Lalátka Olga számára fokozatosan vált hivatássá a rendezvényszervezés. Az ELTE magyar nyelv- és irodalom szakát és a BKF kommunikációs mesterképzését egy elektronikus zenei rádió szerkesztői, majd programigazgatói feladatai követték, később olyan rangos projekteken dolgozott, mint a Sziget, a B my Lake, a Balaton Sound, a VOLT Fesztivál, a Sun & Soda vagy a Balaton Piknik, és megjárta az Akvárium Klubot is. Az Operaházba 2022 elején több, mint tíz éves tapasztalattal érkezett, de egészen új világba csöppent. A sokrétű Head of Event pozícióról kérdeztük.
- hirdetés -

– Hogyan zajlik egy napod?
– Egy dupla kávéval indul, majd rengeteg e-mail megválaszolásával folytatódik. Ha nincs jó előre egyeztetett helyszínbejárásom, akkor több időt töltök az irodában és onnan intézem az ügyeket az ajánlatadástól a tárgyalásokon át egészen a napi operatív feladatokig. Havonta körülbelül harminc-negyven rendezvénnyel egyensúlyozunk, ekkora mennyiségnél mindig van valami megoldandó feladat. Miután hazaérek, visszanyitom a notebookot, hogy megválaszoljam azokat a leveleket, amelyek a technikai bejárások vagy az ügyféltalálkozók alatt érkeztek. Ez valójában egy 24 órás munka, amolyan „soha-véget-nem-érős”.
– Ezt a harminc-negyven eseményt hányan bonyolítjátok?
– Jelenleg heten vagyunk, de ahogy egyre több a rendezvény, úgy bővül a csapatunk is. Állandó mozgásban vagyunk. Gyakran fordul elő, hogy egy helyszínen több napig tart egy esemény, építési napokkal/próbákkal, de az sem ritka, hogy párhuzamosan mindegyik helyszínünkön zajlik valami, teszem azt az egyiken egy könnyűzenei koncert, a másikon egy kiállítás, a harmadikon pedig egy konferencia. De olyanra is volt példa, hogy egy-egy játszóhelyünkön párhuzamosan futott több esemény egyidőben. És amikor éppen nincs rendezvény, akkor helyszínbejárásokon vagy technikai egyeztetéseken vagyunk. Nagyon büszke vagyok a rendezvényszervezési osztály tagjaira, mindenki a maximumot nyújtja – de ez igaz az Opeaház minden osztályán dolgozóra. A profi légkör motivál.
– Milyen helyszínekben gondolkodhatnak az ügyfelek?
– Az Operaház elsősorban a nagyszabású gálák rangos helyszíne – ilyen például Az év sportolója gála –, hiszen Magyarország legnagyobb színházában a rendeltetésszerű működéssel, tehát az opera- és balettelőadásokkal, koncertekkel kell összehangolnunk az egyéb rendezvényeket. Vannak állófogadások, pezsgős koccintások, kisebb létszámú ültetett vacsorák az Ybl-palota szeparált helyiségeiben, és mivel az épület Budapest egyik legjelentősebb 19. századi műemléke, a filmforgatásoknak is közkedvelt helyszíne.
Aztán ott az ismét fénykorát élő 1800 férőhelyes Erkel Színház, ami közismerten fantasztikus akusztikával bír, így számos könnyűzenei, szimfonikus, jazz-, folk- és egyéb koncertnek, musicalnek, táncestnek ad helyet, hazai és nemzetközi, akár több napra vagy hétre beköltöző produkcióknak is, de a diplomaosztóknak is közkedvelt helyszíne.
Az Eiffel Műhelyház 2021 végén nyílt meg, azaz még nagyon újnak számít a rendezvényhelyszínek palettáján, de mára már akár egy évre előre is betelik a december hónap. Egyre több neves hazai ügynökség fedezi fel, és azt tapasztalom, már az első bejáráson kibontakozik az „Eiffel-szerelem”. Nagyon izgalmas, ahogyan a tereket élőben látva átalakul bennük a koncepció és jön egyre több ötlet, hogy a helyszínből minél többet megmutassanak a vendégeknek, hiszen a fotó, de még a videó sem tudja visszaadni a lehetőségeket. Azt tapasztaljuk, hogy megfogadják a tanácsainkat, hiszen számos kipróbált kreatív vagy technikai megoldással tudunk szolgálni. A közönség minden rendezvényen – legyen az nyilvános vagy zártkörű – szomjazza az újdonságot, az innovációt, ennek megfelelően mi sem négyzetmétert vagy tereket, hanem rendezvénykoncepciókat értékesítünk. Az Eiffel Műhelyház jelenleg Budapest egyik legkorszerűbb és legexkluzívabb rendezvényhelyszíne, amit a rendezvényszervező csapat és a helyszíni stáb profizmusa emel a legnívósabbak közé. Voltak már itt díjátadók, gálák, divatbemutatók, kiállítások, filmforgatások, jótékonysági aukciók, a legnevesebb cégek zártkörű rendezvényei, számos konferencia, de filmpremier, lemezbemutató, vásár is – szinte nem is tudok olyan rendezvénytípust mondani, ami ne valósult volna meg itt. És be kell vallanom, az Eiffel Műhelyház az én személyes kedvencem is, mivel olyan, mint egy üres vászon, és csak a képzelet szab határt annak, ki mit álmodik bele a Mozdonycsarnokba, a Bánffy-terembe vagy az Oázisba. Mind az épület, mind az azt körülölelő park olyan, mintha kiszakadnánk a városból és egészen egyedi világba csöppennénk. Leírhatatlan miliő.
– A lehetetlent kísértem, de ki lehet egyet, egy igazi „leg”-et emelni a rendezvények közül?
– Ez tényleg nagyon nehéz kérés… A médiában is megjelent indiai esküvő mellett a Moët pezsgő igazán látványos és grandiózus gálavacsoráját említeném. A rendkívül részletgazdag eseményre egy komplett színpadi műsort raktunk össze, amelyben megmutatkozhattak az Operaház művészei is, hárfás fogadta az érkező vendégeket, játszott vonósnégyes, közreműködtek operaénekesek és balett-táncosok. Ez a rendezvény azért is volt kedves számomra, mert nem csupán helyszínt biztosítottunk, hanem művészi értéket is közvetítettünk. Látszatra egészen mással foglalkozunk, mint a művészeti osztály, de az ilyen alkalmakon összefonódik a munkánk és ilyenkor derül ki, hogy valóban egy csapat vagyunk, mert az elégedett és visszajáró közönség érdekében dolgozunk mindannyian.
– Milyen tulajdonságok, kompetenciák szükségesek ahhoz, hogy valakiből jó rendezvényszervező legyen?
– A rendezvényszervező amellett, hogy jó szervező, jó marketinges, PR-os és pénzügyi szakember is, aki ismeri a piaci trendeket, árakat, a potenciális igényeket, képes rövid idő alatt egy mindenre kiterjedő költségvetést összeállítani, és nyomon követi a technika fejlődését. Kreatív, gyorsan old meg problémákat, tud csapatot vezetni, nagyobb stábot koordinálni, különböző területeket összehangolni, feladatokat priorizálni és delegálni. Gyakran már-már pszichológus, akinek fontos a türelem, a segítőkészség, a higgadtság, a határozott lélekjelenlét, az alkalmazkodóképesség, a rugalmasság. Tudni kell improvizálni, azonnali döntést hozni, ehhez viszont muszáj, hogy a pillanatnyi jelenlét mellett több lépéssel előre is gondolkodjon, legyen A, B, C, D terve és vészforgatókönyve. De mindezek előtt legyen lelkes, minden képességet és készséget megelőz az, hogy szeresse, amit csinál, e nélkül az alap nélkül nem lehet senkiből jó rendezvényszervező.
– A soha-véget-nem-érős jelzőt használtad a munkádra, ami tényleg teljes embert kíván, a rendezvények alatt pedig abszolút koncentrációt. Azt hiszem, ebből időnként muszáj kikapcsolni, szükséges valamilyen mentális detox.
– Valóban ki kell üríteni időnként az agyamat, mert van egy pont, amin túl képtelenség befogadni és tárolni az információt, van az a mennyiségű levél és telefon, hogy a legalapvetőbb kérdésekre sem találja hirtelen a választ az ember. Emiatt fontos a kikapcsolódás, amit számomra a természet és a versek jelentenek.
– Az Operaház előadásaira ebben a feszített tempóban sikerül időnként eljutni?
– Amikor csak tehetem, ott vagyok a premiereken, a bemutatók különleges hangulatát nagyon szeretem. Ha esetleg egy párhuzamos rendezvény miatt lecsúsznék egy előadásról, amikor lehet, azonnal pótolom. Rendezvényszervezésből már több kurzust tartottam, de az operában, balettben még bőven van tanulnivalóm.
Az interjú eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.