszternek.

Az OPERA főigazgatója megnyitó beszédében a magyar opera történetéről, Bartók, Kodály, Erkel, Liszt és Mahler örökségéről, az 1500 fős társulatról, a több mint 100 címet tartalmazó repertoárról szólt. Az elmúlt tíz év eredményeiről beszámolva a repertoárcserét, a belső szervezeti struktúra megújítását, a játszóhelyek korszerű igényekhez igazítását, az Eiffel Műhelyház megnyitását és az Operaház felújítását emelte ki. Rávilágított, itt a művészek békében élnek egymással, a dalszínház márciusi megnyitójának egyik műsorszámaként például orosz és ukrán balettművész táncolt együtt.

„Próbáljuk meg segíteni a túlélést, begyógyítani a sebeket, megállítani az öldöklést, teremtsünk békét az operával! A II. világháború idején Kodály Zoltán az Operaház pincéjében komponálta a Missa brevist, melynek bemutatója a ruhatárban volt. A művészet a túlélés útja, melynek érvényesülnie kell a legnehezebb időkben is” – fogalmazott.

Említette továbbá a társulat mumbai-i, dél-koreai, ukrajnai és New York-i turnéját is, és kapcsolódva a konferencia egyik főtémájához, kiemelte: „A gyerekeket nem egyszerűen az opera kezdeteihez kell visszavinni, hanem személyesen kell bevezetni őket a 21. századba. Nem csak kultúrák és generációk, de a különböző történelmi korok közé is hidat kell építenünk. Az opera komplex művészeti forma, melynek az állandóan változó látványon túl mindig van egy univerzális üzenete. A felelősség abban rejlik, hogy segítsünk másoknak felfedezni ezt az üzenetet, megmutatva ezzel az opera igazi lényegét.”

Az Integration & Inclusion (Integrálás és bevonás) című konferenciát az Opera Europa, a kontinens operai ernyőszervezete hirdette meg, a rendezvénynek az Operaház, valamint az Eiffel Műhelyház adott otthont. A 2022. október 20. és 22. között zajló eseménysorozat az oktatás, az utánpótlás- és közönségképzés, a humánerőforrás, valamint a műszaki és produkciós terület képviselői számára kínált szakmai programokat, amelyek egy része a szervezet YouTube-csatornáján is követhető volt.

Nicholas Payne a konferencia meghirdetésekor tartott attól, hogy a hívószavak, az integráció és bevonás absztrakt kifejezései elijeszthetik a résztvevőket, de végül 26 ország csaknem 100 szervezetének közel 200 képviselője vett részt az eseményen. „Egy konferencia próbája az, hogy mit visznek magukkal a résztvevők. Budapesten intenzív párbeszédek, egészséges viták zajlottak, valamint egyfajta rugalmasságot lehetett érezni a mai európai kulturális életet érintő kihívások tekintetében, s mindezt a magyarok meleg vendégszeretete csak tovább segítette” – értékelt Payne.

A témák közt szerepelt a kultúra és politika, az opera népszerűsítése a világban, valamint az oktatás az opera megszerettetéséért is. „A legmegosztóbb téma a kultúra és politika érintkezése volt, néhány nyers példával a szomszédos országokból” – folytatja az igazgató. „A legerősebb egyetértés abban mutatkozott, hogy az oktatást be kell vonni az operatársulatok munkájába, és ennél is nehezebb feladat a zene, az opera és a tánc beépítése az oktatási rendszerbe. Az Eiffel Műhelyház kézzelfogható iránymutatással inspirálhat bennünket.”

Opera Europa konferencia - fotó: Nagy Attila
Opera Europa konferencia – fotó: Nagy Attila

Nem véletlenül került sor éppen itt arra az exkluzív műsorra, amely során a résztvevők betekintést nyerhettek a Magyar Nemzeti Balettintézet és az OPERA Gyermekkarának munkájába. Solymosi Tamás balettigazgató beszámolt a Balettintézet létrejöttének okairól, a kurzusok felépítéséről, az elmúlt hat év eredményeiről. Mondandóját Radina Dace, a Magyar Nemzeti Balettintézet művészeti vezetőjének összeállításában három produkció színesítette: a legkisebb növendékektől egy duettet (Dace / Lyadov: Babák), a nagyobbaktól egy szólót (Petipa / Nijinska / Romanoff / Hertel: A rosszul őrzött lány – Lise-variáció) és egy különleges sztepptáncot láthattunk (Kovács / Csajkovszkij: Hattyúk tava – Kishattyúk tánca).

Mindezek után Hajzer Nikolett gyermekkarvezető a kórus ötvenéves múltjába, valamint bemutatókban (Szőnyi Erzsébet: A makrancos királylány), előadásokban, jótékonysági koncertekben és egyéb rendezvényekben bővelkedő jelenébe avatta be a jelenlévőket. A Gyermekkar előadásában Mozart: Varázsfuvola-tercett, Bartók: Magyar népdalok (Elindultam szép hazámbul; Által mennék én a Tiszán ladikon; Ablakomba, ablakomba; Szánt a babám csireg, csörög) és az Ábécédé (Kodály: Háry János című operájából) volt hallható.

Mindkét művészeti együttes osztatlan sikert aratott, ráadásul a Gyermekkar és a Balettintézet növendékei a János vitézke című, az OPERA műsorán jelenleg is futó, interaktív gyermekelőadásban közösen szerepelnek, amelyet szintén megtekinthettek a konferencia résztvevői, ahogy a Dido & Aeneas-t, a középiskolás osztályoknak – az MVM OperaKaland részeként – meghirdetett produkciót is. Hogy mennyire motiváló a kőbányai épületkomplexum, azt az épületbejárásokon is megtapasztalhatták a vendégek. A 2021 őszén megnyitott művészeti központ funkcióit és műszaki sajátosságait Józsa Anka PhD üzemeltetési igazgató mutatta be az érdeklődőknek.

Az Andrássy úton is gőzerővel zajlottak az események. A felújított és 2022 márciusában átadott Operaház – ahol szintén az üzemeltetési igazgató kalauzolta a vendégeket az épületbejáráson – legalább annyi érdekességet kínált az építészeti megoldásokra érzékeny, technikai munkatársaknak, mint a kőbányai komplexum, és természetesen esti előadások is szerepeltek a munkatervben, mégpedig magyar vonatkozásúak: Erkel Ferenc Bánk bán című operája és a Liszt Ferenc zenéjére készült nagybalett, a Mayerling volt megtekinthető.

Opera Europa konferencia - fotó: Rákossy Péter
Opera Europa konferencia – fotó: Rákossy Péter

A programok gerincét adó kerekasztal beszélgetések közül az opera népszerűsítéséről szólón Almási-Tóth András művészeti igazgató is részt vett. A téma kapcsán az Eiffel Műhelyházat hozta példának, ahol meg kellett találniuk azokat a speciális, színes programokat, azt az operamixet, ami napi szinten vonzza a nézőket. „Sok új, nyitott látogatót szereztünk az elmúlt hónapokban, ezért sajnálatos, hogy gazdasági okok miatt az ide meghirdetett felnőtt előadások ebben az évadban elmaradnak, de a gyerekprogramokat meg tudjuk tartani” – világított rá a művészeti igazgató.

A Medgyaszay teremben tartott kerekasztalbeszélgetéseken rendre felmerült a kérdés, milyen a kulturális élet a háború árnyékában? Galyna Grygorenko, az ukrán kulturális és információpolitikai miniszterhelyettes elmondta, tükörként szolgál számunkra, hogy melyik előadásra mennek el az emberek, és melyikre nem.

„Nagyobb rugalmasságot kíván tőlünk a jelenlegi helyzet, de folytatnunk kell, mert a kulturális intézmények, köztük az operaházak azok a helyek, ahol párbeszédet lehet folytatni egymással” – mondta.

Oksana Taranenko, az Odesszai Operaház színigazgatója azt emelte ki, hogy a művészet segít túlélni a mindennapokat. Természetesen ehhez a nemzetközi közösség, így az Opera Europa tagjai is hozzájárulnak. Nicholas Payne rávilágított: „az OperaVision kínálatában részletek láthatók Ljatosinszkij Aranykorona című operájából, amit hat különböző nemzet hat különböző társulata vett fel, hogy segítsen előmozdítani az ukrán kultúra ügyét világszerte.” Az 1929-ben komponált, a 13. században játszódó mű egy-egy jelenetét a Finn Nemzeti Opera, a Lvivi Nemzeti Opera, a brit Királyi Zeneakadémia, a római Teatro dell’Opera, a San Franciscó-i Opera és a Lengyel Nemzeti Opera fiatal művészei adják elő Ella Marchment rendező irányításával. Az alkotás 2023. április 25-ig érhető el a nemzetközi platformon, amely a hazai közönség előtt sem ismeretlen, hiszen a Magyar Állami Operaház is számos produkcióval mutatkozott be itt.

Visszatérve a konferenciára: az egyik legszebb pillanat az volt, amikor a Medgyaszay terem egész hallgatósága, a világ számos pontjáról érkezett szakember állva tapsolta Nicholas Payne-t mint az Opera Europa 2022 végén leköszönő igazgatóját. Kérdésünkre válaszolva elmondta, bár számára zavarba ejtő volt a taps, jól esett annak elismerése, hogy sikerült a bizalomra épülő együttműködést közösen kialakítani. „Ez olyan érték, ami a jövőbeni projekteknek is alapja kell, legyen. Az Opera Europa ereje a jelenleg már 226 tagintézmény aktív részvétele, így a köszönet a távozásom után is itt maradó csapatot egyaránt illeti” – mondja.

Payne 2003 óta vezette az Opera Europát, miután az Angol Nemzeti Opera főigazgatója, a Királyi Operaház operaigazgatója, az Opera North főigazgatója, valamint a Walesi Nemzeti Opera pénzügyi igazgatója volt. Vezetésével vált az Opera Europa 40 intendáns alkotta, kisebb csoportból 226 szervezetet tömörítő, virágzó hálózattá, olyan kezdeményezésekkel, mint az OperaVision, a World Opera Day, az Európai Operarendezői díj és az Opera Menedzsment Kurzus. 

Budapesten, a Medgyaszay teremben jelentették be a szervezet új igazgatóját, Karen Stone-t is, aki 2023. január 1-jétől lépett hivatalába. Stone tizenhárom évig volt a Theater Magdeburg intendánsa, ezt megelőzően a Dallas Opera főigazgatójaként, az Oper Graz vezérigazgatójaként, valamint az Oper Köln operaigazgatójaként dolgozott, nemzetközi karrierjét németországi színházakban és az Egyesült Királyságban alapozta meg.

„Nicholas Payne olyan csodálatos munkát végzett az Opera Europa felállítása és erős nemzetközi szervezetté fejlesztése során, hogy nehéz lesz követni. Alig várom, hogy tovább bővíthessem a tagságot, és megtervezhessem a jövőbeli kezdeményezéseket, irányokat” – nyilatkozta Stone.

Az összejövetelek sora folytatódik, minden évben többre is sor kerül. 2022-ben két speciális fórumot is tartottak a fenntarthatóság és a digitalizáció jegyében, a tavaszi konferenciának pedig Prága, az őszinek Budapest adott otthont. (Opera Europa-konferenciának legutóbb 2009 októberében volt házigazdája a Magyar Állami Operaház, amikor a rendezvény résztvevői a 2008-as gazdasági válságra adható lehetséges válaszokat vitatták meg. – a szerk.) 2023-ban is több találkozási pontot jelöltek ki, többek között Wiesbaden és Koppenhága-Malmö lesz az úti cél. Nicholas Payne szerint ugyanis még sok feladatot kell elvégezni.

„A tartós béke a mi, a szüleink és nagyszüleink álma is volt, de az ukrajnai invázió arra figyelmeztet, mennyire törékeny a béke Európában. Az európai projektnek ezért elég nyitottnak kell lennie ahhoz, hogy a nemzeti különbözőségeket és eltérő politikai nézeteket is befogadhassa. Az opera és a balett műfaja a legjobb »szószólója« ennek, mivel hatásuk túlmutat a határokon, azonban folyamatosan éberen kell felügyelnünk, hogy győzedelmeskedhessenek. La lutte continue; a küzdelem folytatódik.”

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. 

Operaház konferencia opera europa
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésIngyenes online filmszemle díjnyertes magyar filmekkel
Következő bejegyzés Valóra vált álmok – Ilyen volt az OPERA indiai és japán turnéja

Ajánlott Bejegyzések

Takács-Nagy Gábor - fotó: Jonathan Keenan
Intermezzo

Kivételes zenei utazás – Lemezbemutató beszélgetés Takács-Nagy Gáborral

2023. június 7.1 perc olvasás
zenekar
Intermezzo

Kiderült, mennyi támogatást kapnak idén az előadó-művészeti szervezetek

2023. június 7.1 perc olvasás
Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies
Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

2023. június 6.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
nyelvtanulás Promóció

Érdemes külföldön nyelvet tanulni? – Az utazók szerint egyértelmű igen a válasz!

Ünnepi Könyvhét - forrás: MKKE Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.